Hardware driver
Fra : Bianca 27

Dato : 13-08-07 21:07

Hej

Nogle som kan være behjælpeluig med min XP drivere til HP Pavilion
6113 som er præinstalleret med vista. Der er ikke megen hjælp på HP´s
hjemmeside.

vh Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-08-07 21:40

"Bianca 27" <henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Den findes jo i mange versioner, så der skal mere præcision til for evt. at
finde det rigtige.
Men her er indgangsvinklen til driverne til de forskellige modeller.

http://h20180.www2.hp.com/apps/Lookup?h_lang=da&h_cc=dk&cc=dk&h_page=hpcom&lang=da&h_client=S-A-R302-1&h_pagetype=s-002&h_query=Pavilion+6113&submit.x=3&submit.y=4

Kurt

Fra : Bianca 27

Dato : 13-08-07 21:43

HP Pavilion a6113.sc

Fra : Peter

Dato : 14-08-07 00:47

> HP Pavilion a6113.sc

Hvorfor ringer du ikke bare til HP. dk. De er mægtig flinke og måske er du
heldig at få fat i en der snakker dansk, selv om de for det meste snakker
svensk.

PeterB

Fra : Hans

Dato : 14-08-07 08:24

Bianca 27 wrote:
> Hej
>
> Nogle som kan være behjælpeluig med min XP drivere til HP Pavilion
> 6113 som er præinstalleret med vista. Der er ikke megen hjælp på HP´s
> hjemmeside.

Det er jo nok fordi HP ikke supporterer andet end Vista til maskinen.

Ifølge hardwarespecifikationerne skulle disse XP drivere passe til maskinen:

Chipsæt:
http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_nf4_winxp32_8.26_11.09_uk.html

Lyd:
ftp://202.65.194.211/pc/audio/WDM_R172a.zip

Grafikkort:
http://www.nvidia.co.uk/content/license/driver_license.aspx?language=en&url=http://uk.download.nvidia.com/Windows/162.18/162.18_forceware_winxp_international_whql.exe

Hans

Fra : Bianca 27

Dato : 14-08-07 16:32

Hej Hans

Tusind tak for det. Havde selv fundet frem til samme chipset driver.

Hvad er chipsettet egentlig ?? indeholder pakken med driver, også
driver til LAN, sata/IDE controllere mv. ? Er ikke specielt klog på så
specifikke detaljer.

Synes faktisk at Vista kører fornuftigt, er blot træt af at jeg ikke
kan lave en ren installation da jeg kun har vista som en imagefil,
iblandet et samsurium af alt muligt andet. Måske jeg skal bytte min
nyindkøbte Win XP Pro med en vista - så kan jeg da lave en ren
installation.

vh Henrik

Fra : Hans

Dato : 14-08-07 17:07

Bianca 27 wrote:
> [...]
>
> Hvad er chipsettet egentlig ?? indeholder pakken med driver, også
> driver til LAN, sata/IDE controllere mv. ? Er ikke specielt klog på så

Prøv og se på dette link:
http://techreport.com/reviews/2007q2/intel-p35/index.x?pg=2

Det er godt nok over det nye P35 chipsæt fra Intel, men princippet er det
samme da næsten alle chipsæt består af en såkaldt nordbro og sydbro.

Driverne binder så at sige hardwaren sammen med operativsystemet, så de kan
kommunkere sammen.

> [...]
> iblandet et samsurium af alt muligt andet. Måske jeg skal bytte min
> nyindkøbte Win XP Pro med en vista - så kan jeg da lave en ren

Det ville jeg ikke gøre, da du ikke kan forvente at bytte din XP Pro med en
Vista i Retail udgave, men allerhøjst i en OEM udgave. Der er begrænsning på
hvor mange gange en Vista OEM version kan installeres, hvor imod du kan
indlæse dit image ligeså mange gange du lyster, og du skal heller ikke rode
med aktivering hos Microsoft.

Vista i den nuværende udgave er IMHO ikke noget at samle på, da den sætter
sig helt urimeligt meget på hardwareresurserne i forhold til tidligere
Windowsversioner. Så ville jeg hellere vente til Microsoft udgiver
servicepacks til Vista, hvor de forhåbentlig får luset ud i de mange bugs.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-08-07 17:33

Hans wrote:
> [...]
> Windowsversioner. Så ville jeg hellere vente til Microsoft udgiver
> servicepacks til Vista, hvor de forhåbentlig får luset ud i de mange bugs.

Er det ikke lidt naivt at tro at Microsoft udsender en Vista-udgave der
ikke sætter sig urimeligt meget på hardware-ressoucerne?

Det skulle i så fald være første gang!

