2D Vs. 3D grafikkort
Fra : JYK

Dato : 08-07-01 15:10

Jeg står og skal købe et grafikkort. Jeg bruger min pc til 2D og 3D (forhold
ca. 3:1), men det ændre sig nok med tiden til (1:1).

Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.

1) Kan man i det hele taget afvikle spil på fx. Millennium G450 Dualhead
Bulk (AGP / 16MB SDRAM / 2048x1536 / G450)?

2) Hvad vil jeg vinde, hvis jeg vælger udgaven med 32MB (kan jeg spille fx
Delta Force LW)?

3) Kan man sætte 2 forskellige grafikkort i samme maskine (ét til 2D og ét
til 3D)?

4) Findes der et grafikkort der kan kombinere 2D og 3D på en
tilfredsstillende måde (i prisområdet 1500,- kr.)?

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : DaWizeGuy

Dato : 08-07-01 15:38

"JYK" <jyk@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> 1) Kan man i det hele taget afvikle spil på fx. Millennium G450 Dualhead
> Bulk (AGP / 16MB SDRAM / 2048x1536 / G450)?

Ja, men ikke i de høje oplsøsninger.

> 2) Hvad vil jeg vinde, hvis jeg vælger udgaven med 32MB (kan jeg spille fx
> Delta Force LW)?

Matrox G450 er nok lidt i underkanten til DF3 LW.

> 3) Kan man sætte 2 forskellige grafikkort i samme maskine (ét til 2D og ét
> til 3D)?

Ja, men så skal 3D kortet være et Voodoo 2.

> 4) Findes der et grafikkort der kan kombinere 2D og 3D på en
> tilfredsstillende måde (i prisområdet 1500,- kr.)?

Radeon 32 MB SDR eller Hercules 3D Prophet 4500.

---
Mvh
Anders

Fra : JYK

Dato : 08-07-01 16:51

Tak for svarene indtil videre; lige de sidste inden jeg tager den endelige
beslutning:

> Ja, men ikke i de høje oplsøsninger.

Hvad er max.opl. og farve-bit?

> Matrox G450 er nok lidt i underkanten til DF3 LW.

Vil fx. Asus AGP-V7700 GeForce2 GTS Pure Retail (AGP / 32MB DDR / 2048x1536
/ GeForce2 GTS) give et lige så godt 2D-billede på linie med fx. Millennium
G400 Dual (AGP / 32MB / 2048x1536 / G400)?

> Ja, men så skal 3D kortet være et Voodoo 2.

Hvorfor lige Voodoo2 og hvad skal det "parres" med (bare af ren
nysgerrighed)?

> Radeon 32 MB SDR eller Hercules 3D Prophet 4500.

Er Asus AGP-V7700 GeForce2 GTS Pure Retail (AGP / 32MB DDR / 2048x1536 /
GeForce2 GTS) eller Millennium G400 Dual (AGP / 32MB / 2048x1536 / G400) et
direkte dårligt valg i forhold til ovennævnte mærker/modeller?

På forhånd tak hjælpen, fra en grafikkort-newbie

Fra : DaWizeGuy

Dato : 08-07-01 17:03

> Tak for svarene indtil videre; lige de sidste inden jeg tager den endelige
> beslutning:

Dualhead

> Hvad er max.opl. og farve-bit?

Jeg ved ikke hvilken oplsøning G450 kan køre spillet i, men G450 undestøtter
jo optil 2048x1536x32 bit i 85 Hz.

> [...]
> / GeForce2 GTS) give et lige så godt 2D-billede på linie med fx.
Millennium
> G400 Dual (AGP / 32MB / 2048x1536 / G400)?

Nej, nej, specielt ikke i de høje opløsninger. ATI Radeon er det kort, som
kommer nærmets Matrox.i 2D og yder godt i 3D.

> ét

> Hvorfor lige Voodoo2 og hvad skal det "parres" med (bare af ren
> nysgerrighed)?

Voodoo 2 er et rent 3D kort og vil derfor ikke lave konflikter med et 2D
grafikkort. Det bør kunne køre sammen med alle AGP grafikkort. Men bygger på
en forældet teknologi, og vil være langsommere i 3D end et Matrox G450,
undtagen Glide-optimerede spil.

> Er Asus AGP-V7700 GeForce2 GTS Pure Retail (AGP / 32MB DDR / 2048x1536 /
> GeForce2 GTS) direkte dårligt valg i forhold til ovennævnte
mærker/modeller?

Hvis 2D har høj prioritet -så ja! I 3D er det hurtigere.

> er Millennium G400 Dual (AGP / 32MB / 2048x1536 / G400) et
> direkte dårligt valg i forhold til ovennævnte mærker/modeller?

I 2D en anelse bedre. I 3D væsentligt langsommere, men hurtigere end Matrox
G450.

> På forhånd tak hjælpen, fra en grafikkort-newbie

Velbekomme!

----
Mvh
Anders

Fra : Jakob M

Dato : 08-07-01 22:24

> 3) Kan man sætte 2 forskellige grafikkort i samme maskine (ét til 2D og ét
> til 3D)?

Ja, Voodoo 1 og 2 kortene kan, men ydelsen er ringe. De har flere år på bagen.

> 4) Findes der et grafikkort der kan kombinere 2D og 3D på en
> tilfredsstillende måde (i prisområdet 1500,- kr.)?

Hercules 3D Prophet Kyro 2 64 MB RAM, har det selv.
Anmeldelse :http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1435&p=1
Læg mærke til at det klarer sig rigtigt godt i høje opløsninger.

Mvh
Jakob

Fra : JYK

Dato : 09-07-01 14:28

Tak for jeres store hjælp. Det ender med at Hercules løber af med sejeren

Jesper Y. Kristiansen