Skatterøverne har fået
Fra : Peder B. Pels

Dato : 28-07-07 21:47

http://www.business.dk/article/20070725/foedevarer/70725027/

Medarbejdere fra SKAT står fra 1. august klar til at tage imod
øl-pushere i Gedser, Rødby og langs grænsen i Jylland. SKAT har nemlig
fået helt nye beføjelser.

Og de nye beføjelser betyder, at øl og sodavand kan beslaglægges på
stedet og er mængden stor nok, så kan bilen der benyttes til transporten
også beslaglægges, oplyser P4 Sjælland.

***

Med andre ord - biler til en værdi af flere hundredetusinde kroner kan
beslaglægges, for at Vold & Takst kan kradse et par hundrede kroner ind
i afgifter for øl og vand.

Man tager sig til hovedet.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : sjp

Dato : 28-07-07 22:36

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Med andre ord - biler til en værdi af flere hundredetusinde kroner kan
> beslaglægges, for at Vold & Takst kan kradse et par hundrede kroner ind

Hvis mængden er stor nok! og det er den nok ikke for et par hundrede.
Vi snakker nok om pallevis af bajere
Folk kan da bare lade være og følge loven, som er vedtaget af et demokratisk
valgt folketing.

Mvh. Stig

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 00:23

sjp <sjp@emailvirkerikke.dk> wrote:

> [...]
> Vi snakker nok om pallevis af bajere
> Folk kan da bare lade være og følge loven, som er vedtaget af et demokratisk

Åh, den gamle traver igen. Skal vi ikke lige slå fast med syvtommersøm
at bare fordi en demokratisk forsamling vedtager noget, er det ikke
nødvendigvis godt eller fornuftigt?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-07-07 10:51

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse

> Åh, den gamle traver igen. Skal vi ikke lige slå fast med syvtommersøm
> at bare fordi en demokratisk forsamling vedtager noget, er det ikke
> nødvendigvis godt eller fornuftigt?

Det er både godt og fornuftigt på den måde, at det er det, som man i
forsamlingen kan blive enige om. Det betyder at flertallet føler en
forpligtelse til at overholde reglerne.

Jan

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 18:40

Jan Kronsell <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> >
> Det er både godt og fornuftigt på den måde, at det er det, som man i
> forsamlingen kan blive enige om. Det betyder at flertallet føler en

Forsamlingen er de 179 oligarker, og ikke den danske nation som helhed.
Derfor er det en falsk påstad at sige at loven blot er "folkets vilje".

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-07-07 22:53

> [...]
>
> Med andre ord - biler til en værdi af flere hundredetusinde kroner kan
> beslaglægges, for at Vold & Takst kan kradse et par hundrede kroner ind

Du må indføre 110 liter øl til eget forbrug. Det svarer til ca. 11 kasser
øl. Det kan du principielt gøre hver dag, hvis du har lyst. Kun hvis du har
mere end dette kvantum, kan toldvæsenet blande sig. Og dem de vil ramme, er
jo ikek "almindelige mennesker", der handler til en rask weekend, men de,
der krydser grænsen og henter adskillige paller med henblik på ulovligt
videresalg.

Jan

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 00:23

> [...]

> jo ikek "almindelige mennesker", der handler til en rask weekend, men de,
> der krydser grænsen og henter adskillige paller med henblik på ulovligt

Og her vil jeg bede dig overveje følgende:

Hvorfor skal videresalg af noget så normalt og relativt harmløst som øl
betegnes og behandles som "ulovligt"?

Fra : Jens G

Dato : 29-07-07 07:31

On Sun, 29 Jul 2007 01:23:16 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Og her vil jeg bede dig overveje følgende:
>
>Hvorfor skal videresalg af noget så normalt og relativt harmløst som øl
>betegnes og behandles som "ulovligt"?

Har du selv overvejet det?

Hvad er din begrundelse for at det ikke skulle være ulovligt?

