Voldsmose: Mand sad død på sit toilet i 2,~
Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 12:02

På:

<http://avisen.dk/laa-doed-lejlighed-halvt-aar-020707.aspx>

kan man se en historie fra det moderne Danmark, i Voldsmosen i Odense.

En 54-årig enlig pensionist uden kontakt til familien dør siddende på
sit toilet. Aftrækket gør at lugten ikke mærkes i det 13-etages højhus
han bor i, og kun tilfældigt opdager en varmemester liget, der i
mellemtiden er blevet til en mumie.

Invalidepensionen var stille og roligt sat ind på hans bankkonto hver
måned, hvorefter huslejen automatisk blev betalt.

Man kan undre sig over hvordan en sådan mand absolut ikke har kontakt
til nogen, og også over at banken ikke har undret sig over, at de eneste
bevægelser på hans konti har været dem, der foretages automatisk. Burde
banken ikke have et system, der opdager sådanne anomailier ?

Og har kommunen slet ikke kontakt til dets invalidepenionister ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-07-07 12:09

On Tue, 3 Jul 2007 13:02:28 +0200, Per Rønne skrev:

> [...]
> bevægelser på hans konti har været dem, der foretages automatisk. Burde
> banken ikke have et system, der opdager sådanne anomailier ?

Nej, bankerne skal bare blande sig udenom - vi har rigeligt
med overvågning, som det er.

> Og har kommunen slet ikke kontakt til dets invalidepenionister ?

Det må være en menneskeret at være fri for kommunalt renderi -
medmindre man beder om det.

--
I refuse to answer that question on the grounds that I don't
know the answer. - Douglas Adams

Fra : Peter

Dato : 03-07-07 12:27

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nej, bankerne skal bare blande sig udenom - vi har rigeligt
> med overvågning, som det er.

> Det må være en menneskeret at være fri for kommunalt renderi -
> medmindre man beder om det.

Ja helt enig, lad privatlivet leve eler dø i fred.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-07 14:10

"Peter" <llo_@wer-der.dd> skrev i en meddelelse
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ja helt enig, lad privatlivet leve eler dø i fred.

Surt for arvingerne at få opbrugt arven på husleje til et mumie - og få den
forsinket?

Man bør fx når man bliver folkepensionist få tilbudt om man vil kontaktes
efter fx en uge, hvis ingen livstegn til kommunen.
Ligesom organdonation ikke bør være automatik, bør dette ikke være det.

Sten Hegeler skrev klogt i en avis at det er en skandale at indmeldelse i
folkekirken er automatik for døbte når man bliver 18.

Alt dette er småting, men klare udmeldinger fra staten ville være godt - og
kun indblanding når ønsket.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-07 14:04

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-07 14:01

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0oek4.1db86ns5ih5fmN%per@RQNNE.invalid...

> og også over at banken ikke har undret sig over, at de eneste
> bevægelser på hans konti har været dem, der foretages automatisk. Burde
> banken ikke have et system, der opdager sådanne anomailier ?

Hvor skulle banken vide fra at manden ikke hade en konto i et konkurrende pengeinstitut.

Det der kan undre mig, er at hans årlige varme aflæsnings mand ikke
har opdaget noget.

Her hvor jeg bor, låser de sig selv ind, hvis man ikke er hjemme, og da der er en
radiator i alle rum, kommer han over alt.

Jan Rasmussen

Fra : Rea721

Dato : 03-07-07 14:19

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Her hvor jeg bor, låser de sig selv ind, hvis man ikke er
> hjemme, og da der er en radiator i alle rum, kommer han over alt.

Mamamia...... Har du givet Card Blanche til adgang i dit hjem??

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-07 17:17

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse news:468a4cb4$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Mamamia...... Har du givet Card Blanche til adgang i dit hjem??

Ja næsten, ved at bo i en almennyttigt bolig.

Fra brevet:
"Vi beder Dem venligst sørge for, at vor montør har uhindret
adgang til målerne."

"Kan de ikke være hjemme i ovennævnte tidspunkt,
beder vi Dem aflevere en nøgle til viceværten eller en nabo."

Mvh. Varmekontrol A/S.

Er man ikke hjemme eller undlader at aflevere en nøgle
har montøren selv en system nøgle, jeg glemte engang
brevet og fik ikke afleveret en nøgle, jeg var tilfældigvis hjemme den
dag og lå og sov, jeg vågnede ved at der blev
banket på døren, hvorefter en nøgle blev sat i låsen.

