Amerikansk sundhedsvæsen
Fra : Kim2000

Dato : 20-05-07 19:07

Sicko hedder Moores nyeste film:

"Moore dokumenterer det pilrådne sundhedssystem i USA, der er baseret på
private forsikringer, som kun de rigeste har råd til at have. Mere end 50
millioner amerikanere har ingen lægeforsikring og er derfor rent ud sagt på
skideren eller direkte i livsfare, hvis de bliver alvorligt syge."

http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article300539.ece

Det er der så nogle der gerne vil have overført til Danmark, formentlig dem
der betaler topskat.....

mvh
Kim
Forresten så burde det forbydes at så smukke kvinder giftes med andre end
mig
http://vip.tv2.dk/article.php/id-7011457.html

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-05-07 19:29

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> millioner amerikanere har ingen lægeforsikring og er derfor rent ud sagt
> på skideren eller direkte i livsfare, hvis de bliver alvorligt syge."

Så de andre 250 milioner amerikerne er altså "kun de rigeste", - der kan man
se.

> http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article300539.ece
>
> Det er der så nogle der gerne vil have overført til Danmark, formentlig
> dem der betaler topskat.....

Det amerikanske system vil praktisk taget ingen have overført til Danmark.

Fra : Jesper

Dato : 20-05-07 20:16

> [...]

> http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article300539.ece
>
> Det er der så nogle der gerne vil have overført til Danmark, formentlig dem

Topskatten koster penge at indkræve, nærmere bestemt 120 kr pr 100 kr,
så er man tilhænger af den, så må det være fordi man synes de fattige
får for meget.

http://danmark.wordpress.com/2006/11/24/topskatten-er-en-ting/
--
Jesper

Fra : Kim2000

Dato : 20-05-07 20:34

> Topskatten koster penge at indkræve, nærmere bestemt 120 kr pr 100 kr,
> så er man tilhænger af den, så må det være fordi man synes de fattige
> [...]

De riges forening siger de rige skal blive rigere og dermed bliver de
fattige også rigere. Det er da klart at når sådan en forening, der absolut
ikke har karakter af lobby arbejde, så skal man lytte. Jeg synes faktisk det
er betænkeligt at man ikke vil skrive hvem der egentlig betaler for
forskningen, hvilket i fald må være et klart krav før jeg tager deres
forskning alt for alvorligt.

Husk fx den stoooore danske slankeguru der gik rundt og fortalte sukker var
uskadeligt, mens han forskning sagde det modsatte og manden stak penge i
lommen på sig selv. Heller være paranoid en gang for meget end for lidt.

mvh
Kim

Fra : Jesper

Dato : 20-05-07 22:55

> [...]

> er betænkeligt at man ikke vil skrive hvem der egentlig betaler for
> forskningen, hvilket i fald må være et klart krav før jeg tager deres

Rockwoolfonden er ikke bundet af partipolitik, de har deres egne egne
penge og er ikke afhængig af tilskud eller donationer.

> [...]
> uskadeligt, mens han forskning sagde det modsatte og manden stak penge i
> lommen på sig selv. Heller være paranoid en gang for meget end for lidt.

Ja, boller fra Kohberg.
--
Jesper

Fra : Peter B. P.

Dato : 20-05-07 23:41

On 2007-05-20 21:33:48 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> said:

> De riges forening siger de rige skal blive rigere og dermed bliver de
> fattige også rigere.

Siden hvornår har RFF været "de riges forening"? Eller det mener du vel
de er pr. definition hvis de leverer resultater af deres forskning som
går din socialdemokratiske tænkning imod?

Er ideologisk mudderkastning virkeligt den bedste rygdækning du har for
dit argument, Kim2000?

--
The world dislikes America because America doesn't give a rat's ass
about the world's opinion of it.   -- Margaret Wente, Globe and Mail,

http://titancity.com/blog/

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 08:46

> [...]

> i lommen på sig selv. Heller være paranoid en gang for meget end for lidt.

Nu ved jeg ikke om du vil kalde det for et argument, du havde nok været
bedre stillet om du ikke havde skrevet det.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 21-05-07 13:46

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Nu ved jeg ikke om du vil kalde det for et argument, du havde nok været
> bedre stillet om du ikke havde skrevet det.