Hvor ville du sætte grænsen for hvad det skal være ulovligt at indføre
og videresælge uden at betale moms og afgifter?

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 18:40

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Har du selv overvejet det?

Ja.

> Hvad er din begrundelse for at det ikke skulle være ulovligt?

At det er uskadeligt for andre.

> Hvor ville du sætte grænsen for hvad det skal være ulovligt at indføre
> og videresælge uden at betale moms og afgifter?

Jeg ville afskaffe moms og afgifter, eller som minimum tolden på
sodavand og øl.

Fra : Jens G

Dato : 29-07-07 20:14

On Sun, 29 Jul 2007 19:40:28 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Jeg ville afskaffe moms og afgifter, eller som minimum tolden på
>sodavand og øl.

Jamen så må du jo arbejde for det. Men indtil da, er det altså ikke
tilladt at indføre varerne for videresalg.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 21:12

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Jamen så må du jo arbejde for det. Men indtil da, er det altså ikke
> tilladt at indføre varerne for videresalg.

Det står heldigvis selv den private borger at beslutte om han vil følge
sådan en hjernedød lov.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-07-07 10:17

> Og her vil jeg bede dig overveje følgende:
>
> Hvorfor skal videresalg af noget så normalt og relativt harmløst som øl
> betegnes og behandles som "ulovligt"?

Fordi loven siger, at det er forbudt. Det er da ret nemt at forstå,
eller...?

Jan

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 18:40

> [...]

> "Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi loven siger, at det er forbudt. Det er da ret nemt at forstå,

Tænk dig om igen. "fordi loven siger det" er ikke et argument, men blot
autoritanernes standardundkyldning. Jeg forventer at du kan overveje det
rationelle, eller mangelen på sammen, i lovens grundlag.

Fra : Kim2000

Dato : 28-07-07 23:05

> [...]
>
> Med andre ord - biler til en værdi af flere hundredetusinde kroner kan
> beslaglægges, for at Vold & Takst kan kradse et par hundrede kroner ind

Ja, det gør man, når man hører en der ikke mener lovgivningen skal
overholdes. Du ved udemærket godt det er ikke dig, der har 12 ølkasser med
hjem der får taget bilen, men Giovanni der kommer med 7 paller sodavand til
kiosken.
mvh
Kim

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 00:23

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> hjem der får taget bilen, men Giovanni der kommer med 7 paller sodavand til

Og? Hvis han betaler moms af vandene er det pebernødder staten går glip
af. Ikke at jeg er tilhænger af momsen, heller, men det kan klares
simpelt hvis det er til videresalg i kiosker - lad Vold og Takst lave
kontroller i nærområderne, som de allerede gør.

Så er den ikke længere.

(Udregning: Told på øl og vand er (svjks) iflg. artiklen 1 kr pr flaske.
En 2 l. cola sælges ofteste hos "nærperkerne" til 20 kr. Momsen oveni en
cola af 20 kr er 5 kr. SÅ hvis staten indkasserer momsen, men ikke
tolden, tjener den 5 gange mere end hvis den indkasserede tolden og ikek
momsen). Er vi enige?

Fra : duff

Dato : 29-07-07 03:24

Peder B. Pels skrev:

> [...]
> cola af 20 kr er 5 kr. SÅ hvis staten indkasserer momsen, men ikke
> tolden, tjener den 5 gange mere end hvis den indkasserede tolden og ikek

hvis det er så lidt kan de da ff bare købe dem lovligt

Fra : Snuden

Dato : 29-07-07 17:55

Pels) wrote:

>Og? Hvis han betaler moms af vandene er det pebernødder staten går glip
>af.

Problemet er jo han ikke betaler moms af dem (eller nogen andre danske
afgifter for den sags skyld).

>Ikke at jeg er tilhænger af momsen, heller, men det kan klares
>simpelt hvis det er til videresalg i kiosker - lad Vold og Takst lave
>kontroller i nærområderne, som de allerede gør.

