Vin dyrere i produktionslandet end i Danma~
Fra : Peter eller Line

Dato : 16-08-07 21:46

Hej alle

Jeg nød alle de dejlige spanske vine her i min sommerferie, men bed mærke i
en underlig ting: min yndlingsvin, Faustino I, kostede mere i Spanien end i
Føtex i DK? Det forkommer mig meget mærkeligt, og det var ikke en
engangsforestilling i det lokale supermarked, men alle vejne jeg kom frem.
Hvorfor mon det?

Årgangen var 1996, altså præcis den der står på hylderne herhjemme lige nu.
Kan sagtens forstå at jeg måtte slippe 50 euro for en 1982 men 19 euro for
en årgangs 1996 i Spanien???

Venlig hilsen
Peter

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-08-07 22:31

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu. Kan sagtens forstå at jeg måtte slippe 50 euro for en 1982 men 19 euro

Tror det er fordi der er "priskrig", der hvor kunderne er (dk mm). Tror ikke
særligt mange spanierer ville købe en meget dyr vin, når de nu kan købe
fortrindelig hverdagsvin. Så hvorfor skulle producententen sætte prisen ned
på en dyr vin, når den nok ikke ville blive solgt alligevel.

--

Med vemlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 17-08-07 14:25

"Peter eller Line" skrev i meddelelsen:
> [...]
> meget mærkeligt, og det var ikke en engangsforestilling i det
> lokale supermarked, men alle vejne jeg kom frem. Hvorfor mon

Jeg tager en gang om året (ud over ferier) til Frankrig for at
købe vine.
Jeg kan konstatere at mange vine er dyrere hos producenten end i
DK, og hvorfor så det?

Indkøberne i DK køber rigtig store mængder og får derved store
rabatter og ofte køber de hele balladen eller en restbeholdning
og derved slipper producenten for mere arbejde med sin årgang,
lager, administration osv. osv.

Dette gælder i hovedtræk for alle hverdagsvinene, men når vi går
over til deres første, sekundært andenvinene, så begynder det at
blive sjovt, for her er der typisk penge at spare, men det er
altså også vine i en anden prisklasse 10 ? og op, og ofte kan man
være dygtig og heldig og finde spændende vine, men det er altså
ikke bordvinene der er i spil.

SÅ, når du står i oprindelseslandet og skal købe, kan priserne
ligne danske og da langt de fleste producenter primært lever af
bordvinene, så er det der der søges den procentvise største
avance... hvilket så må være til de danske indkøberes ære, at de
er i stand til at banke priserne ned... og det på trods af at vi
betaler ca. 13 kr. pr. flaske vin i afgifter, uanset kvalitet!

Nu kender jeg ikke det store til Spanien, men i Frankrig
beskytter de enkelte amter deres egen produktion ved at
kilometerbeskatte de andre amters vine og så fremdeles, og på den
måde opleves vinene dyrere / oftest på dk-niveau.

Drik bordvinene på stedet sammen med deres mad og det hele går
typisk op i en højere enhed, og slip for den flade fornemmelse og
skuffelsen, når du sidder i DK og synes at vinen ikke smager
ligeså godt som på stedet.

Så moralen må være, at man skal søge at finde den lokale vin,
gerne deres topvine, og købe dem og tag dem med hjem til DK.

--
Fl. Baumann

Fra : Torben

Dato : 20-08-07 13:55

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in message
> Hej alle

Hej!

> [...]
> engangsforestilling i det lokale supermarked, men alle vejne jeg kom frem.

Vi holdt sommerferie i Italien og jeg havde glædet mig til *billigere*
Amarone vin - men men men, de kostede også mere end i bette DK. Ærgeligt. Vi
fandt dog en hamrende god Ripasso til rimelig pris

mvh
Torben

Fra : Ole Andersen

Dato : 20-08-07 17:16

Min erfaring med amarone i italien er den samme som tidligere beskrevet -
dem som føtex, aldi og superbrugsen har i programmet eks. righetti, farini,
bolla ..ect.
koster stort set det samme i italien som i dk. Righetti koster ca. 9 euro i
italien og kan ofte findes til ca. 80,- kr på tilbud herhjemme.
Går du derimod efter de rigtig gode amaroner er der penge at spare, masser
af dem koster 18 - 20 euro i italien men nær det dobbelte i dk.
Eks. en super amarone som antolini koster 18 euro dernede men herhjemme
240,-
Hans ripasso koster 9 euro men er meget bedre end righitti´s amarone