Måske kan du fortælle hvem der finansere Rockwoolfonden? Hjemmesiden
fortæller nemlig kun den er uafhængig, men ikke hvem der spytter penge i
kassen til forskningen.

mvh
Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-07 14:04

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Måske kan du fortælle hvem der finansere Rockwoolfonden? Hjemmesiden
> fortæller nemlig kun den er uafhængig, men ikke hvem der spytter penge i
> kassen til forskningen.

Fonden ejer 23% af aktierne i Rockwool International ... så det er nok
mest derfra at pengene kommer ind.

/thomas

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 14:11

> Måske kan du fortælle hvem der finansere Rockwoolfonden? Hjemmesiden
> fortæller nemlig kun den er uafhængig, men ikke hvem der spytter penge i
> kassen til forskningen.

Tjoh, mon ikke ham her har en del at skulle have sagt.

http://erhvervsbloggen.blogspot.com/2007/04/tom-khler-stenrig-p-stenuld.html

Thorkild

Fra : Peter B. P.

Dato : 20-05-07 23:39

On 2007-05-20 20:07:07 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> said:

> [...]
>
> http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article300539.ece
>
> Det er der så nogle der gerne vil have overført til Danmark, formentlig

Saglig som altid. ;p

Dels er det tal du nævner kunstigt oppustet, det reelle tal er på ca.
35 mio. og afspejler iøvrigt mest at unge ikke køber sygeforsikringer
(men når det kommer fra Moore er det jo ingen overraskelse, da han er
en af de kollektivister der vil rakke ned på kapitalismen for enhver
pris), dels er problemet med de sygeforsikringer som esksiterer, at
priserne inflateres pga. patentsystemet i USA, hvor medicinalindustrien
høster stort profitter med statens godkendelse. Og slutteligt
inflateres medicinaludgifterne også af den kraftige indblanding
(regulering) fra statens side i sundhedssektoren.

At de fattige ikke ønsker at købe sundhedsforsikring eller ikek har råd
er en kritik af staten, ikke af kapitalismen eller det fri marked (hvis
USA kan siges at være frit, hvilket er noget af en usand tilnærmelse).

--
"If you had a spouse that behaved like your government, you could not
only break free of the relationship, you might be able to collect

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-05-07 00:23

On Sun, 20 May 2007 20:07:07 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>
>http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article300539.ece
>
>Det er der så nogle der gerne vil have overført til Danmark, formentlig dem

Det danske "sundhedssystem" er noget råddent l*rt. Jeg kan ikke bruge
det!
Idioten på det lokale lægehus (som er idiot) er jeg ikke på
bølgelængde med, så jeg er fuldkommen henvist til det forhold at 95%
af alle sygdomme går over af sig selv.

Tænke sig at det er *forbudt* at være sin egen læge og at anskaffe sig
medicin. Mon ikke også snart harmløse hovedpinetabletter skal
forbydes?
- Det er da forrygende (ja altså undtagen for snøftende
suttekluds-sosser).
Et hvilket som helst u-land kan levere bedre service.

Mvh
Martin

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 08:49

> [...]
>
> http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article300539.ece
>
> Det er der så nogle der gerne vil have overført til Danmark, formentlig

Udover du på usagligste vis afslører din antipati mod topskatten, som intet
har med denne sag at gøre, så afslører du også et manglende kendskab til
amerikanske forhold.

Faktisk er det ikke de fattige i USA der mangler forsikring, de har
MEDICARE/MEDICAID, det er folk i mellemklassen der ikke automatisk er
forsikrede via deres arbejde. Mon ikke en ny runde med en demokratisk
præsident retter dette, til stor ærgelse for folk som Kim, der så må erkende
at også på sundhedsområdet er USA foran på alle fronter, nu er de kun foran
for 80+ % af befolkningen.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 21-05-07 16:50

> Udover du på usagligste vis afslører din antipati mod topskatten, som
> intet har med denne sag at gøre,

Topskat er lig med man tjener mange penge, og af en eller anden grund kan
folk der tjener mange penge ikke fatte at grunden til de tjener mange penge
rent faktisk skyldes god infrastruktur, lægehjælp, godt retssystem,
uddannelsessystemet osv osv. Det handler ganske enkelt om at mange - utrolig
mange - har det rigtig godt med at benytte alle gratis ydelser på vej op i
systemet, som alle andre betaler mens de arbejder sig op, men ikke selv vil
betale for at næste generation kan tage samme vej.