Jan Rasmussen

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-07 17:43

> [...]
> dag og lå og sov, jeg vågnede ved at der blev
> banket på døren, hvorefter en nøgle blev sat i låsen.

Det er givet ikke lovligt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 18:55

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Det er givet ikke lovligt.

Men praktisk for alle parter, og mon ikke noget sådant står i
lejekontrakten ?

Kan du huske filmen Huset med Dirch Passer som vicevært? Han havde da
også en systemnøgle i entreen, noget alle vidste.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-07 19:10

> Men praktisk for alle parter, og mon ikke noget sådant står i
> lejekontrakten ?

Muligt.

> Kan du huske filmen Huset med Dirch Passer som vicevært? Han havde da
> også en systemnøgle i entreen, noget alle vidste.

Ja, men intet forhindrer lejere i at udskifte låsen med én, kun de har
adgang til.

Hvorom alting er: Det kan ikke være lovligt at låse sig ind i en lejlighed
uden forudgående aftale herom.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Rea721

Dato : 03-07-07 19:55

> Men praktisk for alle parter, og mon ikke noget sådant
> står i lejekontrakten ?

Praktisk??? Check lige hvad din forsikring siger til det....og nej..der kan
ikke stå noget om det i kontrakten, for det er ikke lovligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 08:08

Rea721 <skod3@721.dk> wrote:

> Praktisk???

Det er det da, når der er håndværkere der skal ind i alle lejligheder,
eller når der er sprunget et vandrør i en lejlighed, hvor ingen er
hjemme ...

> Check lige hvad din forsikring siger til det....

Det har da været standard i årtier, at viceværten har haft en
systemnøgle, så han har kunnet komme ind overalt i en ejendom.

> og nej..der kan ikke stå noget om det i kontrakten, for det er ikke
> lovligt.

Sikker ? Nogle steder siger man bare at det er for farligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Rea721

Dato : 04-07-07 19:04

> Det er det da, når der er håndværkere der skal ind i alle
> lejligheder, eller når der er sprunget et vandrør i en
> lejlighed, hvor ingen er hjemme ...

Skæg for sig snot for sig..... der er himmelvid forskel på at læse
varmemålerer af og reparrerer et sprunget vandrør.

> Det har da været standard i årtier, at viceværten har
> haft en systemnøgle, så han har kunnet komme ind overalt
> i en ejendom.

Det-er-da-fuldstændigt-ligegyldigt-hvad-der-har-været-standard-i-mange-år----det-blir-det-da-ikke-lovligt-af.

Undersøg aligevel hvad din forsikring siger til at viceværten (uden-/med din
tilladelse) har adgang til dit lejemål...... når skaden er sket er det
forsent....Det er ment som en hjælp til dig.

> Sikker ?

Ja.

>Nogle steder siger man bare at det er for farligt...

Det tror jeg ikke på at nogen siger nogen steder.

Læs, forstå og accepter: Bemærk § 57
****
Udlejerens adgang til det lejede

§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe
sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når
udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.

Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3 måneders
varsel.

Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige
reparationer i det lejede.

§ 56. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden
afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren skal
straks foretage efterreparationer.

§ 57. Reglerne i §§ 55 og 56 kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren.
***

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 19:33

Rea721 <skod3@721.dk> wrote:

> Undersøg aligevel hvad din forsikring siger til at viceværten (uden-/med din
> tilladelse) har adgang til dit lejemål.

Jeg har ikke været lejer siden jeg for 31 år siden fraflyttede
Tingbjergkollegiet, og den eneste gang jeg har været lejer var i min tid
som kollegianer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Rea721

Dato : 03-07-07 19:54

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Ja næsten, ved at bo i en almennyttigt bolig.

Nej, det har intet med sagen at gøre, jeg bor selv i almennyttigt selskab.

> Mvh. Varmekontrol A/S.

Varmekontroløren kan spørge om hvad som helst....de vil blot gerne ha det
nemt :)

> Er man ikke hjemme eller undlader at aflevere en nøgle
> har montøren selv en system nøgle,

Ups..... det syntes jeg lige du skal spørge din forsikring om....eller
retterer...det skal du nok ikke sige noget om.... IMHO er det ulovligt.

> jeg glemte engang
> brevet og fik ikke afleveret en nøgle, jeg var
> tilfældigvis hjemme den dag og lå og sov, jeg vågnede ved at der blev
> banket på døren, hvorefter en nøgle blev sat i låsen.