Og hvis flere syndere knaldes ved grænsen kan kontrollen i
nærområderne så koncentrere sig om andre syndere

>Så er den ikke længere.

Den lokale tyrkerbiks kunne snildt overholde reglerne - så er den ikke
længere. Men så længe kunderne er villige til at lukke øjenene for at
spare et par kroner på en kasse dåsecola vil snyderiet fortsætte.
Desværre.

> [...]
>cola af 20 kr er 5 kr. SÅ hvis staten indkasserer momsen, men ikke
>tolden, tjener den 5 gange mere end hvis den indkasserede tolden og ikek

Staten inkasserer hverken momsen eller tolden hvis colaen indsmugles -
det er der hunden er begravet.

I øvrigt er din udregning forkert. Hvis colaen sælges til en 20'er med
moms, OG vi forudsætter momsen afregnes, så indkasserer staten 4 kr. i
moms pr. flaske, ikke 5 kr. Hvis staten skulle indkassere 5 kr. i moms
skal udsalgsprisen med moms være 25 kr.
--
Snuden

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-07-07 18:40

Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

> Problemet er jo han ikke betaler moms af dem (eller nogen andre danske
> afgifter for den sags skyld).

Hvis det er til videresalg fx. i kiosker, er det et problem for Skat i
nærområderne, og ikke ved grænsen, og burde klares af nærkontrollen.

> Og hvis flere syndere knaldes ved grænsen kan kontrollen i
> nærområderne så koncentrere sig om andre syndere

Dårligt argument, nærkontrollen skal jo tjekke alle kiosker alligevel,
ikke?

> [...]
> længere. Men så længe kunderne er villige til at lukke øjenene for at
> spare et par kroner på en kasse dåsecola vil snyderiet fortsætte.

Snyderi af en stat der opsætter urimelige regler, der ligger borgerne
til byrde, kan ikke få mit pis i kog, tværtimod. Det er til gavn for mig
at jeg kan købt billig sodavand.

> Staten inkasserer hverken momsen eller tolden hvis colaen indsmugles -
> det er der hunden er begravet.

Se mit svar andetsteds i tråden.

> I øvrigt er din udregning forkert. Hvis colaen sælges til en 20'er med
> moms, OG vi forudsætter momsen afregnes, så indkasserer staten 4 kr. i
> moms pr. flaske, ikke 5 kr.

20 * .25 = 5

20 + 5 = 25

Jeg gik udfra at colaen hos kiosken (til 20 kr) ikke er pålagt moms.

Enig?

Fra : Snuden

Dato : 30-07-07 15:32

On Sun, 29 Jul 2007 19:40:29 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Hvis det er til videresalg fx. i kiosker, er det et problem for Skat i
>nærområderne, og ikke ved grænsen, og burde klares af nærkontrollen.

Nix. Det er et problem for samfundet som helhed, fordi det går glip af
en bunke kroner der skal bruges til at financiere dets drift.

>Dårligt argument, nærkontrollen skal jo tjekke alle kiosker alligevel,
>ikke?

Næh - hvor får du den ide fra? Det siger da sig selv at nærkontrollens
ressourcer frigives til anden side hvis synderne bliver taget ved
grænsekontrollen.

>Snyderi af en stat der opsætter urimelige regler, der ligger borgerne
>til byrde, kan ikke få mit pis i kog, tværtimod. Det er til gavn for mig
>at jeg kan købt billig sodavand.

Ikke når skaderne efter skal repareres, og der ikke er penge på
kontoen fordi den kiosk du købte dem hos snød staten for dens andel.
Verden handler ikke kun om dig.

>Se mit svar andetsteds i tråden.

Gentag det gerne her.

>20 * .25 = 5
>
>20 + 5 = 25
>
>Jeg gik udfra at colaen hos kiosken (til 20 kr) ikke er pålagt moms.
>
>Enig?

