Metroen: En dyrebar regeringsfejl
Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 18:00

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article978961.ece

Metroens værdi nedskrives nu med 55% pga. svigtende billetindtægter.

En klassisk regeringsfejl: Et prestigeprojekt der blev dyrt for
skatteborgerne.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-07 18:11

"Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse news:1i02neb.1xhvxp0k6zb0yN%peter@DIESPAMMERSCUM.dk...
> [...]
>
> Metroens værdi nedskrives nu med 55% pga. svigtende billetindtægter.
>
> En klassisk regeringsfejl: Et prestigeprojekt der blev dyrt for

Giv tid, mon ikke billetindtægterne vil stige kraftigt når benzin prisen
runder 20-30 kr. literen.

Jan Rasmussen

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 18:19

Jan Rasmussen <1@2.3> wrote:

> [...]
> skatteborgerne. >
>
> Giv tid, mon ikke billetindtægterne vil stige kraftigt når benzin prisen

Og hvor lang tid skal vi vente, mens Metoen kører med underskud? 10 - 15
år?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-07 18:54

"Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse news:1i02obm.1oym1hb13fyteuN%peter@DIESPAMMERSCUM.dk...

> Og hvor lang tid skal vi vente, mens Metoen kører med underskud? 10 - 15
> år?

Køre Metroen med underskud?, det er ikke det jeg læser ud af artiklen.
Men en nedskrivning af værdien, på bagrund af en lyserød vurdering af olie prisen
i fremtiden, og dermed en tro på at verdenssamfundet skulle tillade at Iran forsætter
deres atom program og ikke intervenere.

Jan Rasmussen

Fra : Jim

Dato : 21-06-07 18:48

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse
> "Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse

> Giv tid, mon ikke billetindtægterne vil stige kraftigt når benzin prisen
> runder 20-30 kr. literen.

Og buslinier sløjfes.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-07 19:25

Jan Rasmussen <1@2.3> wrote:

> "Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse

> Giv tid, mon ikke billetindtægterne vil stige kraftigt når benzin prisen
> runder 20-30 kr. literen.

Tag det roligt. Ifølge en tidligere artikel i Berlingske Tidende kan den
etablerede metro alligevel ikke tage flere passagerer. Perronerne er for
korte, og togene kan derfor ikke forlænges. Da man samtidig ikke kan
sætte frekvensen i vejret, da folk skal af og på mens togene holder på
perronerne, og da man i forvejen har nået kapacitetsgrænsen på Nørreport
i myldretiden, så kan man bare ikke få flere passagerer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 21-06-07 21:02

Jan Rasmussen <1@2.3> wrote:

> Giv tid, mon ikke billetindtægterne vil stige kraftigt når benzin prisen
> runder 20-30 kr. literen.
>
> Jan Rasmussen

Hvordan skal den dog nogensinde komme derop, når man kan lave synfuel
til $35/bbl ?
--
Jesper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-07 21:44

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1i02vsv.1fl36gprhircqN%spambuster@users.toughguy.net...

> Hvordan skal den dog nogensinde komme derop, når man kan lave synfuel
> til $35/bbl ?

Hørt om profit? , du vil vel ikke berøve Jim for et godt aktie afkast.

Jan Rasmussen

Fra : Jim

Dato : 21-06-07 18:48

> [...]
>
> Metroens værdi nedskrives nu med 55% pga. svigtende billetindtægter.
>
> En klassisk regeringsfejl: Et prestigeprojekt der blev dyrt for

Når man så sparer nogle buslinier væk, så får den masser af værdi.
Der skal jo være balance i regnskabet.

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 18:52

"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> wrote:

> "Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse

> Når man så sparer nogle buslinier væk, så får den masser af værdi.
> Der skal jo være balance i regnskabet.

Hvor mange buslinier spares der á hvor mange kroner årligt?

Fra : Jim

Dato : 21-06-07 20:00

> Hvor mange buslinier spares der á hvor mange kroner årligt?

Aner det ikke.
Men det burde være den nødvendige konsekvens af, at man har skabt et
transportmiddel, der ikke belaster den øvrige trafik.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-07 19:20

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> wrote:

> [...]
>
> Metroens værdi nedskrives nu med 55% pga. svigtende billetindtægter.
>
> En klassisk regeringsfejl: Et prestigeprojekt der blev dyrt for

Hvorfor mon vi aldrig får tilsvarende regnestykker over motorveje. Mon
det er fordi der ikke kræves brugerbetalling der?