Jeg var blevet stjernetosset.

Men selvfølig....hvis du selv syntes det er iorden at nogen går ind i din
lejlighed blot fordi du ikke lige åbner (imens du gir lillemor en tur på
køkkenbordet) , så er det din sag.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-07 20:12

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse news:468a9b40$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Ups..... det syntes jeg lige du skal spørge din forsikring om....eller retterer...det skal du nok ikke sige noget om.... IMHO er

Jeg valgte at tage en fridag, denne gang, så om de har ændret praksis
skal jeg ikke kunne sige.

> Jeg var blevet stjernetosset.

Jeg tog det nu roligt og mere som en tegn på den tidalder vi går ind i, hvor privatlivets
grænser flyder ud, men der er lidt underligt ikke at være i besiddelse af et eneste rum
i hele lejligheden hvor der ikke kommer en fremmede engang om året, ikke at jeg har noget
at skjule, men alligevel.

Jan Rasmussen

Fra : Rea721

Dato : 03-07-07 20:19

> [...]
> fremmede
> engang om året, ikke at jeg har noget at skjule, men alligevel.

Hvorfor skifter du ikke cylinderen, så du har lidt privatliv??

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-07 20:36

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse news:468aa121$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skifter du ikke cylinderen, så du har lidt privatliv??

Varme forbruget skal jo aflæses på vær eneste radiator i alle rum alligevel.

Jan Rasmussen

Fra : Rea721

Dato : 03-07-07 21:49

> Varme forbruget skal jo aflæses på vær eneste radiator i
> alle rum alligevel.

Hvis du ikke kan se forskel på at _du_ "afgør" hvornår de går ind i
lejligheden og de "afgør" hvornår de går ind i lejligheden, så dig om det.

I min verden afgør jeg hvornår andre skal ha adgang til min lejlighed....med
de ulemper det nu engang medføre.

Fra : Frederik Thorup

Dato : 03-07-07 20:51

> Jeg var blevet stjernetosset.

Gad vide hvad der var sket hvis man havde ringet til politiet: "Der
står en indbrudstyv i min entre..."

For det nærmer sig godt nok ulovlig indtrængning på privat ejendom.

MVH
Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 21:39

On Tue, 03 Jul 2007 21:50:56 +0200, Frederik Thorup
<frederik_thorup@mail.dk.remove> wrote:

>Gad vide hvad der var sket hvis man havde ringet til politiet: "Der
>står en indbrudstyv i min entre..."
>
>For det nærmer sig godt nok ulovlig indtrængning på privat ejendom.

Nærmer sig...??? Det er da klokkeklart ulovligt....

Jeg bor også i almennyttigt byggeri og de eneste lovlige grunde at gå
ind i "mit" hus uden tilladelse fra mig, er sprunget vandrør, ild i
hytten eller hvis jeg har brudt reglerne og skal sættes ud....

Hvis der var kommer en "varme-måler-mand" og havde låst sig selv ind,
så var han blevet sparket ud for fuld musik og anmeldt til politiet...

Fra : Rea721

Dato : 03-07-07 21:54

"Frederik Thorup" <frederik_thorup@mail.dk.remove> skrev i
en meddelelse

> Gad vide hvad der var sket hvis man havde ringet til
> politiet: "Der står en indbrudstyv i min entre..."

Ja, så havde du nok fået lidt problemer med falsk anmeldelse hvis du
bruger den formulering.
Han er jo ikke brudt ind i lejligheden...han har åbnet med en nøgle og så er
vi over i noget ulovlig indtrængen.

> For det nærmer sig godt nok ulovlig indtrængning på
> privat ejendom.

Ja....med mindre at det er foregået sådan i årevis....og er accepteret af
beboeren.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 14:34

Jan Rasmussen <1@2.3> wrote:

> Hvor skulle banken vide fra at manden ikke hade en konto i et konkurrende
> pengeinstitut.

Når hele indkomsten nu består af hans invalidepension, som gik ind på
hans bankkonto [hvorfra der blev trukket faste beløb], måtte det vel
undre at hans indestående bare voksede og voksede, uden at der blev
hævet andet end hvad der blev hævet til BetalingsService - hvor der ikke
var tale om overførsler til anden konto.