Hvis dit udgangspunkt er udsalgsprisen er uden moms, ja. Men det er
bare ikke sådan reglerne er fsva detailhandel - der skal prisen
opgives *med* moms.
--
Snuden

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-07-07 16:10

Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

> Nix. Det er et problem for samfundet som helhed, fordi det går glip af en
> bunke kroner der skal bruges til at financiere dets drift.

Igen en forveksling af samfundet og staten.

> Næh - hvor får du den ide fra? Det siger da sig selv at nærkontrollens
> ressourcer frigives til anden side hvis synderne bliver taget ved
> grænsekontrollen.

Nej, det siger ikke sig selv. Du antager at det kun er ting der
produceres i udlandet der bloiver solgt uden moms.

> Ikke når skaderne efter skal repareres,

Hvilke skader?

> og der ikke er penge på kontoen fordi den kiosk du købte dem hos snød
> staten for dens andel.

Man kan ikek snyde staten for noget der ikek tilhører den.

> Verden handler ikke kun om dig.

Men du mener at verden halder om staten og dens profiteren på fredelige
borgeres aktivitet?

Fra : Snuden

Dato : 31-07-07 18:10

On Mon, 30 Jul 2007 17:09:34 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Igen en forveksling af samfundet og staten.

Det er nu engang staten der afgør hvad og hvor mange penge der skal
bruges på driften af det samfund vi lever i. Hvis du mener der er en
forveksling, så uddyb gerne.

>Nej, det siger ikke sig selv. Du antager at det kun er ting der
>produceres i udlandet der bloiver solgt uden moms.

Det er det fortrinsvis også - i hvert fald i de kioske du bliver ved
med at hentyde til.

>Hvilke skader?

wwhoooooosssshhhhhh

>Man kan ikek snyde staten for noget der ikek tilhører den.

Samfundet så.

>Men du mener at verden halder om staten og dens profiteren på fredelige
>borgeres aktivitet?

Hvis vi på nogen måde skal kunne fungere som et bare nogenlunde
civiliseret samfund, så er vi altså alle nødt til at punge ud til dets
drift. Det betyder skatter og afgifter. Lev med det.
--
Snuden

Fra : Peder B. Pels

Dato : 31-07-07 18:28

Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

> Det er nu engang staten der afgør hvad og hvor mange penge der skal
> bruges på driften af det samfund vi lever i. Hvis du mener der er en
> forveksling, så uddyb gerne.

Nej, staten beslutter kun hvor meget der skal bruges på *statens* drift.

Lær forskellen på stat og samfund.

> Det er det fortrinsvis også - i hvert fald i de kioske du bliver ved
> med at hentyde til.

OK, indtil videre omhandler tråden øl og sodavand i 2 liters flasker.
mener du at det er det eneste kioskerne forhandler?

> wwhoooooosssshhhhhh

OK, der er altså ingen skader du kan påpege. Tak for bekræftelsen.

> Samfundet så.

Stadig ikke. Samfundet (dvs. mig og dig) han ingen ret eller beføjelse
til at pålægge mig at betale told for fx. en 2 liter cola.

Om igen.

> Hvis vi på nogen måde skal kunne fungere som et bare nogenlunde
> civiliseret samfund, så er vi altså alle nødt til at punge ud til dets
> drift. Det betyder skatter og afgifter. Lev med det.

For at citere dig: "wwhoooooosssshhhhhh".

Og hvis du nu forholder dig til mit argument, og ikke bare defaulter til
de gamle, slidte travere, i form af ovenstående stråmand, så vil du vide
at der er andre meget mere fornuftige steder at hente pengene til staten
end fx. sodavandstold og moms. Samt naturligvis at vi er langt ude over
hvad der indenfor rimelighedens rammer kan retfærdiggørers af
statsvirkefelt og udgifter.

Fra : Snuden

Dato : 01-08-07 17:41

On Tue, 31 Jul 2007 19:28:09 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Nej, staten beslutter kun hvor meget der skal bruges på *statens* drift.
>
>Lær forskellen på stat og samfund.

