Til trods for høje skatter!
Fra : Peter B. P.

Dato : 28-05-07 15:42

En klassisk fejlslutning indenfor logikken lyder på at fordi hændelse
'Y' sker efter hændelse 'X', så sker 'Y' som FØLGE af 'X'.

Dette er en klassisk bommert som stortstatstilhængerne (som fx. PER i
denne gruppe) begår når de skal argumentere for deres velfærdstat,
velærdsprogrammer, deres store offentlige sektor, og deres høje skatter
og omfattende omfordeling.

http://www.cepos.dk/cms/index.php?id=16&encryptionKey=&tx_ttnews[backPid]=8&tx_ttnews[pointer]=4&tx_ttnews[tt_news]=154&cHash=5d4bf7f0ca

citat:

"Liberale

principper

Først og fremmest bygger dansk økonomi faktisk langt hen ad vejen på
liberale, demokratiske principper.

Det fremgår blandt andet af det internationale Economic freedom of the
World index, hvor Danmark ligger på en 13. plads ud af 127 lande.

Danmark har nemlig en god beskyttelse af de individuelle
frihedsrettigheder (selvom den nye terrorpakke desværre ser ud til at
ville udhule retssikkerheden på flere områder).

Vi har forholdsvis fri bevægelighed for kapital (en 8. plads), lille
regulering af erhvervslivet (14. plads) og en åben økonomi uden ret
mange handelshindringer (en 23. plads).

De frimarkedsbaserede kvaliteter i den danske samfundsmodel opvejer
altså de forhold, der trækker nedad, for eksempel den store offentlige
sektor og det høje skattetryk (115. plads) samt reguleringen af
arbejdsmarkedet (71. plads).

Det er derfor ikke tilfældigt, at CEPOS har et stort fokus på at
standse væksten i den offentlige sektor og sænke skatterne."

--
To take one life is sin. To take a thousand is religion.
- The Book of Cataclysm

http://titancity.com/blog/

Fra : Henry Vest

Dato : 28-05-07 16:09

Peter B. P. wrote:

> Først og fremmest bygger dansk økonomi faktisk langt hen ad vejen på
> liberale, demokratiske principper.

Og altså er der ingen grund til at de liberale altid klynker over den
slemme, slemme socialdemokratiske velfærdsstat der stjæler alle deres rare
penge.

> Det er derfor ikke tilfældigt, at CEPOS har et stort fokus på at
> standse væksten i den offentlige sektor og sænke skatterne."

Læs: Fokus på at give dem selv skattelettelser.

--
Henry Vest

Fra : Peter B. P.

Dato : 28-05-07 16:43

On 2007-05-28 17:09:14 +0200, Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> said:

> Og altså er der ingen grund til at de liberale altid klynker over den
> slemme, slemme socialdemokratiske velfærdsstat der stjæler alle deres rare
> penge.

Hvis du læser hvad jeg nu har postet, så vil du se at det er der
faktisk, se under punktet "skattetryk og offentlige udgifter". Er det
så svært?

> Læs: Fokus på at give dem selv skattelettelser.

Så en ex. topskattelettelse vil kun gavne CEPOS-ansatte? Fjollehoved.
Det er 400.000 fuldstidsansatte danskere der i dab betaler topskat.
Tænk dig dog om, menneske.

--
"Democracy is the theory that the common people know what they want,
and deserve to get it good and hard." - H. L. Mencken

http://titancity.com/blog/

Fra : Henry Vest

Dato : 28-05-07 17:34

Peter B. P. wrote:

> Hvis du læser hvad jeg nu har postet, så vil du se at det er der
> faktisk, se under punktet "skattetryk og offentlige udgifter". Er det
> så svært?

Kun hvis man ser en stor offentlig sektor som et problem. Men hvad er det
problematiske i en stor offentlig sektor?

> Så en ex. topskattelettelse vil kun gavne CEPOS-ansatte?

Næ, den ville sågår gavne mig selv. På kort sigt.

--
Henry Vest

Fra : Peter B. P.

Dato : 28-05-07 18:53

On 2007-05-28 18:33:31 +0200, Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> said:

> Kun hvis man ser en stor offentlig sektor som et problem. Men hvad er det
> problematiske i en stor offentlig sektor?

Der er flere problemer.

Det mest iøjnefaldende er den meget lavere effektivitet som det
offentlige har end det private - ifølge Inderigsministeriet og SI er
forskellen på produktiviteten i det off. og det private siden 1990
divergeret med minimum 34%, hvilket svarer til at 1 ud af tre
offentligt ansatte sover på jobbet.