> [...]
>
> Her hvor jeg bor, låser de sig selv ind, hvis man ikke er hjemme, og da
> der er en radiator i alle rum, kommer han over alt.

Er der ingen hjemme, kan han vel gå videre - eller også har de en
mulighed for aflæsning centralt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 15:38

On Tue, 3 Jul 2007 15:34:29 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Når hele indkomsten nu består af hans invalidepension,

Det aner banken da intet om....

> [...]
>hævet andet end hvad der blev hævet til BetalingsService - hvor der ikke
>var tale om overførsler til anden konto.

Hvorfor det...???

For det første rager det ikke banken hvad man bruger sine penge til og
for det andet kunne han jo godt have andre indtægter/penge
(eksempelvis en lottogevinst, aktieafkast eller lejeindtægter af et
sommerhus) og samtidig bruge en anden bank....

>Er der ingen hjemme, kan han vel gå videre - eller også har de en
>mulighed for aflæsning centralt.

Her kommer de ikke ind uden jeg er her...

Fra : N_B_DK

Dato : 03-07-07 22:06

"S.A.Thomsen" <s_a_thomsen(at)yahoo(dot)com> wrote in message
> On Tue, 3 Jul 2007 15:34:29 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
> wrote:

Hvorfor det nye navn ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 22:34

On Tue, 3 Jul 2007 23:06:24 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Hvorfor det nye navn ?

Jeg havde bare lyst til at bruge mit rigtige navn...

Fra : N_B_DK

Dato : 03-07-07 22:44

> Jeg havde bare lyst til at bruge mit rigtige navn...

ok, undrede mig også lidt over hvor du var blevet af hehe

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 08:08

S.A.Thomsen <s_a_thomsen(at)yahoo(dot)com> wrote:

> Jeg havde bare lyst til at bruge mit rigtige navn...

Hvad var pseudonymet da?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-07 09:47

On Wed, 4 Jul 2007 09:08:05 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Hvad var pseudonymet da?

Alucard...

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 11:00

S.A.Thomsen <s_a_thomsen(at)yahoo(dot)com> wrote:

> Alucard...

OK.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 03-07-07 16:17

> [...]
> hævet andet end hvad der blev hævet til BetalingsService - hvor der ikke
> var tale om overførsler til anden konto.

Banken sidder jo ikke og læser vores kontoer. NØØØJ, Kim brugte 87,25 kroner
nede ved bageren, vi må nok heller sende et brev ud om at han skal passe på
vægten..... Nej, de reagerer, hvis den går i minus. Det er jo ens ret at
have 100.000 kroner på ens lønkonto eller 5 millioner for den sags skyld.
Banken er en virksomhed og Aldi kommer jo heller ikke og opsøger os hvis vi
stopper med at handle der.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 16:48

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> Banken er en virksomhed og Aldi kommer jo heller ikke og opsøger os hvis vi

Næh, men banken har nogle virtuelle agenter, der reagerer på hvis der
sker noget usædvanligt på en konto. Som da der pludselig skete 10
hævninger på mit visakort midt om natten, mens jeg lå og sov i min seng.
Alle 10 var til indkøb af taletidskort til mobiltelefon, over
internettet.

Jeg fandt ud af det næste dag, da jeg skulle sætte noget ind på min
konto. Dankortet var blevet spærret - og der var sandsynligvis nogle der
ved et pizzeria-besøg eller lignende havde noteret mine visa-data.

Jeg fik hurtigt et nyt kort, pengene tilbage på kontoen [som ikke var
blevet overtrukket] - og jeg ved så ikke om de har fanget forbryderne.

På nøjagtig samme måde kan de da lægge en agent ind i systemet, der
varskor bankrådgiver, hvis der ikke hæves på sådan en konto i længere
tid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-07 17:29

Per Rønne skrev den 03-07-2007 17:47:

> [...]
> hævninger på mit visakort midt om natten, mens jeg lå og sov i min seng.
> Alle 10 var til indkøb af taletidskort til mobiltelefon, over

Det skete vel ikke lige omkring april 2006?
og taletiden blev købt til et Telia-taletidskort?

Nogenlunde det samme skete nemlig for mig medio april 2006.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 18:35

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Det skete vel ikke lige omkring april 2006?
> og taletiden blev købt til et Telia-taletidskort?

Nej, og det var til to forskellige firmaer, hvoraf ingen var Telia [som
jeg selv bruger].

> Nogenlunde det samme skete nemlig for mig medio april 2006.