Og du mener ikke statens tiltag i stort omfang har indflydelse på
hvordan vi fungerer som samfund?

>OK, indtil videre omhandler tråden øl og sodavand i 2 liters flasker.
>mener du at det er det eneste kioskerne forhandler?

Nejda - de sælger dem også i dåser, ½ og 1½ liters flasker, mel,
pasta, dåsemad og meget andet - som regel uden dansk varedeklaration

>OK, der er altså ingen skader du kan påpege. Tak for bekræftelsen.

Jeg skal vel ikke til at tænke for dig?

>Stadig ikke. Samfundet (dvs. mig og dig) han ingen ret eller beføjelse
>til at pålægge mig at betale told for fx. en 2 liter cola.

Joh egentlig - vi har bare overdraget beføjelsen til den lovgivende
forsamling, aka vores folkevalgte politikere

>Om igen.

I lige måde, hvis du ikke kan se at moms/told-unddragelse netop *er*
at snyde samfundet/staten for den andel der tilkommer den. Man kan så
mener om det hvad man vil - men lovbrud er det

> [...]
>de gamle, slidte travere, i form af ovenstående stråmand, så vil du vide
>at der er andre meget mere fornuftige steder at hente pengene til staten

Og det bliver der også. Kan du, udover ting som aviser, nævne mere end
en håndfuld detailprodukter der ikke er belagt med moms og told?
--
Snuden

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 21:00

Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

> Og du mener ikke statens tiltag i stort omfang har indflydelse på hvordan
> vi fungerer som samfund?

Udover det helt grundlæggende, nej. Samfundet fungerer i det store hele
af sig selv.

> Nejda - de sælger dem også i dåser, ∏ og 1∏ liters flasker, mel, pasta,
> dåsemad og meget andet - som regel uden dansk varedeklaration

Javel. De fleste ting der er i de indvandrerkiosker jeg gæster i
Helsingør og KBH er tingene nu dels produceret i DK og med dk'sk
varedeklaration, men undtagelse af soadavanden og enkelte typer slik.

> Jeg skal vel ikke til at tænke for dig?

Du kan starte med at arumentere sagligt, men det formåede du jo ikke
engang...

> Joh egentlig - vi har bare overdraget beføjelsen til den lovgivende
> forsamling, aka vores folkevalgte politikere

Gu har vi ej. Det er en rådden løgn som folk der vil bukke og skrabe for
demokratiet gang på gang hopper på. Jeg har ikek eksplicit givet
politikerne beføjelser til at regere mig, og det vil jeg vædde på at du
og ingen anden dansker der er født og opvokset her i landet har.

> I lige måde, hvis du ikke kan se at moms/told-unddragelse netop *er* at
> snyde samfundet/staten for den andel der tilkommer den. Man kan så mener
> om det hvad man vil - men lovbrud er det

For det første, jeg vil skide det et stykke om det er lovbrud eller ej,
når det ikek skader andre mennesker at jeg "smugler" 110 eller 11 liter
sodavand over grænsen. Hvis du er ude på det plan hvor du vil påstå at
det at frit handle med nogle skide sodavand er skadeligt for andre, er
lever du i et drømmeland.

For det andet, du forveksler STADIG stat og samfund - de to adskilte
ting, et naturligt fænomen og en konstrueret institution. Det er svært
at have en oplysende diskussion med dig når du har så grundlæggende
misforståelser om ting der vedrører emnet. Men tænk over dette: Hvis du
havde ret i at samfundet ikek kunen fungere uden staten betyder det
effektivt at alle samfundets borgere skulel have statsligt opsyn for at
gøre noget så simpelt som at tørre sig selv i måsen!

> Og det bliver der også.

Fint, så lad det i første omgang BLIVE ved disse andre ting, som fx.
moms på TV og stereoapparater!

> Kan du, udover ting som aviser, nævne mere end en håndfuld detailprodukter
> der ikke er belagt med moms og told?

Relevans?