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 14-08-07 17:59

Jesper Poulsen wrote:

> Er det ikke lidt naivt at tro at Microsoft udsender en Vista-udgave
> der ikke sætter sig urimeligt meget på hardware-ressoucerne?
>
> Det skulle i så fald være første gang!

Tjoh, det kan da godt være det er naivt, men servicepacks er jo bl.a.
baseret på feed back fra test teams og end users, og det alt overskyggende
topic er jo netop ramforbruget i forhold til XP. Det er ikke ualmindeligt at
de første 600 MB er ædt af systemet ved en ren installation, på grund af eye
candy, indlæsning af systembuffere og andet skrammel.

Det er jo lidt af et paradoks at den generation af hardware vi ser nu, er så
højt ydende og bruger så få resurser ved I/O operationer, og så laver MS et
system som er baseret på den stik modsatte stategi.

Nu får vi se hvad servicepack 1 kommer til at indeholde, måske en guide til
valg af systemforbrug, hvem ved, for det er ikke rimeligt at et OS ikke kan
afvikles fornuftigt med 2 GB ram.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-08-07 18:23

Hans wrote:

> de første 600 MB er ædt af systemet ved en ren installation, på grund af eye
> candy, indlæsning af systembuffere og andet skrammel.

Jeg kommer sådan til at tænke på min Linux-installation. 300MiB brugt
(inkl. eyecandy og diverse avancerede funktioner - fuld 3D-brugerflade).

> Det er jo lidt af et paradoks at den generation af hardware vi ser nu, er så
> højt ydende og bruger så få resurser ved I/O operationer, og så laver MS et
> system som er baseret på den stik modsatte stategi.

Fuldkommen enig.

> valg af systemforbrug, hvem ved, for det er ikke rimeligt at et OS ikke kan
> afvikles fornuftigt med 2 GB ram.

Nej, det er ikke rimeligt.

Jesper Poulsen

Fra : Bianca 27

Dato : 14-08-07 18:06

> [...]
> indlæse dit image ligeså mange gange du lyster, og du skal heller ikke rode

Skal jeg forstå dit indlæg sådan at du synes jeg skal beholde min
imagefil og leve med vista, eller er det et fornuftigt valg at jeg har
købt Win XP Pro OEM til at putte på maskinen.

Grunden til jeg gerne vil have en ren installation er muligheden for
at opdele min HD i flere partitioner istedet for at have et kæmpe
lagerrum på 500gb. Vil lave en mindre partition til OS og så resten
til lager.

Kan jeg lave den konstruktion med min imagefil (der ligger på en lille
separat partition og på en dvd.)??

vh Henrik

Fra : Hans

Dato : 14-08-07 18:30

Bianca 27 wrote:

> Skal jeg forstå dit indlæg sådan at du synes jeg skal beholde min
> imagefil og leve med vista, eller er det et fornuftigt valg at jeg har
> købt Win XP Pro OEM til at putte på maskinen.

Min tanke var at gemme Vistas imagefil til senere og installere XP fra
bunden. Er der ikke en vejledning til at overføre imagefilen til en DVD, da
harddiske jo ikke holder evigt?

> [...]
> at opdele min HD i flere partitioner istedet for at have et kæmpe
> lagerrum på 500gb. Vil lave en mindre partition til OS og så resten

Det kan nu fikses på andre måder, f.eks. med dette program:
http://eu.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

> Kan jeg lave den konstruktion med min imagefil (der ligger på en lille
> separat partition og på en dvd.)??

Dette program fra samme firma kan gemme hele diske, partitioner eller filer
i komprimerede backuparkiver, som så kan brændes på CD eller DVD, eller
gemmes på en USB disk:
http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Med disse to programmer er du rustet til enhver situation, hvis dit system
eller harddisk crasher, da du altid kan komme tilbage til udgangspunktet,
hvor du har en en backup af en installation som virker.

Hans

Fra : Bianca 27

Dato : 14-08-07 19:11

Tror jeg kaster mig over XP hvis jeg kan være rimelig sikker på at få
det til at virke med de nævnte drivere.

henrik

Fra : Bianca 27

Dato : 14-08-07 19:21

Er der noget i vejen for at bruge en win XP home cd (fra min gamle pc)
til at boote op med for så at slette og oprette de ønskede
partitioner. Og så herefter genindlæse mit Wista image??

nu nærmer jeg mig godt nok software spørgsmål

vh Henrik

Fra : Hans

Dato : 14-08-07 19:33

Bianca 27 wrote:
> [...]
> partitioner. Og så herefter genindlæse mit Wista image??
>
> nu nærmer jeg mig godt nok software spørgsmål

Nej ikke spor, men er du sikker på at du får lov til at bestemme harddiskens
layout med dit Vista image?

Det er i øvrigt rigtigt at du nok bør gå over i Windowsgruppen, hvis du har
flere spørgsmål til styresystemet.

Hans