Er der ikke noget om at der er problemer på de nordjyske motorveje med
at græsset vokser op gennem asfalten, og at en del af motorvejen til
Hanstholm bruges som - rulleskøjtebane ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 21-06-07 19:46

On Thu, 21 Jun 2007 20:20:09 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]

indfør brugerbetaling i metroen,

det er der på storebæltsbroen,
så hvorfor ikke i metroen?

>Hvorfor mon vi aldrig får tilsvarende regnestykker over motorveje. Mon
>det er fordi der ikke kræves brugerbetalling der?

blot en lille information til dig

Danmarks vejnet betales alt rigeligt af trafikanterne via afgifter

>Er der ikke noget om at der er problemer på de nordjyske motorveje med
>at græsset vokser op gennem asfalten, og at en del af motorvejen til
>Hanstholm bruges som - rulleskøjtebane ?

hvilken motorvej til Hanstholm?

--
Det er et paradoks, at enhver diktator er klatret op til magten på
ytringsfrihedens stige. Straks efter at have opnået magten har enhver

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-07 05:58

@ <1@invalid.net> wrote:

> indfør brugerbetaling i metroen,
>
> det er der på storebæltsbroen,
> så hvorfor ikke i metroen?

Åeh, du er aldrig blevet 'snuppet' i metroen uden gyldig billet ?

> hvilken motorvej til Hanstholm?

Er det Hirtshals i stedet? Fra Hjørring?

Ja, det er jo ikke hvert årti man kommer helt derop.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 22-06-07 08:54

On Fri, 22 Jun 2007 06:58:29 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Åeh, du er aldrig blevet 'snuppet' i metroen uden gyldig billet ?

nej,

livet er for kort til offentlig transport

>Er det Hirtshals i stedet? Fra Hjørring?

lyder mere rigtigt

>Ja, det er jo ikke hvert årti man kommer helt derop.

???

så kan du da bare flytte

så du bor mere centralt

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-07 09:39

@ <1@invalid.net> wrote:

> nej,
>
> livet er for kort til offentlig transport

Men havde du prøvet, havde du altså opdaget at der også i metroen er -
brugerbetaling ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 22-06-07 09:45

On Fri, 22 Jun 2007 10:38:48 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Men havde du prøvet, havde du altså opdaget at der også i metroen er -
>brugerbetaling ...

på 100% ??

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-07 10:08

@ <1@invalid.net> wrote:

> på 100% ??

Åeh, men nu indebærer ordet 'brugerbetaling' jo altså intet om '100%',
og har du i øvrigt overvejet følgen af en voldsom stigning i
billetpriserne i den kollektive trafik?

Bilisterne ville få endnu længere køer på vejene, som der skulle bygges
endnu flere af - veje der som bekendt slet ikke er brugerbetaling for at
benytte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 22-06-07 10:16

On Fri, 22 Jun 2007 11:08:26 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Åeh, men nu indebærer ordet 'brugerbetaling' jo altså intet om '100%',

altså betaler brugerne ikke gildet alligevel

>og har du i øvrigt overvejet følgen af en voldsom stigning i
>billetpriserne i den kollektive trafik?

brugerbetaling - et mere retfærdigt samfund - - hvor folk så også
lærer at hvis man kræver så koster det

>Bilisterne ville få endnu længere køer på vejene, som der skulle bygges
>endnu flere af - veje der som bekendt slet ikke er brugerbetaling for at
>benytte.

hold dog op med dine løgne

trafikanter som kører i eller på indregistrerede køretøjer betaler ca.
det dobbelt af hvad veje og broer koster i direkte afgifter
(indregistreringsafgift-grøn afgit-punktafgifter på brændstof)

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-07 10:50

@ <1@invalid.net> wrote:

> [...]
> det dobbelt af hvad veje og broer koster i direkte afgifter
> (indregistreringsafgift-grøn afgit-punktafgifter på brændstof)

Afgifterne har da intet med en kørselsbetaling at gøre. Næh, hvis du
derimod skulle frem med klippe- eller månedskort for at benytte det
danske motorvejsnet, så kunne vi tale om brugerbetaling.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 22-06-07 15:48

On Fri, 22 Jun 2007 11:49:33 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Afgifterne har da intet med en kørselsbetaling at gøre.

er du virkelig SÅ uvidende og historieløs?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-07 16:43

@ <1@invalid.net> wrote:

> er du virkelig SÅ uvidende og historieløs?

