fejlmelding i gæstebog af Erik ginnerskov
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 16-08-07 17:57

Hej
Jeg prøver at anvende ovenstående gæstebog (php med database)fra
hjemmesideskolen men får følgende fejlmelding:

Kunne ikke udføre: select id, navn, epost, date_format(tid,
'%e/%c %Y, %H:%i:%s') as tiden, subject, besked from 750216 order
by tid desc limit 0, 10
Fejlen er: You have an error in your SQL syntax; check the manual
that corresponds to your MySQL server version for the right
syntax to use near '750216 order by tid desc limit 0, 10' at line
1

Er der nogen (måske Erik) der kan forklare mig problemet.
Det skal måske nævnes at jeg kører scriptet lokalt med "xampp"

Veligst

Jimmy Skov
www.jordemoder.net

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Lindstrøm Nie~

Dato : 16-08-07 21:12

tror du laver fejl i sidste del. er dog ikke sikker:

din forespørgsel: SELECT `id`, `navn`, `ost`, date_format(tid, '%e/%c %Y,
%H:%i:%s') as `tiden`, `subject`, `besked` FROM `750216` ORDER BY `tid` DESC
LIMIT 0, 10;

dog er der en enkelt ting jeg ikke forstår du siger date_format(blabla) as
`tiden` forstår ikke helt dette men må være fordi at du senere vil have det
i arrayet 'tiden' og hvis dette er tilfældet kan du vil også bare lave ORDER
BY `tiden` ikke?

Hilsen Jesper Lindstrøm Nielsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-07 01:36

Jimmy skov Adetunji wrote:

> Er der nogen (måske Erik) der kan forklare mig problemet.
> Det skal måske nævnes at jeg kører scriptet lokalt med "xampp"

Gæstebogen er testet på 3 forskellige servere og fungerede perfekt alle 3
steder.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 17-08-07 06:57

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Gæstebogen er testet på 3 forskellige servere og fungerede perfekt alle 3
> steder.

Ja tak - jeg er sikker på at du har lavet et rigtig grundigt stykke arbejde
og din tekstbaserede gæstebog kører også helt perfekt.
Det er ikke for at ville tage hele armen når jeg bliver rakt en lille finger,
men ligemeget hvad jeg gør, kan jeg ikke få det til at virke.
Det kunne jo være, at der var en åbenlys forklaring, som sprang mere i øjnene
hos jer erfarne programmøre.

Jeg ville jo rigtig gerne have det til at virke og hver gang jeg finder og
får rettet en fejl i det kode jeg bruger/skriver bliver jeg jo klogere

Venligs
Jimmy Adetunji

Fra : Birger

Dato : 17-08-07 09:24

> [...]
>
> Er der nogen (måske Erik) der kan forklare mig problemet.
> Det skal måske nævnes at jeg kører scriptet lokalt med "xampp"

Jeg kan ikke finde nogen fejl ved din SELECT - med mindre du ikke har en
tabel der hedder 750216.
Men jeg undrer mig lidt over din date_format.
Jeg ville skrive date_format( tid, 'd/m y, H:i:s');

Birger

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-08-07 09:54

Jimmy skov Adetunji wrote:
> [...]
> that corresponds to your MySQL server version for the right
> syntax to use near '750216 order by tid desc limit 0, 10' at line

I kildeteksten hedder tabellen gaestebog. Hvorfor bruger du et andet navn?

Det næste er at du ikke kan forvente at kunne bruge tabelnavne der
består af lutter tal. For en sikkerheds skyld ville jeg indlede navnet
med et bogstav.

Mvh. Michael.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 17-08-07 10:41

On 16 Aug 2007 16:56:36 GMT, Jimmy skov Adetunji
<jordemoder@musling.net> wrote:

> [...]
>that corresponds to your MySQL server version for the right
>syntax to use near '750216 order by tid desc limit 0, 10' at line

"Identifiers may begin with a digit but unless quoted may not consist
solely of digits."
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/identifiers.html

Med andre ord, så skal du have backticks om dit tabelnavn: `750216`

/Jesper

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 17-08-07 18:36

> [...]
> http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/identifiers.html
>
> Med andre ord, så skal du have backticks om dit tabelnavn: `750216`

Super skarpt Jesper - og tak for linket til mysql, jeg må vel have
draget den erfaring at det nok kræver et par dage på denne side for at
undgå fremtidige frusrationer.
Gæstebogen virker perfekt nu.
Flere har bemærket den måde dato og tid bliver hentet på.
Det må stå for Eriks regning at forklare da "gaven" er fra ham.

Endnu engang tusinde tak for hjælpen.

Hvem står egentlig bag denne side ??

Hilsen
Jimmy

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-07 00:57

Jimmy skov Adetunji wrote:

> Flere har bemærket den måde dato og tid bliver hentet på.
> Det må stå for Eriks regning at forklare da "gaven" er fra ham.

Det er korrekt, at jeg distribuerer gæstebogen.

Men den hidrører oprindelig fra det hedengangne webcafe.dk og jeg har så af
gæstebogens forfatter fået tilladelse til at have den liggende til download
samt at vise kildekoden inklusive nogle af mig indførte forbedringer og
tilføjede funktioner på mine sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk