Kabinetskøling
Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-07 11:32

Kunne godt bruge noget ekstra køling til mit kabinet (specielt mine
harddiske bliver meget varme) , men der er kun plads til en 60*60
kabinetsblæser til bagsiden, og ikke plads til nogen i front (skod kabinet).

Har prøvet med en 60mm jeg havde liggende, men den larmede som en jetjager.
Har så luret på om jeg skulle prøve med en fra NQ
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2094635 den skulle jo ikke
larme så meget, men er så nok heller ikke særlig effektiv (eller ? )

Men jeg faldt også over en sådan dævel

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2039983

Nogen der har prøvet en sådan og har noget godt eller skidt at sige.

Det skal lige siges, at min cpu køler blæser luften ud igennem siden, og jeg
har ellers et grafikkort med std køler, og de to sata diske.

Et eller andet skal der ske. Vil helst ikke til at skifte kabinet, da jeg
regner med at der skal investeres i ny pc engang senere på året.

Bjarne K.

Fra : Rado

Dato : 17-08-07 12:20

On Fri, 17 Aug 2007 12:31:38 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> [...]
>http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2094635 den skulle jo ikke
>larme så meget, men er så nok heller ikke særlig effektiv (eller ? )

Har selv et par NorthQ 1500 RPM 80 mm og nej de leverer ikke særlig
meget luft. Men de har nu også en anden type vinger (og kun 7) end den
du linker til, så jeg ved ikke om de lige kan sammenlignes.

Ellers er der nogle alternativer her:

http://www.cbsd.dk/shop/60mm-blaesere-45c1.html

>Men jeg faldt også over en sådan dævel
>
>http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2039983

Den er nok mere effektiv ja. Ikke mindst hvis du kan placere den lige
over diskene. Hvis den så bliver sat til at suge ind, og du evt.
smider en 60 mm i til udsugning bagi, skulle der vel blive rimeligt
godt flow i kabinettet.

Ellers er der jo også blæsere der kan sættes direkte på diskene:

http://www.cbsd.dk/shop/sharkoon-hdd-koeler-1100p.html

eller den her:

http://www.cbsd.dk/shop/sharkoon-hdd-koeler-1101p.html

Men det skal nok være i kombination med noget bedre ind/udsugning
ellers hjælper det nok ikke så meget.

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : ShutEye

Dato : 17-08-07 19:09

Kunne du ikke lige fortælle lidt om _hvor_ varmt meget varmt er?

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-07 19:31

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> Kunne du ikke lige fortælle lidt om _hvor_ varmt meget varmt er?

I speedfan har de været oppe på 68 grader. Lige nu laver de ikke rigtigt
noget, men speedfan siger alligevel henholdsvis 60 og 55. Jeg burde måske
lige checke ved at ligge en hånd på. Det er jo ikke altid de rigtige temps
man ser i diverse programmer.

Bjarne K.

Fra : Ad Infinitum

Dato : 17-08-07 20:22

Fra : Rado

Dato : 18-08-07 01:38

On Fri, 17 Aug 2007 21:22:29 +0200, "Ad Infinitum" <nop@nop.dk> wrote:

> [...]

Måske programmet er sat til at vise F i stedet for C?

Rado

Fra : Ad Infinitum

Dato : 18-08-07 10:59

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
> er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Hej Rado

Nej det er sat til C.

Fra tid til anden viser det også næsten 150 på min egen Pentium D, Tror der
er en fejl i programmet for hvis jeg så køre everst og klikker på censer så
er den på 34/36.

Har prøvet med begge programmer på skærmen samtidig og griner lidt af den
store dif.

Fra : ShutEye

Dato : 17-08-07 22:05

> [...]
> lige checke ved at ligge en hånd på. Det er jo ikke altid de rigtige temps

68 er for meget, 55 går _liiiige_.
Prøv - som du selv siger - en 'håndspålæggelse'
Hvis en disk er 55 grader varm vil den ikke være rar at røre ved.

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-08-07 19:46

> 68 er for meget, 55 går _liiiige_.
> Prøv - som du selv siger - en 'håndspålæggelse'
> Hvis en disk er 55 grader varm vil den ikke være rar at røre ved.

Ok da jeg skulle prøve at mærke hvor varme diskene blev, blev jeg opmærksom
på en lille plastikholder i kabinettet ud for diskene. I denne beholder var
der pussigt nok lige nøjagtig plads til en 60mm blæser. Jeg har sat min
60mm jetjager ned i dette "fan rack" og diskene holder nu en temperatur på
omkring 40g, selv efter belastning.

Tror jeg skal ud og købe en papst blæsere til fan holderen, og en ekstra til
bagsiden af kabinettet. Sq da for dumt at jeg ikke har set den holder noget
før.

Men tak til alle for input.

Bjarne K.