Bjerner 1249
Fra : Jacob

Dato : 12-08-07 08:03

Hej,

Jeg skal lave noget statistik over invividuelle præstationer på
et fodboldhold.

Se http://beijingvikings.com/team/stats/0708/.

Det er meningen, at man kan ændre sorteringen/rækkefølgende i
tabellen ved at klikke på hver enkelt kriterium
(matches/goals/assists osv.).

Altså noget a la dette: http://www.randersfc.dk/spillere.php
("historisk statistik"), men med flere "kriterier".

Jeg har ikke lavet noget sådant før, men formoder, at det er
nemmest i PHP. Jeg er ikke øvet i PHP, som det nok også fremgår
af mine termer.

Findes der scripts/tutorials til sådan noget?

På forhånd tak!

/ Jacob

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-08-07 18:23

> Det er meningen, at man kan ændre sorteringen/rækkefølgende i
> tabellen ved at klikke på hver enkelt kriterium
> (matches/goals/assists osv.).

Jeg antager, at du har en tabel, der ser nogenlunde sådan ud:

navn
nr
placering
kampe
maal

Jeg går ud fra, at du vil have det, så den sorterer efter en given kolonne,
når du klikker på kolonneoverskriften.

$sort = array("navn","nr","placering","kampe","maal");
$raekkefoelge = array("asc","desc");

det giver følgende værdier:
$sort[0] -> navn
$sort[1] -> nr
osv.

Linket ved hver kolonneoverskrift bliver så noget a la:
<?php
// De første 2 linier sætter en standard for at der skal sorteres efter navn
i stigende rækkefølge, hvis intet andet er angivet.
$raekkefoelge = $_GET["raekkefoelge"] + 0;
$sort = $_GET["sort"] + 0;

if($raekkefoelge == 0) {
$rkflg = 1;
} else {
$rkflg = 0;
}
?>

osv.

Kør så dette:

$kolonne = $_GET["sort"];

$sql = "select navn,nr,placering,kampe,maal from tabelnavn order by
$sort[$kolonne] $raekkefoelge";
$result = mysql_query($sql);
while($row = mysql_fetch_array($result)) {
(...)
}

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-08-07 18:33

Der bliver lige nogle problemer med det kode, jeg lige har postet, da
variablerne $sort og $raekkefoelge defineres både som array og almindelig
variabel, hvilket ikke er så heldigt.
Jeg prøver igen:

<?php
$sort = array("navn","nr","placering","kampe","maal");
$raekkefoelge = array("asc","desc");

$raekkefoelge1 = $_GET["raekkefoelge"] + 0;
$sort1 = $_GET["sort"] + 0;

if($raekkefoelge1 == 0) {
$rkflg = 1;
} else {
$rkflg = 0;
}

$sql = "select navn,nr,placering,kampe,maal from tabelnavn order by
$sort[$sort1] $raekkefoelge[$raekkefoelge1]";
$result = mysql_query($sql);
while($row = mysql_fetch_array($result)) {
$vis_tabel.=" (...) ";
}
?>

<?php echo $vis_tabel; ?>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-07 19:12

Den 12-08-07 19.22 skrev Philip Nunnegaard følgende:

> Jeg går ud fra, at du vil have det, så den sorterer efter en given kolonne,
> når du klikker på kolonneoverskriften.

Og i så fald er det vel spild af båndbredde at benytte php, det kan i
stedet laves med JavaScript.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om de nye funktioner i Internet Explorer 7

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-08-07 20:22

> Og i så fald er det vel spild af båndbredde at benytte php, det kan i
> stedet laves med JavaScript.

Jeg undgår helst javascript i alle de tilfælde, hvor det samme kan køres på
serveren.
På den måde sikrer jeg, at det virker hos alle brugere, uanset browser, OS
osv.