Det er da ganske almindelige afgifter ... men du er naturlig bilist, der
tilsyneladende ikke bryder dig om den kollektive trafik, som her i
København er helt nødvendig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 22-06-07 18:44

On Fri, 22 Jun 2007 17:43:08 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det er da ganske almindelige afgifter

nej de blev netop indført med den begrundelse at de skulle financiere
vejene

>.. men du er naturlig bilist, der
>tilsyneladende ikke bryder dig om den kollektive trafik, som her i
>København er helt nødvendig.

tåbelig påstand fremført af personer som ikke er villige til selv at
betale de omkosninger som alt for store sammenklumpninger af mennesker
medfører

hvad med at få indført at cyklister fodgængere tog- og buspassagerer
begynder at betale deres del af gildet i stedet for at nasse på andre

Fra : Jim

Dato : 21-06-07 20:01

> [...]
> at græsset vokser op gennem asfalten, og at en del af motorvejen til
> Hanstholm bruges som - rulleskøjtebane ?

Registreringsafgift, grønne- og vægtafgifterne er vel brugerbetalingen for
at køre på de danske veje.

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 20:08

"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> wrote:

> Registreringsafgift, grønne- og vægtafgifterne er vel brugerbetalingen for
> at køre på de danske veje.

Staten tjener et 2-cifret milliardbeløb hvertår på privatbilismen, selv
når udgifter til vedligeholdelse af veje er trukket fra.

Fra : Jim

Dato : 21-06-07 20:14

> Staten tjener et 2-cifret milliardbeløb hvertår på privatbilismen, selv
> når udgifter til vedligeholdelse af veje er trukket fra.

Det kan du godt bilde mig ind.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-07 20:24

"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse news:467acaf3$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Registreringsafgift, grønne- og vægtafgifterne er vel brugerbetalingen for at køre på de danske veje.

Registreringsafgiften er noget bilisterne betaler for at få lov at køre i bil og spolere betalings balancen.

Grønne/Co2/energi afgifter er noget bilisterne betaler for at få lov at tilsvine milijøet og mennesker.

Vægtafgifterne er noget bilisterne betaler for at slide på offentlige veje.

Jan Rasmussen

Fra : @

Dato : 21-06-07 20:43

On Thu, 21 Jun 2007 21:23:56 +0200, "Jan Rasmussen" <1@2.3> wrote:

> [...]
>
>Vægtafgifterne er noget bilisterne betaler for at slide på offentlige veje.

få lige styr på din brandert inden du dummer dig endnu mere

der er en alvorlig fejl i din ovenstående opremsning

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-07 20:51

"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse news:15ll739r64mf6rb1hlriqsudcim4k6h47p@4ax.com...

> få lige styr på din brandert inden du dummer dig endnu mere

betød at det var lidt at et provo indlæg.

> der er en alvorlig fejl i din ovenstående opremsning

Lad mig høre?

Jan Rasmussen

Fra : @

Dato : 21-06-07 20:57

On Thu, 21 Jun 2007 21:50:54 +0200, "Jan Rasmussen" <1@2.3> wrote:

> betød at det var lidt at et provo indlæg.

>Lad mig høre?

kender du nogen som betaler både vægtafgift og grøn afgift på samme
bil?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-07 21:19

"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse news:ttll73tpflinf73im8h6v7kng048j7l3l6@4ax.com...

> kender du nogen som betaler både vægtafgift og grøn afgift på samme
> bil?

Ok, jeg forstår hvad du siger, ( jeg prøver lige at se om jeg kan rede den )

Kender du nogen der ikke betaler både vægtafgift og grøn afgift på samme tid,
altså er i stand til at køre i bil uden at bruge brændstof.

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/675.html
"De såkaldte grønne afgifter har eksisteret længe og er blevet opkrævet i mange år,
men i løbet af 1990erne fik begrebet grønne afgifter en mere fremtrædende plads i
danskernes bevidsthed. De er vokset i omfang - både for husholdninger og virksomheder,
og Danmark har lagt sig i front blandt de lande, som målrettet indarbejder miljøhensynet i skattesystemet.
Formålet med grønne afgifter er at påvirke virksomhedernes og forbrugernes beslutninger,
så de tager mere hensyn til miljøet. Den grønne afgift svarer ideelt set til de miljøomkostninger,
der er forbundet med at fremstille og forbruge varer.

Hvorvidt en afgift er grøn afhænger af, om afgiften virker miljøforbedrende.
En afgift defineres således som grøn, hvis den medfører adfærdsændringer,
der bidrager til et bedre miljø.