Og jeg kan huske at det skete om foråret, det år jeg var lærervikar på
en københavnsk folkeskole. Banken siger så at de ringede til mig på et
bestemt tidspunkt, hvor jeg stod og underviste en 5. klasse i edb-fag.
Mobiltelefonen var tændt, men jeg hørte ikke noget [det ville også have
været pinligt, da børnene ikke må have dem tændt], og de fortalte mig så
da jeg senere samme dag var i banken for at sætte en check, hvad der var
sket.

Og det sker jo at man er nødt til at give et sådant kort fra sig, og
hvor de lige kan notere relevante data ned - som nummeret på bagsiden,
hvis de bruger den gamle 'smækker' eller hvad det er den hedder har de
jo så alle oplysninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 03-07-07 14:41

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Hvor skulle banken vide fra at manden ikke hade en konto i et konkurrende
pengeinstitut.

Kan banken heller ikke.
Men de kan have en formodning om at en overførselsindkomst er kundens
primære indtægtskilde.
Og ud fra den formodning samt at der ikke trækkes penge på kontoen, undre
sig.

> [...]
der er en
> radiator i alle rum, kommer han over alt.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 14:54

Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:

> [...]
> primære indtægtskilde.
> Og ud fra den formodning samt at der ikke trækkes penge på kontoen, undre

Og noget sådant kan de sætte ind i en overvågnings-agent, der giver
meddelelse til bankrådgiver - som så kan tage affære.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-07-07 15:01

On Tue, 3 Jul 2007 15:53:41 +0200, Per Rønne skrev:

> Og noget sådant kan de sætte ind i en overvågnings-agent, der giver
> meddelelse til bankrådgiver - som så kan tage affære.

Rønne du er jo helt vild efter at få mere overvågning af
borgerne.

Sikkert ud fra de gode intentioner, vejen til helvede, som
bekendt, er belagt med.

--
The less people know about how sausages and laws are made, the
better they'll sleep at night.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-07 15:37

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Rønne du er jo helt vild efter at få mere overvågning af
> borgerne.
>
> Sikkert ud fra de gode intentioner, vejen til helvede, som
> bekendt, er belagt med.

Det rigtige spørgsmål til overvågning er ikke om det er der, men om der er
demokratisk kontrol med logfilerne. (Men dette enkle forhold er desværre for
vanskeligt for folk at forstå).

Mvh
Martin

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-07-07 22:41

On Tue, 3 Jul 2007 16:36:57 +0200, Martin Larsen skrev:

> [...]
> demokratisk kontrol med logfilerne. (Men dette enkle forhold er desværre for

Som den demokratiske kontrol danske borgere havde med, at
Danmark ikke tillod amerikanske atomvåben på Grønland? Du
kunne også ligeså forlange chipning af samtlige borgere med
forsikringen om "demokratisk kontrol".

--
Sometimes we stare so long at a door that is closing that we
see too late the one that is open. - Alexander Graham Bell

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-07 23:43

> Som den demokratiske kontrol danske borgere havde med, at
> Danmark ikke tillod amerikanske atomvåben på Grønland?

Demokratisk kontrol vil sige tværpolitisk.

Mvh
Martin

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-07-07 23:47

On Wed, 4 Jul 2007 00:42:54 +0200, Martin Larsen skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Demokratisk kontrol vil sige tværpolitisk.

Det var H.C. Hansen da ligeglad med. Forsvarsudvalget hørte
ikke en meter om sagen.

--
The ability to quote is a serviceable substitute for wit. -
Somerset Maugham

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-07-07 00:54

> Det var H.C. Hansen da ligeglad med. Forsvarsudvalget hørte
> ikke en meter om sagen.

Det er ikke så vanskeligt at lave en effektiv demokratisk kontrol af et
spørgsmål.
Hvis man exempelvis vil vide med stor sikkerhed om amerikanere har
atomvåben, kan man lade våbeninspektører tage stikprøver.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 10:21

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:468ae105$0$98042$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> Hvis man exempelvis vil vide med stor sikkerhed om amerikanere har
> atomvåben, kan man lade våbeninspektører tage stikprøver.

Åh - Hellige enfold

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 08:08

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Som den demokratiske kontrol danske borgere havde med, at
> Danmark ikke tillod amerikanske atomvåben på Grønland?

Det har ingen statsminister vist sagt at Danmark ikke tillod.

