Topskat
Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 07-08-07 11:55

Der tales i øjeblikket meget om at lempe grænsen for hvornår der skal
betales topskat. Årsagen er at omkring 30%(tror jeg det er) af
befolkningen betaler topskat imod de ca. 16% som betalte det da den blev
indført.
Det er jo meget godt, men hvorfor er det kun de højestlønnede der skal
have denne mulighed. Efter min opfattelse ville det da være bedre om man
valgte at ændre grænsen for hvornår der skal betales mellemskat, eller
evt. rykke på begge grænser. så er der da mange flere der får glæde af
en eventuel lempelse, og ikke kun de der i forvejen "har råd til", at
betale skatten. Det kunne også være et alternativ til de massive krav
til højere løn indenfor det offentlige som vi har set det sidste år. I
øvrigt krav som jeg finder er særdeles rimelige når man ser på
arbejdsbyrden i de berørte fagområder.

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-08-07 12:12

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> eventuel lempelse, og ikke kun de der i forvejen "har råd til", at betale

Spørgsmålet er: Hvorfor vil du sænke skatten? Vil du gøre det for at give
folk flere penge mellem hænderne? Eller vil du gøre det for at øge
incitamentet til at arbejde?

Hvis årsagen er, at du vil give folk flere penge mellem hænderne, vil
økonomerne indvende, at vi i forvejen har rekordlav ledighed. Derfor vil en
af de _negative_ effekter af en skattesænkning være, at der sættes flere
penge i omløb. Det vil nemlig føre til prisstigninger (inflation), fordi
folk har råd til at betale mere, uden at der bliver flere varer at købe. I
den situation er det helt klart en bedre idé at "opspare" pengene, sådan at
vi kan udskyde dette ekstra forbrug til senere, hvoer vi får mere for
pengene.

Hvis årsagen er, at du vil øge incitamentet til at arbejde, vil økonomerne
indvende, at topskatten stort set kun betales af lønmodtagere, mens
mellemskatten betales af næsten alle danskere - selv SU-modtagere betaler
mellemskat. Hvis du sænker mellemskatten, vil en stor del af sænkningen
således være "ramt ved siden af målet". Der er ca. 4 mio. mellemskatteydere
i Danmark - en stor del af dem er modtagere af overførselsindkomster -
f.eks. pensionister. Og rigtig mange af dem vil jo ikke begynde at arbejde
mere, blot fordi vi sænker skatten, sådan at det bedre kan betale sig at
arbejde. Hvis du i stedet sænker topskatten, rammer du PRÆCIS dem, du gerne
vil have fat i: Nemlig folk, der i forvejen går på arbejde. Det er nelig
sådan, at 50% af alle fuldtidsbeskæftigede danskere betaler topskat. De
fleste topskatteydere er lønmodtagere.

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 07-08-07 12:58

Jeg er stor tilhængere af at afskaffe topskattten, og mener også at den har
den største effekt på arbejdsudbuddet.Og at den kan fjernes stort set
provenu-neutralt gør det meget oplagt....

Din argumentation holder til gengæld ikke 5 meter - grænsen for mellemskat
går ved kr. 272.600 (2007 sats), så folk på overførselsindkomster, SU med
videre betaler ikke mellemskat.
Hvor du har dine 4 millioner mellemskatteydere fra ved jeg ikke, men tallet
er helt ude i skoven.

Mvh,
Brian R.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-08-07 13:36

"Brian og Charlotte" <no@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
> går ved kr. 272.600 (2007 sats), så folk på overførselsindkomster, SU med

Du har ret. Jeg har forvekslet mellemskat og bundskat. Forvekslingen skal
nok tilskrives, at det måske havde været mere relevant at spørge om
bundskatten, i og med at der ikke er den store forskel på, hvor mange og
hvem der betaler mellemskat og topskat hvad antallet af implicerede angår.
1,1 mio. mennesker (25% af skatteyderne) betaler mellemskat mens 915.000
(20% af skatteyderne) betaler topskat.
http://www.nd-revision.dk/art212.asp

Men jeg vil da så udbedre mit svar lidt. For når jeg trods disse ligheder
mener, at man bør gå efter topskatten frem for mellemskatten, skyldes det
især følgende:

De ca. 175.000 skatteydere, der betaler mellemskat men ikke topskat, har
selvklart en lavere marginalskat end topskatteyderne. Hvis man betaler
mellemskat men ikke topskat, vil man typisk betale ca. 48% i marginalskat.
En sænkelse af trækprocenten med 2-3 procentpoint ud fra det udgangspunkt
vil næppe ændre udbuddet af arbejdskraft betydeligt.

I øvrigt skal det sammenholdes med, at næsten 800.000 mennesker eller 80% af
alle topskatteydere betaler 63% i marginalskat. Hvis man fjerner topskatten
i morgen, falder min trækprocent med 6 procentpoint, mens en fjernelse af
mellemskatten vil sænke min trækprocent med 3 procentpoint.

Effekten af at fjerne topskatten vil således være langt større end effekten
af at fjerne mellemskatten, og effekten i forhold til arbejdskradftsudbuddet
vil derfor også være større.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-07 20:02

Christian R. Larsen skrev den 07-08-2007 14:36:
> [...]
> af at fjerne mellemskatten, og effekten i forhold til arbejdskradftsudbuddet

Bliver der da flere af dig, når man fjerner topskatten?

Mon ikke din interesse i at fjerne topskatten er af mere selvisk karakter?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-08-07 07:56

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Bliver der da flere af dig, når man fjerner topskatten?
>
> Mon ikke din interesse i at fjerne topskatten er af mere selvisk karakter?

Du må tro, hvad du vil.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-07 19:59

Christian R. Larsen skrev den 07-08-2007 13:12:
> .... selv SU-modtagere betaler
> mellemskat. ...

hmmmm, bundgrænsen for mellemskat er ellers: 272600 kroner.

Der er godt nok sket meget på SU-området siden jeg var på SU