De grønne afgifter er rubriceret i tre kategorier:
*Energiafgifter,
*transportafgifter og
*miljøafgifter, der opdeles på:
afgifter på miljøskadelige produkter, som indgår i forbrug eller produktion,
afgifter på udledning af forurenende stoffer
afgifter på knappe naturressourcer.

http://www.oliebranchen.dk/Priser/Priser_og_afgifter/Benzin.aspx

Jan Rasmussen

Fra : @

Dato : 22-06-07 02:41

On Thu, 21 Jun 2007 22:18:49 +0200, "Jan Rasmussen" <1@2.3> wrote:

>Ok, jeg forstår hvad du siger, ( jeg prøver lige at se om jeg kan rede den )

det kan du ikke,

vægtafgiften er afskaffet

og
hvis man har en bil fra før 1992(SVJH) så er den grønne afgift
beregnet ud fra vægtafgiften som er bortfaldet

biler nyere end 1992(stadig SVJH) får beregnet deres grønne afgift ud
fra deres forbrug af brændstof

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-06-07 17:19

"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse news:p0am735ljb3m776e8262tt48bqfe725pfh@4ax.com...

> det kan du ikke,

Hmm. ok. det er 6 år siden jeg har haft bil, og det var en firma bil.

> [...]
> beregnet ud fra vægtafgiften som er bortfaldet
>
> biler nyere end 1992(stadig SVJH) får beregnet deres grønne afgift ud

Kiggede lige på sagen,,,

"Hvis din bil er indregistreret første gang efter den 1. juli '97,
betaler du ikke vægtafgift, men grøn ejerafgift."
http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=69
Afgiftsguide - Se hvad du skal betale for biler fra efter juli '97

520 kr pr. år for en bil der køre mere end 20km pr./liter, og 18.000 kr.
pr. år for en rigtig sluger, ja så er der frit valg.

Jan Rasmussen

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 21:12

Jan Rasmussen <1@2.3> wrote:

> [...]
> veje.
>
> Registreringsafgiften er noget bilisterne betaler for at få lov at køre i

Betalingsbalancen, som er afhængig af priate borgeres forbrug, er
ligegyldig for staten. Dårlig undskyldning for at kradse penge ind.

> Grønne/Co2/energi afgifter er noget bilisterne betaler for at få lov at
> tilsvine milijøet og mennesker.

Co2 tilsviner ikke miljøet på samme måde som bly og svovl gør det.

> Vægtafgifterne er noget bilisterne betaler for at slide på offentlige
> veje.

Tja, den er så til at undskylde.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 21-06-07 19:48

On 21 Jun., 19:00, p...@DIESPAMMERSCUM.dk (Peter B. P.) wrote:
> [...]
>
> Metroens værdi nedskrives nu med 55% pga. svigtende billetindtægter.
>
> En klassisk regeringsfejl: Et prestigeprojekt der blev dyrt for

Måske er det et prestigeprojekt, men et der gavner borgerne.

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 19:51

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Måske er det et prestigeprojekt, men et der gavner borgerne.

Er borgernes gavn af metroen netto positiv?

Dvs. er besparelsen af udgifter til bil, bus og taxitransport, samt
kortere transporttid højere end hvad skatteyderne har og skal betale i
fremtiden til Metoens drift og vedligeholdelse?

Og uanset om gavnen er positiv, er det så moralsk at borgerne skulle
tvinges til at betale til det projekt via skattepengene?

Fra : Poul E Hansen

Dato : 21-06-07 20:08

On 21 Jun., 20:51, p...@DIESPAMMERSCUM.dk (Peter B. P.) wrote:

> [...]
> kortere transporttid højere end hvad skatteyderne har og skal betale i
> fremtiden til Metoens drift og vedligeholdelse?

Det kan jeg ikke svare på - transportudgifterne. Hvad resten angår -
dvs. tilgængelighed, bekvemmelighed og rejsetider tror jeg den er en
fordel, men hvad denne fordel er værd kan måske ikke gøres op i penge.

> Og uanset om gavnen er positiv, er det så moralsk at borgerne skulle
> tvinges til at betale til det projekt via skattepengene?

Hvor meget kostede den? Jeg vil umiddelbart sige det er moralsk
rigtigt.

Fra : Tveskaeg

Dato : 23-06-07 12:25

On Thu, 21 Jun 2007 19:00:00 +0200, peter@DIESPAMMERSCUM.dk (Peter B.
P.) wrote:

> [...]
>
>Metroens værdi nedskrives nu med 55% pga. svigtende billetindtægter.
>
>En klassisk regeringsfejl: Et prestigeprojekt der blev dyrt for

Det er Anker Jørgensens skyld!

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-07 13:04

Tveskaeg <nobody@noone.com> wrote:

> Det er Anker Jørgensens skyld!

Må vi lige være her!

Det er naturligvis Christoffer IIs skyld.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Christoffer_2.>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 24-06-07 01:13

Tveskaeg <nobody@noone.com> wrote:

> Det er Anker Jørgensens skyld!

Der er nogen der har puttet noget i den herres Amfetamin.