Irak står overfor sønderdeling
Fra : Peter B. P.

Dato : 02-07-07 00:24

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7399683.html

Chefen for efterretningssektionen ved den danske bataljon i Basra,
Torsten L. Thomsen, tror ikke på, at det irakiske militær er i stand til
at tage kontrollen med Basra, når de internationale styrker rykker ud.

Også selv om irakerne fra officielt hold påstår det modsatte. De
radikale militser er blevet for stærke.

"En ting er, hvad irakerne siger, de kan. Noget andet er virkeligheden.
Og min vurdering er, at de ikke er klar," siger Torsten L. Thomsen til
dagbladet Information.

Han mener derfor, at den irakiske stat står over for et sammenbrud, hvor
den kurdiske region i landets nordlige del vil løsrive sig. Det samme
gælder det shia-dominerede sydøstlige Irak, hvor danskerne og briterne
stadig forsøger at kontrollere begivenhedernes gang.

"Jeg frygter, at de militante militser tager over. Det vil blive en
shiamuslimsk stat med sharia-lov," siger Torsten L. Thomsen.

Den samme konklusion er både den internationale tænketank International
Crisis Group og den britiske forskningsinstitution Chatham House nået
frem til.

De vurderer, at Irak i bedste fald ender som en føderal stat.

I værste som et permanent ragnarok i kampen om økonomisk og politisk
magt.

En tilstand som den danske sektionschef kalder en "dark state", hvor det
er landets militser, der dominerer uden om den formelle politiske orden.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 02-07-07 07:51

Irak skulle være delt op fra starten.

Kort sagt skulle de internationale styrker: "Divide & split"

--
-------------------- Med Liberalistiske Hilsner ----------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-07 08:48

Kjeld Flarup <kjeld.flarup@liberalismen.dk> wrote:

> Irak skulle være delt op fra starten.

Ja, her tog briterne fejl allerede i 1918, da de skabte denne kunstige
stat.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-07-07 13:21

"Per Rønne" wrote:

> Ja, her tog briterne fejl allerede i 1918, da de skabte denne kunstige
> stat.

Mange stater var kunstige dengang, men det er klart at Irak burde være tre
lande nu.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-07 13:59

Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> Mange stater var kunstige dengang, men det er klart at Irak burde være tre
> lande nu.

Mange stater er stadig kunstige, se blot på Sudan og Nigeria.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk