hente værdier fra url addressen (eks. www.~
Fra : laitch

Dato : 13-08-07 18:48

Hej og på forhånd tak for hjælpen...

jeg ville gerne vide om der er en php funktion der kan læse
værdier ud fra url addressen... ligesom det her:
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-08-07 19:13

He Laitch

hvad mener du med værdier?

hvis du ønsker at bryde en url op i dens bestantdele, kan du anvende
enten <http://www.php.net/parse_url>, eller du kan kigge på det regulære
udtryk med forklaring her :

<http://rfc.net/rfc3986.html#p51>

Mvh Christian

Fra : laitch

Dato : 13-08-07 19:15

Christian Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> He Laitch
>
> hvad mener du med værdier?
>
> hvis du ønsker at bryde en url op i dens bestantdele, kan du anvende
> [...]

altså hvis addressen er: www.test.dk/test.php?alder=jens så ville jeg gerne
kunne aflæse "alder" i php dokumentet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-07 19:13

laitch skrev:

> jeg ville gerne vide om der er en php funktion der kan læse
> værdier ud fra url addressen... ligesom det her:
> http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp

Det er noget a la:

   http://www.html.dk/dokument.php?id=1254

Den værdi får man fat i i koden ved at skrive

   $_GET['id']

Man kan også bruge en anden måde der ikke skelner mellem GET og
POST:

   $_REQUEST['id']

Når man samler værdier op fra adressefeltet, er det dobbelt
vigtigt at lave validitetscheck. Ellers risikerer man at brugeren
sætter tilfældige værdier - eller sågar tilfældige variable (og
laver ravage hvis han rammer én man bruger).

--
Bertel

Fra : laitch

Dato : 13-08-07 19:19

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Det er noget a la:
>
>    http://www.html.dk/dokument.php?id=1254

dit link virker ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-07 19:33

laitch skrev:

> dit link virker ikke

Nej, naturligvis ikke. Det er bare en eksempel-URL.

Jeg udskiftede blot "asp" med "php".

--
Bertel

Fra : Jesper Libndstrøm Ni~

Dato : 13-08-07 20:26

laitch wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Hej og på forhånd tak for hjælpen...
>
> jeg ville gerne vide om der er en php funktion der kan læse
> værdier ud fra url addressen... ligesom det her:
> [...]

der er også en valgmulighed at opsætte en mod_rewrite så alle
dine links ryger til et document (alt efter hvilke relger du
laver for rewriting).

derefter kan du så lave dit eget system så din hjemmesidens URL's
kommer til at se flotte ud..
Muligheden er selfølgelig lidt over standarden for en nybegynder
(som du lyder til at være) men denne metode giver det bedste
indtryk for brugeren. (mener JEG! iværtfald.)
hvis du vil læse mere om det er der nogle gode guides på
www.phpartikler.dk omkring emnet. også omkring regular expresion
som .htaccess benytter til rewritingen.

Hilsen Jesper Lindstrøm Nielsen.
Ejer af FuldFestFremad.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-08-07 20:29

laitch skrev:
> Hej og på forhånd tak for hjælpen...
>
> jeg ville gerne vide om der er en php funktion der kan læse
> værdier ud fra url addressen... ligesom det her:
> http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp

$_GET["navn"]
og hvis det er fra en post formular
$_POST["navn"]

Fra : laitch

Dato : 13-08-07 20:32

Jan Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> laitch skrev:
>
> $_GET["navn"]
> og hvis det er fra en post formular
> $_POST["navn"]