De samme folk kan åbenbart heller ikke regne ud at det ikke er pissehamrende
ligegyldigt at få en skattelettelse på 10.000, hvis man skal ud og forsikre
sig bagefter for 15.000 kr. De selvsamme direktørere kan heller ikke regne
ud at gives der massive skattelettelser på bekostning af sundhed, pensioner,
uddannelse, så kommer firmaet til at betale for dette som en del af lønnen.

Selvfølgelig vil jeg gerne have 20.000 i skattelettelse, det vil Kim Larsen
også, det vil alle. Men når prisen er at man efterfølgende skal betale for
børnenes uddannelse, selv betale for kræftbehandlingen, selv betale for
......., så er det ikke en god forretning eller sund fornuft, og dem der så
vælger ikke at gøre det, men er "udødelige", ja det er så dem, staten ender
med at skulle forsørge.

> [...]
> præsident retter dette, til stor ærgelse for folk som Kim, der så må
> erkende at også på sundhedsområdet er USA foran på alle fronter, nu er de

Så er det da også ligemeget med de sidste 80% eller hvad? Hvis man er fattig
så er godt nok omfattet af Medicare, som dækker fx brækket ben og andre
akutte ting, men en fattig der har konstant hovedpine er fx ikke omfattet af
retten til en hjerneskaning, der kan afsløre en svulst. USAs sundhedssystem
er for dem uden forsikring en ren farce, men så kan man selvfølgelig også
bare have 3 jobs istedet for 2.

mvh
Kim

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-05-07 17:57

On 2007-05-21 17:50:13 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> said:

> [...]
> mange penge rent faktisk skyldes god infrastruktur, lægehjælp, godt
> retssystem, uddannelsessystemet osv osv.

Her ser vi den sædvanlige røde undskyldning for at plyndre folk - at
folk ikke selv skulel være grunden til at de tjener godt, men at det
faktisk er kollektivet der har krav på deres indkomst.

> [...]
> pissehamrende ligegyldigt at få en skattelettelse på 10.000, hvis man
> skal ud og forsikre sig bagefter for 15.000 kr.

Et eksempel uden hold i virkelighed, med tal som Kim hiver ud af røven.
En fuldt dækkende privat sygeforsikring i DK kan købes så billigt for
600 kr om måneden. Og en letelse af skatten og en evt. privatisering af
sygehusvæsenet er ikke ensbetydende med at vi ikke kan have en
garantiordning hvor fx. kommunen betaler en sygeforsikring til udvalgte
lavindkomstmodtagere.

> De selvsamme direktørere kan heller ikke regne ud at gives der massive
> skattelettelser på bekostning af sundhed, pensioner, uddannelse, så
> kommer firmaet til at betale for dette som en del af lønnen.

Kim forstår tilsyneladende ikke hvad "dynamiske effekter" er... eller
privat effektivtet for den sags skyld.

> [...]
> svulst. USAs sundhedssystem er for dem uden forsikring en ren farce,
> men så kan man selvfølgelig også bare have 3 jobs istedet for 2.

SKyldes i høj grad tilstedeværelsen af statlig regulering samt
patentsystemet for medicinalvarer i USA.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 19:11

> [...]
> dem der så vælger ikke at gøre det, men er "udødelige", ja det er så dem,

Tjah, NA's forslag koster 13 Mia. indfaset, højest. Samtidigt arbejder
læger, sygeplejersker osv. mere. Det skulle jeg da mene var en fordel i din
optik. Men misundelse og manglende indsigt i de forhold er åbenbart svært at
kapere.

13 Mia. er ca. 1,5 % af skatteprovenuet, en rigtig god investering i at vi
alle får det bedre.

> [...]
> sundhedssystem er for dem uden forsikring en ren farce, men så kan man
> selvfølgelig også bare have 3 jobs istedet for 2.

Nå, så tror jeg du skal undersøge hvad Medicare er for en størrelse. Du
tænker nok snarere på den service alle har ret til, når du kommer til en
ameriansk skadestue kan de ikke afvise dig.

Thorkild