Så er der er problemet med at de forvrider demokratiet, da en
offentligt ansat ikke kan forventes at stemme på en kandidat eller et
parti der går til valg på at skære i det offentlige.

Så er der kvaliteten af det udførste arbejde, hvilket kan ses i
folkeskolerne, sygehusvæsenet og ældreplejen, hvor kvaliteten generelt
er middelmådig og man ofte ser skrækhistorier, bl.a. den med at 5000
patienter på DKs sygehuse hvert år dør fordi læger og sygeplejer ikke
vasker hænder efter toiletbesøg, og på plejhjemmene hvor de ældre nogle
gange skal ligeg en uge i deres eget lort, og hjemmeplejen som kun har
7 minutter til hver ældre beboer. Eksemplerne er mange hvis man bruger
kræfter på at grave dem frem, og iøvrigt hvis man tør iøjnese hvor
råddent systemet herhjemme er.

> Næ, den ville sågår gavne mig selv. På kort sigt.

Den vil gavne *alle* på langt sigt, og de højtlønnede allerede på kort
sigt og fremefter.

Hvis du tror at gavnen kun er kortsigtet er du simpelthen ikke inde i
arbejdsudbudsøkonomien som ændres positivt ved en afskaffelse af TS.
Thorkild Poulsen HAR forklaret mekanismerne i økonomien andetsteds i
denne tråd.

Det skal så siges at jeg går ind for en skæring i indkomstskatterne
over hele linien, lav som høj.

--
If you want to be happy for a day - get drunk.
If you want to be happy for a week - get married.

http://titancity.com/blog/

Fra : Henry Vest

Dato : 28-05-07 19:50

Peter B. P. wrote:

> Der er flere problemer.
>
> Det mest iøjnefaldende er den meget lavere effektivitet som det
> offentlige har end det private

Det er en påstand. Men den er ikke just veldokumenteret.

> - ifølge Inderigsministeriet og SI er
> forskellen på produktiviteten i det off. og det private siden 1990
> divergeret med minimum 34%,

Og hvad siger det så? Måske at det er sværere at øge produktiviteten når man
arbejder med mennesker end når man producerer radioer?

> Så er der er problemet med at de forvrider demokratiet, da en
> offentligt ansat ikke kan forventes at stemme på en kandidat eller et
> parti der går til valg på at skære i det offentlige.

Og en højtlønnet i det private kan ikke forventes at stemme på en kandidat
der vil øge de offentlige udgifter.

> [...]
> er middelmådig og man ofte ser skrækhistorier, bl.a. den med at 5000
> patienter på DKs sygehuse hvert år dør fordi læger og sygeplejer ikke

Og det gør de naturligvis hvis vi fjerner topskatten ...

> [...]
> arbejdsudbudsøkonomien som ændres positivt ved en afskaffelse af TS.
> Thorkild Poulsen HAR forklaret mekanismerne i økonomien andetsteds i

Hø, hø, du er en rigtig spøgefugl. Thorkild Poulsen er ikke just noget
økønomisk orakel, og ikke just upartisk i denne sag.

--
Henry Vest

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-05-07 23:27

Henry Vest skrev:

> Og det gør de naturligvis hvis vi fjerner topskatten ...

Ja. Det gør det. Og hvis vi privatisere sygehusene, så der ingen
vendtelister og dem, som ikke længer betaler topstkat dør istedet af
overbehandling.

Fra : Peter B. P.

Dato : 29-05-07 01:37

On 2007-05-29 00:26:48 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> said:

> Ja. Det gør det. Og hvis vi privatisere sygehusene, så der ingen
> vendtelister og dem, som ikke længer betaler topstkat dør istedet af
> overbehandling.

Har du evidens der tyder på at dette skulle blive tilfældet, eller er
det endnu en bøhmand fra din side, Peter?

--
"If you had a spouse that behaved like your government, you could not
only break free of the relationship, you might be able to collect

Fra : Peter B. P.

Dato : 29-05-07 01:36

On 2007-05-28 20:49:30 +0200, Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> said:

> Det er en påstand. Men den er ikke just veldokumenteret.

Au contraire, det er dokumenteret af de kilder jeg anførte i mit
tidligere indlæg.

Den tidligere SOCIALDEMOKRATISKE regering sandede at i 90'erne faldt
den offentlige produktivitet i gns. med 1%p pr år.

> Og hvad siger det så? Måske at det er sværere at øge produktiviteten når man
> arbejder med mennesker end når man producerer radioer?