Man har sagt 'Danmark' og hverken 'Det danske Rige' eller 'Kongeriget
Danmark' ... 'Danmark' inkluderer ikke automatisk hverken Grønland eller
Færøerne, og begge skal nok have sig frabedt at være en del af
'Danmark'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 10:20

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:468a5e8a$0$2296$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> demokratisk kontrol med logfilerne. (Men dette enkle forhold er desværre for

Næ -
Det der tilsyneladende er svært for nogle at forstå, er at enhver mulighed for misbrug vil blive brugt.
Før eller siden.
Hvilket er årsagen til ALTID at udvise den størst mulige mistillid til myndigheder af enhver art.
Og Aldrig give dem flere "skruer" at skrue på.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 15:39

Her må jeg godt nok give dig ret....

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 16:04

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Rønne du er jo helt vild efter at få mere overvågning af
> borgerne.

Jeg er 'helt vild med' at folk ikke skal dø i stor ensomhed, og jeg
finder det dybt skandaløst, når en mand kan ligge død på sit badeværelse
i 2,5 år, uden at nogen opdager det.

> Sikkert ud fra de gode intentioner, vejen til helvede, som
> bekendt, er belagt med.

Det ser jeg ikke. Jeg ser da heller intet galt ved videovervågning af
offentlige steder som i UK; i disse dage ser vi jo hvor effektivt et
middel der er i opklaring af terrorforsøg, og forhindring af
gentagelesforsøg fra den samme »lægebande«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 03-07-07 16:20

> Jeg er 'helt vild med' at folk ikke skal dø i stor ensomhed, og jeg
> finder det dybt skandaløst, når en mand kan ligge død på sit badeværelse
> i 2,5 år, uden at nogen opdager det.

Spørg dig selv om hvor mandens familie er? Hvor er hans venner? Hvis han
ikke har nogen af delene så er det enten et frit valg han har taget eller et
valg han har taget gennem sit liv. Men det er fandme ikke statens opgave,
staten har i forvejen alt for mange opgaver som borgerne selv burde tage sig
af.
mvh
Kim

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-07 17:00

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0op8q.114mhn41r689lxN%per@RQNNE.invalid...

> Jeg er 'helt vild med' at folk ikke skal dø i stor ensomhed, og jeg
> finder det dybt skandaløst, når en mand kan ligge død på sit badeværelse
> i 2,5 år, uden at nogen opdager det.

Det er da vel ingen der er, men det er prisen der må betale for at leve i det
super individualistisk samfund, som den vestlige civilisation har udviklede sig til,
når folk har fået nok af det, begynder de vel at indrette sig anderledes, bygge anderledes
boligere, osv. Jeg tror fremtiden er mere kollektivistisk en vi på nuværende tidspunkt kan forestille
os, eller bryder os om.

Men at begynde at lægge skylden på private firmaer eller offentlige institutioner,
er efter min mening forkert.

Jan Rasmussen

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-07 17:47

> Jeg er 'helt vild med' at folk ikke skal dø i stor ensomhed, og jeg
> finder det dybt skandaløst, når en mand kan ligge død på sit
> badeværelse i 2,5 år, uden at nogen opdager det.

Og du mener, at øget bankovervågning kan sikre, at folk ikke dør i ensomhed?
Hmmm.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 18:55

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Og du mener, at øget bankovervågning kan sikre, at folk ikke dør i ensomhed?

Kan hjælpe med til at afsløre noget sådant ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-07 19:20

> Kan hjælpe med til at afsløre noget sådant ...

Nej. Du tager fejl. Det kan ikke afhjælpe, at nogen dør i ensomhed. Det kan
afhjælpe, at afdøde findes hurtigere.

Ensomhed kan ikke afhjælpes med bankovervågning. Ensomhed kan alene
afhjælpes med menneskelig kontakt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-07-07 22:37

On Tue, 3 Jul 2007 17:04:29 +0200, Per Rønne skrev:

> Jeg er 'helt vild med' at folk ikke skal dø i stor ensomhed, og jeg
> finder det dybt skandaløst, når en mand kan ligge død på sit badeværelse
> i 2,5 år, uden at nogen opdager det.

Så meld dig som besøgsven; men lad være med at bede om mere
overvågning af os andre.

> Det ser jeg ikke.

Fordi du ikke vil. Læs evt. Orwells 1984.

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 08:08

> Fordi du ikke vil. Læs evt. Orwells 1984.

