Bilferie i Polen - tips og erfaringer søge~
Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-07-01 19:15

Hej,

Min kæreste og jeg har tænkt os at skulle på bilferie, og turen skal
gå til Polen i den trofaste Renault 19.

Planen er tage færgen København - Swinousje, køre en rute, som går
Gdansk, Warszawa, Krakow, Poznan og så hjem igen. Vi regner med at
være dernede i ca. 10 dage.

Nogle af de ting, som vi har lidt svært ved at finde svar på er bl.a.:

- Vejenes tilstand i.e. hvor dårlige er de?
- Har nogle af jer haft indbrud i bilen, mens I var i Polen?
- Skal man have andet med end registreringsattest, rød+grøn
forsikringsbevis, brandslukker?
- Hvor enkelt er det at finde billige hoteller undervejs?
- Er der kommunikationsproblemer, når man ikke kan tale polsk, eller
kan man klare sig med engelsk/tysk?

Jeg vil blive meget glad, hvis nogle ville dele ud af tidligere
erfaringer.

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Ole

Dato : 08-07-01 21:54

"Morten Nielsen" <morten_nielsen@mailserver.dk> skrev i en meddelelse news:848hkt800cid4id3hib8mdtkdrdq4a3mco@4ax.com...
> [...]
>
> Planen er tage færgen København - Swinousje, køre en rute, som går
> Gdansk, Warszawa, Krakow, Poznan og så hjem igen. Vi regner med at

Et godt råd - Rejs aldrig til Østeuropæiske lande, det giver problemer set gang på gang

Fra : Morten Nielsen

Dato : 09-07-01 06:46

On Sun, 8 Jul 2001 22:53:51 +0200, "Ole" <Holte@ofir.dk> wrote:

>Et godt råd - Rejs aldrig til Østeuropæiske lande, det giver problemer set gang på gang

[Ironi on]

Et godt råd som ovenstående besvarer simpelthen alle vore spørgsmål i
et hug! Utroligt at vi ikke selv havde tænkt på det - de enkle
løsninger ligger jo ofte lige for hånden....

[Ironi off]

Jeg vil stadig gerne høre fra folk, der har nogle reelle erfaringer at
dele ud af.

Mvh

Morten

Fra : J W Nielsen

Dato : 09-07-01 10:40

> [...]
> - Hvor enkelt er det at finde billige hoteller undervejs?
> - Er der kommunikationsproblemer, når man ikke kan tale polsk, eller

Hej Morten !
Nu er det godt nok nogle år siden vi var en tur dernede.
Jeg forstår til fulde ønske om at se sig omkring i Polen:
Lidt ude på landet er du tilbage i Danmark i 20-erne med hestevogne og
oksekærrer og alt kloakafløb til grøften.
Vi var bl.a. dernede for at kigge på damplokomotiver i drift...
Vejene var dengang noget hullede ude på landet - vi knækkede en lydpotte.
Blev iøvrigt svejset og bukket i damprør af en mekanikker på et
lokomotivdepot - næsten gratis.
Vi var primært i den vestlige del og der kunne vi fint klare os med tysk -
der er vist også nogle grænsedragninger der, som bl.a. har betydet nogle
forskellige sprog til forskellige tider.
Engelsk tror jeg man kan bruge i byerne - flere af de byer du nævner
modtager jo en del turister.
Vi mødte flinke og venlige mennesker - eneste ubehagelige episode var ved
grænsen, hvor ca. 20 børn og unge ønskede at polere vores forrude - på een
gang - til 2 DM pr. stk. Efter en del venlighed fra min side, måtte vi
faktisk køre gennem flokken for at komme væk - ubehageligt !!!
Inde i landet var folk venlige - og bestemt ikke pågående. Det er en fordel
at vise, at du er dansk.
Vi havde ikke problemer med at finde overnatning på små
pensioner/hoteller...
Vi havde ikke indbrud eller stiftede på nogen måde bekendtskab med
kriminalitet - når det er sagt, skal I saftsusemig være forsigtige
alligevel.
Der har på det seneste været mange historier om tyveri, vold og snyd.
Gå sammen, brug pengekat, parker på pladser med opsyn osv.
Bemærk også at i gamle østlande er service i forbindelse med offentlige
institutioner ofte "en by i Rusland" (politi, jernbaner, turistinfo mm) - og
det hænger stadig ved.
Tjek via EuroGuide 2001 (Vejdirektoratet 90 kr) hvad du skal ha' med i
bilen.

Det var hvad jeg kunne bibringe...
Pas godt på hinanden - og god tur...

Jørgen Wulff Nielsen