Problem med harddisken. Muligvis virus.
Fra : Jon Højlt

Dato : 13-08-07 23:32

Hej NG.
Jeg var igår (den 13.) inde på et forum, og jeg havde flere faner kørende i
IE7. Lige pludselig loader min computer rimelig heftigt. Og musen bliver
meget langsom på bevægelser, den bevæger sig nærmest i hak. Windows Xp
(sp2), valgte så at crashe. Jeg vælger at genstarte, og i selve opstarten er
min harddisk indikator på fronten (den lille led-diode) meget svag. Den
lyser konstant. dog meget svagt, det er kun når den loader at den lyser helt
op. Selve opstarten er gået fra cirka 30-40 sek, til 2-3 minutter. Når jeg
så kommer ind i Win XP, så loader de forskellige programmer op, som den nu
plejer. Men har dog oplevet et par gange nu at Harddisken pludselig "står
af", som om at den stopper. Og her kan jeg så ikke bruge tastaturet. Så
venter jeg i cirka 20 sek og så loader den igen. Harddisk lampen på fronten
lyser stadig konstant, dog meget svagt. Og det er kun når den loader at den
lyser helt op, som den nu skal.
Jeg ved ikke om det er en virus. Har scannet disken med NOD32 som er fuldt
opdateret. Har scannet med win xp (checkdisk i opstarten) men har ikke
fundet noget som skulle være virus eller spyware.
Ville lige høre om der var nogen der har haft samme oplevelse, eller kunne
komme med et godt råd om hvad jeg kan gøre.
Det system jeg køre på lige nu er:
Asus p4s800D-X mobo
Intel P4 2,4 ghz
1280 mb ram
ATI Radeon x1650 pro
DVD-brænder
40GB Harddisk (den med problemet)
80GB til ting og sager
120GB til spil og diverse

Ved dog ikke om det kan bruges til at finde problemet. Men jeg kunne have en
anelse om at det var det forum som jeg loadede. Kan ikke huske hvad forumet
hed, da jeg kanp nåede at få loadet siden da mit windows crashede.

Håber der er nogle venlige sjæle derude der kunne hjælpe eller kender
problemet. Har søgt rundt omkring på google, men har ikke kunne finde noget.

- Jon

Fra : Hagar

Dato : 14-08-07 00:55

"Jon Højlt" <stank@armhule.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er nogle venlige sjæle derude der kunne hjælpe eller kender
> problemet. Har søgt rundt omkring på google, men har ikke kunne finde

Prøv og hent programmet her
http://www.safer-networking.org/dk/download/index.html og opdater det så
snart det er installeret og kør så programmet efter.
Prøv at gå ned i start, vælg kør og skriv msconfig og klik på fanebladet
start, her slår du alt det fra du ikke ved hvad er, og genstarter så.

Hagar

Fra : Karsten Jensen

Dato : 14-08-07 07:18

On Tue, 14 Aug 2007 01:55:14 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

>Prøv at gå ned i start, vælg kør og skriv msconfig og klik på fanebladet
>start, her slår du alt det fra du ikke ved hvad er, og genstarter så.

Med den tilføjelse, at man resarcher lidt på, hvad man slår fra, så
man ikke smadrer hele installationen....

Mvh.

Karsten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-08-07 07:52

Karsten Jensen wrote:

> Med den tilføjelse, at man resarcher lidt på, hvad man slår fra, så
> man ikke smadrer hele installationen....

Derfor bruger man heller ikke msconfig men derimod startup.cpl fra Mike Lin:
http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

Jesper Poulsen

Fra : Hagar

Dato : 14-08-07 09:06

"Karsten Jensen" <notvalids@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Med den tilføjelse, at man resarcher lidt på, hvad man slår fra, så
> man ikke smadrer hele installationen....
>
> Mvh.
>
> Karsten

Nu har jeg godt nok kørt med XP Pro fra dag 1, og jeg har ellers pillet som
det behager mig i msconfig, og har aldrig oplevet problemer med det, så det
undre mig hvis man kan smadre noget med det.

Hagar

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-07 07:54

On Tue, 14 Aug 2007 00:32:03 +0200, "Jon Højlt" <stank@armhule.dk>
wrote:

> [...]
>lyser stadig konstant, dog meget svagt. Og det er kun når den loader at den

Der er mange muligheder - Virus er en af dem, men en syg harddisk kan
også forklare problemerne....

Prøv at kigge i Windows logbogen - Måske kan den give et clue.

Check harddisken med en diagnostik værktøj, den slags kan f.eks findes
her: http://www.ultimatebootcd.com/

Endelig kan du prøve at køre en Linux LiveCD som Knoppix, Ubuntu el.
Hvis Linux laver samme numre er det definitivt et hardwareproblem. Men
kører Linux uproblematisk er der gået ged i din windows opsætning
(vira, malware, driverproblem etc.)

<mlr>

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-07 20:22

Michael Rasmussen skrev:

> Der er mange muligheder - Virus er en af dem, men en syg harddisk kan
> også forklare problemerne....

Det var i hvert fald min første tanke.

nicolai

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.

Fra : Peter

Dato : 14-08-07 23:30

"Jon Højlt" <stank@armhule.dk> skrev i en meddelelse

Det kan være en/flere læse fejl på din harddisk, der har fået HD'en til at
gå ned i PIO-mode.
Normalt kører HD'en i en moderne computer i DMA-mode 1-5, men for hver læse
fejl disken oplever går den et hak nedad, for til sidst at ende i PIO-mode,
og så går det godt nok langsomt.
Det kan du se her: højreklik denne
computer/egenskaber/hardware/enhedshåndtering/IDE ATA/ATAPI
controller/primære IDE-kanal/Egenskaber/Advancerede indstillinger.
Det samme for den sekundære IDE kanal.

Er det tilfældet, kan du ved at slette begge IDE kanaler og genstarte
computeren, få fuld DMA-5 igen, så længe det varer.

Er som regel det første tegn på, at en harddisk er ved at stå af.

PeterB

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-07 05:58

Peter wrote:

> Er som regel det første tegn på, at en harddisk er ved at stå af.

Nå?

Det plejer nu at være dårlig kabelforbindelse.

Jesper Poulsen

Fra : Peter

Dato : 15-08-07 12:44

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Det plejer nu at være dårlig kabelforbindelse.

Det er så din erfaring - og det kan det også være, men i de fleste tilfælde
jeg har været udsat for den fejl, har det været HD fejl. En lavformatering
har derefter udsat HD'ens endelige død nogle måneder og i enkelte tilfælde
længere.
Det er dog ikke en HD, jeg ville lægge vigtige data ind på.

PeterB

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-07 12:55

Peter wrote:
> Det er så din erfaring - og det kan det også være, men i de fleste tilfælde
> jeg har været udsat for den fejl, har det været HD fejl. En lavformatering

Jeg kan nu ikke se hvordan det kan være ensbetydende snarlig død at
interfacet ikke kan leve op til standarderne.

Derimod er kabelforbindelsen yderst følsom overfor fejl - en af de
primære årsager til at man er skiftet til SATA.

> Det er dog ikke en HD, jeg ville lægge vigtige data ind på.

Jeg lægger ikke vigtige data på tilfældige diske.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-07 12:56

On Wed, 15 Aug 2007 13:43:37 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>har derefter udsat HD'ens endelige død nogle måneder og i enkelte tilfælde

Gad nok vide hvad du mener med 'lavformattering'. ?!?!

<mlr>

Fra : Peter

Dato : 16-08-07 21:14

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> Gad nok vide hvad du mener med 'lavformattering'. ?!?!

