/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Biluheld på danske veje i statistisk persp~
Fra : Peder B. Pels


Dato : 27-07-07 20:00

http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/vejetrafik/uheld/uheldoghastigh
ed.htm


uddrag:

Uheld og hastighed

Det nævnes ofte, ikke mindst fra Vejdirektoratets side, at der er en
klar sammenhæng mellem hastighed og trafikuheld. Jo højere hastighed jo
flere uheld. Det lyder som simpel logik, og bliver som regel brugt til
at afvise eksempelvis højere hastighedsgrænser på motorvejene. En højere
grænse vil resultere i så og så mange flere dræbte, siger
Vejdirektoratet.

FDM har ved forskellige lejligheder gjort opmærksom på, at trafikuheld
kan have mange årsager, og at fart kun er en af dem, og fra foreningens
side er det blevet påpeget, at man i Vejdirektoratet og andre steder for
ensidigt hælder til farten, som den store synder i trafikken.

Disse argumenter bliver modsagt med henvisning til en svensk model for
sammenhængen mellem hastighed og uheld. Den svenske model siger:

Uheld efter) = Uheld før * (hastighed efter / hastighed før) ^2

Med andre ord: stiger gennemsnitshastigheden på en motorvej med to
procent, vil antallet af uheld med personskade stige med fire procent.
Vejdirektoratet fastholder, at den svenske model kan overføres på danske
forhold.

Dette dog ikke altid tilfældet. Efter den automatiske hastighedskontrol
er blevet indført i København, er gennemsnitshastigheden faldet med 6
procent, men antallet af uheld med personskader er steget med 27
procent. Ifølge modellen burde det være faldet med 36 procent.

***

Kort sagt - vejdirektoratet lovgiver udfra myter, og ikke fakta.

Lad os få hastghedsgrænser så disse:

Stilleveje og villakvarterer o.lign: 40 km/t

Byer: 60 km/t (+50%)

Motortrafikveje, og veje udenfor byer: 90 km/t (+50%)

Motorveje: fri hastighed hvor forholdene tillader det, eller 135 km/t
(+50%)

Folk skal nok selv finde ud af at køre pænt når de får ansvaret for
deres eget ve og vel, hvilket erfaringer fra bl.a. USA også viser.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

 
 
Ukendt (27-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-07 20:13

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> wrote in message
news:1i1xgoe.180yzqc1d5hgtnN%peter@nospamplease.dk...
>
> Kort sagt - vejdirektoratet lovgiver udfra myter, og ikke fakta.
>
> Lad os få hastghedsgrænser så disse:
>
> Stilleveje og villakvarterer o.lign: 40 km/t
>
> Byer: 60 km/t (+50%)
>
> Motortrafikveje, og veje udenfor byer: 90 km/t (+50%)
>
> Motorveje: fri hastighed hvor forholdene tillader det, eller 135 km/t
> (+50%)
>
> Folk skal nok selv finde ud af at køre pænt når de får ansvaret for
> deres eget ve og vel, hvilket erfaringer fra bl.a. USA også viser.
>

Jamen du har da så ret

mvh.
Kim Frederiksen



Fister Løgsovs (27-07-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 27-07-07 20:21

Kim Frederiksen sendte dette med sin computer:
> "Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> wrote in message
> news:1i1xgoe.180yzqc1d5hgtnN%peter@nospamplease.dk...
>>
>> Kort sagt - vejdirektoratet lovgiver udfra myter, og ikke fakta.
>>
>> Lad os få hastghedsgrænser så disse:
>>
>> Stilleveje og villakvarterer o.lign: 40 km/t
>>
>> Byer: 60 km/t (+50%)
>>
>> Motortrafikveje, og veje udenfor byer: 90 km/t (+50%)
>>
>> Motorveje: fri hastighed hvor forholdene tillader det, eller 135 km/t
>> (+50%)
>>
>> Folk skal nok selv finde ud af at køre pænt når de får ansvaret for
>> deres eget ve og vel, hvilket erfaringer fra bl.a. USA også viser.
>>
>
> Jamen du har da så ret
>
> mvh.
> Kim Frederiksen

Ja, her er en hvor jeg også vil hyle med!
Kai



Ralph (27-07-2007)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 27-07-07 20:53

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse
news:1i1xgoe.180yzqc1d5hgtnN%peter@nospamplease.dk...
> http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/vejetrafik/uheld/uheldoghastigh
> Byer: 60 km/t (+50%)

To spørgsmål:

Mener du alvorligt at man må køre 90 km/t i byer, eller hvad betyder de +50%
?

Nogen der kender den "nyhed" idag om at alle lastbiler kører for stærkt på
motorveje - typisk 87-90 km/t, hvordan er de blevet målt, GPS, speedometer,
eller? Alle ved vel at et speedometer viser 5-10-15% procent for meget - jeg
havde engang en Volvo der viste 190 km/t når jeg kørte 120 Hvilket
skræmte min kone lidt indtil hun fik et stopur.

--
Ralph



Peder B. Pels (27-07-2007)
Kommentar
Fra : Peder B. Pels


Dato : 27-07-07 21:06

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> "Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse
> news:1i1xgoe.180yzqc1d5hgtnN%peter@nospamplease.dk...
> > http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/vejetrafik/uheld/uheldoghastigh
> > Byer: 60 km/t (+50%)
>
> To spørgsmål:
>
> Mener du alvorligt at man må køre 90 km/t i byer, eller hvad betyder de +50%
> ?

Med de +50% mener jeg 50% over det underliggende farttrin. 40-60-90-135
- det er en progression på 50% i forhold til forrige farttin. Selv mener
jeg at 60 km/t i byer er passende under de rette forhold, ikke mindst
fordi det sku er hvad folk kører på Jagtvej, Falkoner Alle, Roskildevej
og Gl. Kongevej osv.

>
> Nogen der kender den "nyhed" idag om at alle lastbiler kører for stærkt på
> motorveje - typisk 87-90 km/t, hvordan er de blevet målt, GPS, speedometer,
> eller? Alle ved vel at et speedometer viser 5-10-15% procent for meget - jeg
> havde engang en Volvo der viste 190 km/t når jeg kørte 120 Hvilket
> skræmte min kone lidt indtil hun fik et stopur.

Jeg hørte det samme i radioen i dag. Chefen for
færdeselssikkerhedskommissionen (en venstre gut) mener ikke at
fartgrænsen for lastvogne skal sættes op til 90 km/t, for så mener han
bare at de kører 100, pga. at der gives lidt rabat ved fartkontrollerne.
Tsk tsk. De kører allerede 90 i dag. Hvorfor er 10 km/t så slemt?

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Ralph (27-07-2007)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 27-07-07 22:31

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse
news:1i1xjvn.lq4v53hh6531N%peter@nospamplease.dk...
> Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:
> Med de +50% mener jeg 50% over det underliggende farttrin. 40-60-90-135
> - det er en progression på 50% i forhold til forrige farttin. Selv mener
> jeg at 60 km/t i byer er passende under de rette forhold, ikke mindst
> fordi det sku er hvad folk kører på Jagtvej, Falkoner Alle, Roskildevej
> og Gl. Kongevej osv.

enig

> Tsk tsk. De kører allerede 90 i dag. Hvorfor er 10 km/t så slemt?

Derfor:

http://www.doctordriver.dk/z_dd_old/ddf/diving/f_mizz/beregnbrems.htm

10-20 meter betyder ret meget hvis familiebilen der panikbremser er 12 meter
foran din lastbil.

--
Ralph



Peder B. Pels (27-07-2007)
Kommentar
Fra : Peder B. Pels


Dato : 27-07-07 23:06

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> "Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse
> news:1i1xjvn.lq4v53hh6531N%peter@nospamplease.dk...
> > Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:
> > Med de +50% mener jeg 50% over det underliggende farttrin. 40-60-90-135
> > - det er en progression på 50% i forhold til forrige farttin. Selv mener
> > jeg at 60 km/t i byer er passende under de rette forhold, ikke mindst
> > fordi det sku er hvad folk kører på Jagtvej, Falkoner Alle, Roskildevej
> > og Gl. Kongevej osv.
>
> enig
>
> > Tsk tsk. De kører allerede 90 i dag. Hvorfor er 10 km/t så slemt?
>
> Derfor:
>
> http://www.doctordriver.dk/z_dd_old/ddf/diving/f_mizz/beregnbrems.htm
>
> 10-20 meter betyder ret meget hvis familiebilen der panikbremser er 12 meter
> foran din lastbil.

Sandt, men hvad så med blot at være bedre til at overholde
tommelfinderregelen med at der skal være midst 2 sekunders kørsel op til
nærmeste bil?

2 sekunder ved 90 km/t er ca. 60 meter.

Iøvrigt ser bremselængdesiden helt molestreret ud i min FireFox, så jeg
måtte tage lommeregneren frem. :/


--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Carsten Riis (28-07-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 28-07-07 08:54

Peder B. Pels skrev den 27-07-2007 22:05:

> Med de +50% mener jeg 50% over det underliggende farttrin. 40-60-90-135
> - det er en progression på 50% i forhold til forrige farttin. Selv mener
> jeg at 60 km/t i byer er passende under de rette forhold, ikke mindst
> fordi det sku er hvad folk kører på Jagtvej, Falkoner Alle, Roskildevej
> og Gl. Kongevej osv.
>
Hvordan vil du komme op på i nærheden af hurtigere end løbetempo på den
del af Jagtvej som starter ved NørrebrosRunddel og så ned til
Frederiksberg Rådhus? .....Der er trafikkø konstant i dagtimerne!




--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.

Frank E. N. Stein (27-07-2007)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 27-07-07 23:46

Peder B. Pels skrev:

> Folk skal nok selv finde ud af at køre pænt når de får ansvaret for
> deres eget ve og vel, hvilket erfaringer fra bl.a. USA også viser.

De har da ellers pænt restriktive hastighedsgrænser i USA. De indførte
også tidligt krav om enten airbag eller automatiske sikkerhedsseler.

Johnny B [2000] (01-08-2007)
Kommentar
Fra : Johnny B [2000]


Dato : 01-08-07 07:04

jeg er dig så enig i at hastighedsgrænserne burde hæves.

og rådet for størrer færdselssikkerhed, skulle jo lukke hvis de begyndte at
give ret i at den burde hæves, så selvfølgelig gør de ikke det.

ned med speederen og op med farten ... væk med fartkontrol

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤
fjern KAGEN_I_DÅSEN i mailadr. for direkte mail





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408606
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste