Regeringens logningsbekendtgørelse
Fra : Marco Rasmussen

Dato : 22-06-07 14:08

Hej!

Jeg er meget interesseret i at høre om regeringens logningsbekendtgørelse i
forbindelse med antiterrorpakken bliver til noget.
Vil teleselskaberne begynde at logge al trafik på det danske Internet den
01-09-2007?
Jeg synes bare at informationerne, jeg kan finde om det på Internettet er en
smule uklare og uopdaterede,
jeg så ville lige høre eksperterne om det

God weekend!

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Frank

Dato : 22-06-07 14:47

Hej

"Marco Rasmussen" <marcorasmussen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil teleselskaberne begynde at logge al trafik på det danske Internet den
> 01-09-2007?

Nej - pr. d. 15.07.07.

Hvad skulle de ellers gøre?

Mvh
Frank

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 22-06-07 15:26

Tak for svaret!
Ved du, hvor jeg kan finde hele antiterrorpakken? (helst på Internettet)

> Hvad skulle de ellers gøre?

Tja, det er et godt spørgsmål, men jeg synes det er trist, at tingene har
bevæget sig i den retning.
Ikke at jeg selv har noget at skjule, selvfølgelig.
Det kan godt være, at det gør det mere besværligt for terrorister, og den
slags at kommunikere,
men man er da heller ikke alt for klog, hvis man som terrorist bruger
Internettet og telefonen til at planlægge angreb med.
I det store hele kan det måske være, at nogle angreb bliver forhindret, men
jeg tror ikke, at man kan stoppe det 100% på denne måde.
Udover at forhindre kommunikation mellem terrorister er der også nogle, der
mener, at Internettet bliver sløvt af denne logning. Hastigheden kan falde
med op til 30 procent!
Noget andet er også, at vi med logningsbekendtgørelsen bevæger os et skridt
nærmere overvågningssamfundet. Det kan godt være, at jeg lyder
konspiratorisk, men hvis nogen herinde har læst George Orwells bog, "1984",
som handler om det totale overvågningssamfund, ved de, hvad jeg taler om.
Jeg synes selv, bogen er ret skræmmende og mere aktuel end nogensinde.
Det er i hvert fald min mening om den sag.

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Frank

Dato : 23-06-07 13:38

Marco Rasmussen skrev:
> Tak for svaret!
> Ved du, hvor jeg kan finde hele antiterrorpakken? (helst på Internettet)

Der var lige en trykfejl i mit svar. Det er d. 15.09.07
logningsbekendtgørelsen træder ikraft.

Logningsbekendtgørelsen kan findes her:

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2006/0098805.htm

Hele antiterrorpakken ved jeg ikke hvor man kan danne sig et overblik
over. Der er jo mere end logning i den.

> Det kan godt være, at det gør det mere besværligt for terrorister, og den
> slags at kommunikere,

Ikke specielt, der er nogle meget store undtagelser i den.

> Udover at forhindre kommunikation mellem terrorister er der også nogle, der
> mener, at Internettet bliver sløvt af denne logning. Hastigheden kan falde
> med op til 30 procent!

Det tror jeg så ikke på. Det meste af det man skal logge bliver i
forvejen logget, ifm. fejlsøgning. Det nye er at det skal gemmes i
længere tid.

Og så er der lige den med det døgnbetjente kontaktpunkt....

Mvh
Frank

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 23-06-07 18:34

Tak, igen.
Ved nærmere eftersyn er den meget mildere end den version, jeg har hørt om.

God weekend!

Mange hilsner

Marco Rasmussen