I min verden findes der 3 forskellige slags formatteringer, men det er
damuligt der finder flere.
Den hurtige, som f.eks Acronis Disk director laver (100GB på 2 min.)
Den langsomme, som tager under en time for 100 GB (Windows XP)
Lavformatering, hvor jeg formoder at allokeringsenhederne bliver oprettet på
ny, tager ca. 1 døgn for en 40GB. (har aldrig prøver med en 100GB)
Bruger normalt PC-check til at lavformatere med.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-07 22:07

On Thu, 16 Aug 2007 22:13:44 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]

>ny, tager ca. 1 døgn for en 40GB. (har aldrig prøver med en 100GB)

>Bruger normalt PC-check til at lavformatere med.

Jeg tror desværre du lever i fortiden

Det er korrekt at vi tidligere skulle low-level formattere en harddisk
inden den kunne partitioneres og formatteres med et filsystem - Men
det ligger nu helt tilbage i 80'erne.

Moderne harddiske kommer low-level formatterede fra fabrikken, og jeg
kender ingen software der tillader os dødelige brugere at rode med den
slags.

Kender desværre ikke den omtalte PC-Check software. Jeg gætter på den
checker for 'syge' sektorer under formatteringen. Men jeg tvivler
oprigtigt talt på at det kan ændre udlægningen af spor/sektorer ved en
low-level formattering...

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 22:29

Michael Rasmussen wrote:
> Moderne harddiske kommer low-level formatterede fra fabrikken, og jeg
> kender ingen software der tillader os dødelige brugere at rode med den
> slags.

Adaptec SCSI Hostadapter kan low level formattere fra BIOS.

Jesper Poulsen

Fra : Peter

Dato : 16-08-07 22:43

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpamDou.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt at vi tidligere skulle low-level formattere en harddisk
> inden den kunne partitioneres og formatteres med et filsystem - Men
> det ligger nu helt tilbage i 80'erne.

Det har jeg nu aldrig været udsat for, men i 80'erne legede jeg jo også bare
med C64, som i øvrigt var en skæg computer. Det var utroligt, hvad man den
gang kunne få ud af 64KB memory.

> Moderne harddiske kommer low-level formatterede fra fabrikken, og jeg
> kender ingen software der tillader os dødelige brugere at rode med den
> slags.

Jeg har et utal af gange været udsat for, at en gammel harddisk begynder at
gendanne allokeringsenheder under en normal formattering i Windows, og når
den gør det er den ved at være færdig.
Kører jeg den så igennem PC-check's hardisk utility, kan den nogen gange
bruges bag efter, andre gange er den bare færdig.

> Kender desværre ikke den omtalte PC-Check software.

Den burde du prøve. Mange It-butikker anvender den til test af de pc'er de
sælger. Det er en venlig supporter fra sådan enbutik, der har foræret mig en
kopi - dog uden dongles, men det betyder ikke at programmet ikke kan bruges
generelt, Der er bare nogle ting jeg ikke kan teste. Vil tro den kan hentes
med E-mule eller lign. fil delings programmer. Den version jeg har er ver
5.03 og er på diskette, og kan teste bundkort, cpu, ram, lave en ikke
destruktiv læse og skrive test og low level format (alt uden dongle) med
dongles kan den så også teste de forskellige porte som donglerne sættes på.
Jeg må dog indrømme, at min viden på området ikke er stor nok til, at jeg
ved om det er en ægte lov lovel format den udfører, men den arbejder med
hver enkelt sektor på harddisken, og det tager en bundegård af tid.

>Men jeg tvivler oprigtigt talt på at det kan ændre udlægningen af
spor/sektorer ved en low-level formattering...

Det håber jeg da heller ikke at den vil begynde på, for så vil jeg to at
harddisken er færdig, men jeg formoder at den genopretter de
allokeringsenheder der er blevet for dårlige eller er gået i stykker, men så
godt er jeg ikke inde i det. Jeg ved blot at det virker.

PeterB

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 22:05

Michael Rasmussen wrote:
> Gad nok vide hvad du mener med 'lavformattering'. ?!?!

Det tyder på at det er det vi andre kalder for 'low level format'.

Jesper Poulsen