Skal det dermed forståes sådan at når præsten skriver *døbt* bliver barnet
både navngivet og døbt, men når der skrives *Bapt.* bliver barnet kun døbt,
og er allerede navngivet (hjemmedåb) ?
"Otto Jørgensen" <otjoerge%øføø%@online.norway> skrev i en meddelelse
news:r6smc3pmue3mfhi8bth9ihq5kqfgu6lehf@4ax.com...
> On Wed, 22 Aug 2007 00:54:13 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
> Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:
>
>>Otto Jørgensen <otjoerge%øføø%@online.norway> skrev Tue, 21 Aug 2007
>>23:51:04 +0200
>>
>>
>>>GEDCOM har to helt klare definisjoner på disse to begrepene. Det er
>>>trist at man ikke ser forskjellen
>>>
>>Jo, men det er jo sådan set også helt OK. Og dit svar er helt i orden
>>set ud fra et gedcom synspunkt.
>>
>>Så vidt, så godt.
>>
>>Problemet er bare, at spørgsmålet ikke gik på gedcom - men på konkrete
>>iagttagelser i gamle danske kirkebøger.
>>
>>De betegnelser en dansk præst for år tilbage valgte at bruge i sin
>>kirkebog er ikke nødvendigvis sammenfaldende med de betegnelser en
>>amerikansk religiøs sekt 200 år senere vælger at bruge i et fælles
>>dataformat.
>>
>>Henvisningen til gedcom (hvor korrekt den isoleret set end måtte være)
>>er derfor fuldstændig irrelevant i forhold til det stillede spørgsmål.
>
> Disse begrepepene er også videreført i programmer og dermed oversatt
> og tatt i bruk i ulike program og det har derfor vesentlig betydning
> hva en bruker når en registrerer denne hendelsen. Den ene bruken er
> mer riktig enn den andre for hver bestemte handling, etter
> kirkesamfunn og land.
> Mankan ikke bare rent se på lirkebøkene og den kirkelige handlingen,
> men også på det ritualet som ble utført.
>
> Enkelt Fikk barnet navnet sitt i kirken eller var allerede barnet gitt
> et navn ved en henvendelse til Folkeregisteret. I de fleste land i den
> lutterske releigoin ble vel selve naveregistreringen overført fra
> kirken til et statlig organ
> --
> Otto Jørgensen
>
http://www.bkwin.info/
> All email is checked by NIS2006