Det har jeg skam gjort forlængst ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 10:25

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0pyb7.1p82isr1lo05mjN%per@RQNNE.invalid...

> Det har jeg skam gjort forlængst ...
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Prøv at repetere den.
Du har jo helt klart ikke forstået den.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 11:51

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Prøv at repetere den.
> Du har jo helt klart ikke forstået den.

Jeg har skam udmærket forstået den, og bruger hyppigt ordet 'newspeak'
når jeg skal beskrive udviklingstendenser i den danske uddannelsesektor.

Når det drejer sig om overvågningssamfundet, som beskrives her, så tror
jeg ikke på den dystopi i den reelle, vestlige verden. Tværtimod.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 15:46

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0s3l7.xr4xv6113qsq8N%per@RQNNE.invalid...

> Jeg har skam udmærket forstået den, og bruger hyppigt ordet 'newspeak'
> når jeg skal beskrive udviklingstendenser i den danske uddannelsesektor.

Ja - uha--
Buzz-ord er der rigeligt af i branchen
Men det lader dog til, at enkelte er ved at gennemskue fraserne, og taler om at "rummeligheden" er noget af et fejlskud.
Man får nok at se, at den delte skole kommer igen

> Når det drejer sig om overvågningssamfundet, som beskrives her, så tror
> jeg ikke på den dystopi i den reelle, vestlige verden. Tværtimod.
> [...]

Og dog er den, ivrigt klakeret af ikke så få, på vej--
Men man håber, det forbliver et storbyfænomen, så vi på landet fortsat kan leve et anstændigt menneskeliv.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 10:24

> Jeg er 'helt vild med' at folk ikke skal dø i stor ensomhed, og jeg
> finder det dybt skandaløst, når en mand kan ligge død på sit badeværelse
> i 2,5 år, uden at nogen opdager det.

Om manden dør det ene eller andet sted, og hvornår, er da komplet ligegyldigt..!!
Du hænger dig i det gale.
Som sædvanligt, når du er mest naiv--

Det du burde interessere dig for, og ønske forandret, er såmænd sagen om det tilsyneladende ensomme liv.
Det er DER skandalen ligger.

Kan du forstå det?

MVH
Egon

Fra : Rea721

Dato : 03-07-07 16:15

> Og noget sådant kan de sætte ind i en overvågnings-agent,
> der giver meddelelse til bankrådgiver - som så kan tage
> affære. --

??? Hallo...Banken er en privat "institution".... De hverken kan....eller
skal....holde øje med den slags.

Det er den negative side af vores moderne og automatiserede samfund vi er
vidne til....og der kommer mere af den slags fremover.

Det er dog mere utroligt at naboer ikke har undret sig over at de aldrig så
vedkommende....eller den lokale bladuddeler / postbud ikke har undret sig
over en formentlig ophobning af breve/ reklamer / lokalaviser mm.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-07 17:48

> Det er den negative side af vores moderne og automatiserede samfund
> vi er vidne til....og der kommer mere af den slags fremover.

Lige netop dette er sket i alle tider. Ensomme/eneboere er ikke et nyt
fænomen. Jeg vil vove den påstand, at det hurtigere opdages i vort moderne
og automatiserede samfund end det gjorde i "gamle dage".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 18:55

> [...]

> fænomen. Jeg vil vove den påstand, at det hurtigere opdages i vort moderne
> og automatiserede samfund end det gjorde i "gamle dage".

Alle kendte da vist til eneboeren Simon Søjlehelgen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 03-07-07 15:19

> [...]
> bevægelser på hans konti har været dem, der foretages automatisk. Burde
> banken ikke have et system, der opdager sådanne anomailier ?

Til glæde for hvem om man så må sige?

Som jeg husker det kommer der lister ud til bankrådgiverne over døde konti,
overtrukne konti og konti med meget store indestående.

Dette var ikke end død konto, der blev jo betalt regninger via
betalingsservice, den har næppe være overtrukket og med en invalidepension
efter faste udgifter tager det et stykke tid før der bliver et meget stort
indestående.

Og hvad skulle banken endeligt gøre med en oplysning om at en konto stille
og roligt vokser?

Og vedr. kontakt til f.eks. naboer udtaler en af naboerne at han troede at
den døde var sømand og det var derfor han ikke var hjemme. Der er i
Vollsmose en stor gennemstrømning af beboere og man når derfor ikke
nødvendigvis at kende sine naboer specielt nok, hvis overhoved.