DU ignorere komplet at selv når man arbejder med mennesker kan man tage
nyere teknologi i brug for at gøre mere end man kunen før, og med
højere kvalitet.

> Og en højtlønnet i det private kan ikke forventes at stemme på en kandidat
> der vil øge de offentlige udgifter.

Hvem er der flest af, højtlønnede privatansatte eller offentlige ansatte?

Og du glemmer også meget behændiugt at statsintervention ikke er de
facto fra naturens side, men det er det at være privatansat altså. Dvs.
statens intervention forvrider tingenes naturlige tilstand.

> Og det gør de naturligvis hvis vi fjerner topskatten ...

Hvad har den middelmåde kvalitet på offentlige sygehuse med topskatten at gøre?

> Hø, hø, du er en rigtig spøgefugl. Thorkild Poulsen er ikke just noget
> økønomisk orakel, og ikke just upartisk i denne sag.

Dine personperfiditeter er ikke en gyldig erstatning for at det kræves
at du forholder dig til de økonomiske mekanismer i denne sag hvis dine
ord skal have bare den mindste vægt.

Indtil videre i denne debat har du kun leveret usaglig ordflom. Kan vi
forvente at du vil højne dit niveau for fremtiden eller er du blot
endnu en af stor-stats apologeterne der vil skide saglig debat et
stykke så længe du får det sidste ord?

--
"A casual stroll throug the lunatic asylum shows that faith does not
prove anything." - Friedrich Nietzsche

http://titancity.com/blog/

Fra : Henry Vest

Dato : 29-05-07 05:37

Peter B. P. wrote:

> Hvem er der flest af, højtlønnede privatansatte eller offentlige ansatte?

Det er ret irrelevant. Sagen er den, at folk stemmer efter hvad der gavner
dem selv. Hvis vi skal bruge dit argument, så skal vi afskaffe landmændene,
for de stemmer jo nok ofte på Venstre. Og den selvstændige købmand stemmer
sikkert konservativ, så væk med ham ... osv.

> Og du glemmer også meget behændiugt at statsintervention ikke er de
> facto fra naturens side, men det er det at være privatansat altså. Dvs.
> statens intervention forvrider tingenes naturlige tilstand.

Tingenes naturlige tilstand ... Sikke dog et vrøvlebegreb. Vi har
naturligvis lov til at indrette vores samfund som vi har lyst til. Prøv at
argumentere for din foretrukne samfundsmodel, fremfor tåbelige ideer om
naturens orden.

> Hvad har den middelmåde kvalitet på offentlige sygehuse med topskatten at
> gøre?

Det må du jo kunne svare på, det var dig der bragte det på bane. Hvis der
ikke er nogen sammenhæng, er det jo ikke noget argument for at fjerne
topskatten.

> [...]
> forvente at du vil højne dit niveau for fremtiden eller er du blot
> endnu en af stor-stats apologeterne der vil skide saglig debat et

Ups. Hvad var det nu du skrev om personperfiditeter?

--
Henry Vest

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-05-07 23:21

Peter B. P. skrev:
> [...]
>
> Det er derfor ikke tilfældigt, at CEPOS har et stort fokus på at standse
> væksten i den offentlige sektor og sænke skatterne."

De høje skatter skyldes den store offentlige sektor, og den store
offentlige sektor skyldes den høje erhvervsfrekvens.

Reguleringen af arbejdsmarkedet er årsagen og grundlaget for de
frimarkedsbaserede kvaliteter i den danske samfundsmodel.

Mange tror at de kan udtænke store forbedringer af det danske samfund,
ved at sammenligne med andre lande. Men man kan slet ikke sammenligne
statistikken på den måde.

Fra : Peter B. P.

Dato : 29-05-07 01:40

On 2007-05-29 00:20:53 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> said:

> De høje skatter skyldes den store offentlige sektor,

Fejlslutning, de to ting er ikke nødvendigvis årsagssammenhængende.

> og den store offentlige sektor skyldes den høje erhvervsfrekvens.

Fejlslutning, de to ting er ikke årsagssammenhængende.

> Reguleringen af arbejdsmarkedet er årsagen og grundlaget for de
> frimarkedsbaserede kvaliteter i den danske samfundsmodel.

Selvmodsigelse; regulering i alle dens former er modpol til det frie marked.

> Mange tror at de kan udtænke store forbedringer af det danske samfund,
> ved at sammenligne med andre lande. Men man kan slet ikke sammenligne
> statistikken på den måde.

Fejlslutning; du antager ikke-universalitet af økonomiske
lovmæssigheder der gælder for alle mennesker og al menneskelig
interaktion.