> Og har kommunen slet ikke kontakt til dets invalidepenionister ?

Vist nok ikke hvis sagen er afsluttet. Der er noget med at en sag kan
genoptages efter et stykke tid for at se om pensionistens tilstand har
ændret sig til det bedre, men den benyttes vist ikke specielt meget.

Mvh
Frank

Fra : John

Dato : 03-07-07 15:50

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse

> Til glæde for hvem om man så må sige?

Fx politi samt Skat, der jagter hvidvaskning af penge

> Og hvad skulle banken endeligt gøre med en oplysning om at en konto stille
> og roligt vokser?

Ringe til kunden, naturligvis! (De skal dæl'me nok være der, hvis der er
overtræk!)

Mislykkes det gentagne gange, kan banken sende et brev. Gi'r det heller ikke
resultat kan politiet evt kontaktes.

Jeg mener i øvrigt at have læst, at bankerne i jagten på hvidvaskning af
penge har en slags alarm-system, der reagerer ved unormale konto-bevægelser.

John

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 16:21

John <nogen@pladderballe.ok> wrote:

> Fx politi samt Skat, der jagter hvidvaskning af penge

> Ringe til kunden, naturligvis! (De skal dæl'me nok være der, hvis der er
> overtræk!)

Da jeg engang havde lavet et overtræk ringede banken til mig. Ikke på
grund af overtrækket, sagde hun, men fordi pengene var hævet på et kendt
kriminelt værtshus på Vesterbro. Hun var bekymret for mig.

Jeg kunne så fortælle hende at jeg i første omgang fik en bunke /falske/
pengesedler af tjeneren, der så måtte bytte dem til 20-kroners mønter.
Jeg har naturligvis hverken før eller siden været på værtshuset; i
øvrigt opdager man i selv den værste brandet når pengesedler er
hjemmelavede - på en farveprinter med almindeligt printerpapir.

Jeg sagde naturligvis ja, da hun spurgte om hun måtte kontakte politiet;
de kan jo så altid overvåge stedet med nogle civilklædte betjente ...

Så bankfunktionærer kan skam sagtens reagere, men naturligvis skal
systemerne give en tilbagemelding om at nu sker der noget usædvanligt.
Som i tilfældet fra Voldsmosen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 16:05

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]
> Vollsmose en stor gennemstrømning af beboere og man når derfor ikke
> nødvendigvis at kende sine naboer specielt nok, hvis overhoved.

Især ikke i et højhus i et socialt boligbyggeri - og så er Voldsmosen jo
ikke ligefrem kendt for at være et mønsterbyggeri.

> Vist nok ikke hvis sagen er afsluttet. Der er noget med at en sag kan
> genoptages efter et stykke tid for at se om pensionistens tilstand har
> ændret sig til det bedre, men den benyttes vist ikke specielt meget.

Strengt taget ved vi så heller ikke om kommunen vidste at han fik
invalidepension, der som bekendt her i landet kun gives til medlemmer af
pensionskasser, tjenestemænd og [tidligere] folketingsmedlemmer.

Manden var franskmand, og kan have taget sin franske invalidepension med
til Danmark.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-07 15:20

> Burde banken ikke have et system, der opdager sådanne
> anomailier ?

Nej, det burde banken ikke have. Vorherrebevares.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-07-07 18:09

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0oek4.1db86ns5ih5fmN%per@RQNNE.invalid...

"Voldsmose: Mand sad død på sit toilet i 2,5 år"

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=31766

Mumie i Vollsmose fik installeret bredbånd

"En mand, der har ligget død i sin lejlighed siden 2004,
har haft besøg af låsemed og tele-tekniker, der troligt
installerede en bredsbåndforbindelse til afdøde."

Af Jens Nielsen, torsdag 5. juli 2007, 11:16
"Det er nu et halvt år siden, det mumificerede lig af en beboer
i Odense-forstaden Vollsmose havde besøg af vicevært, låsesmed og it-tekniker.
Ved besøget blev der åbnet for en bredbåndsforbindelse til beboeren
- som havde været død siden 2004. Ingen af de tre besøgende opdagede
dog liget, skriver Ekstrabladet i dag."

"Bladet kan ikke oplyse, hvilket teleselskab, der har stået for afdødes
internetforbindelse, men angiveligt var han ikke død af kedsomhed
med hans ventede på at komme online."

Jan Rasmussen