Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvordan scanner man gamle fotonegativer?
Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 11-08-07 11:18

Hej gruppe
jeg har en samling gamle foto negativer fra den tid, hvor man kun kunne
fotografere i sort-hvidt.
I dag har jeg til min computer en hp farveprinter model hp psc 2175 all in
one, hvor man bl.a. kan scanne.
Er der nogen der ved, om man kan bruge den til at scanne fotonegativer ?
Eller hvad gør man?
Og hvis jeg skal købe andet udstyr, hvad kan anbefales til en overkommelig
pris?
M.v.h.
Gingko

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 12-08-07 02:18

Nu har jeg ikke nogen negativer at afprøve med, så det her er kun noget som
måske virker som en ide i mit hovede, men jeg giver det et forsøg.

Scan lige som når du ellers scanne, men sørg for kun at udvælge et billede
ad gangen, og kør det op i en rimelig DPI, 150 eller måske 300, det må du
prøve dig frem med.

Hiv det indscannede billede ind i Photoshop (hvis du har det), vælg hele
billede og så invetere(invert).

Mon så ikke du skulle få noget der måske kan bruges.

Det er da et forsøg værd.

Men som skrevet, det er bare noget jeg forestiller mig man kan gøre, om det
virker i praksis, ved jeg ikke.

Hygsom
silveruno

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 12-08-07 02:31

Jeg har prøvet at invetere et billede taget med digital kamera
http://www.dyreliv.dk/test/invert_spider.jpg

og jeg syns at kunne huske det ligner et farve negativ, jeg har kun
inveteret noget af billedet, for at ilusterer hvordan det ser ud.

Du må godt melde tilbage om det er noget der virker.

Hygsom
Leo

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-08-07 11:35

gingko (fjern NOSPAM) wrote:

> [...]
> fotonegativer ? Eller hvad gør man?
> Og hvis jeg skal købe andet udstyr, hvad kan anbefales til en

Jeg har en HP Scanjet 4470c flatbedscanner. Den leveres med ekstraudstyr
til belysning bagfra af gennemsigtige medier. Kort tid efter jeg købt
scanneren for godt 3 år siden, scannede jeg nogle dias og negativer for
at se om det duede.

Her er et scan af et 24x36 mm farvediapositiv (Kodachrome):
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/vogne/c216-1.jpg

Her er et scan af et 24x36 mm sort/hvid-negativ som er inverteret og
korrigeret i Paint Shop Pro:
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/vogne/igk-vgnk.jpg

Ingen af dem er gode, specielt er de alt for uskarpe. Min konklusion var
at der skal en dedikeret filmscanner til for at give anstændige
resultater. Hvad de koster nu, ved jeg ikke, men dengang kostede
filmscannere mere end jeg havde lyst til at ofre på sagen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ole Hetland

Dato : 12-08-07 17:17

gingko (fjern NOSPAM) wrote:
> [...]
> fotonegativer ? Eller hvad gør man?
> Og hvis jeg skal købe andet udstyr, hvad kan anbefales til en

Hej Gingko

Hvis du har et godt kamera, så er det min erfaring, at det bedste er af
fotografere negativet eller positivet.
Jeg har lavet en lille kasse, som jeg har malet sort på indersiderne.
I den ene ende har jeg en opalglasplade, hvor jeg kan sætte mit negativ og
afmaske det.
I den anden ende har jeg mit kamera, og så knipser jeg bare løs.

For kort tid siden affotograferede nogle gamle negativer fra 1960, og du kan
se resultatet her:
http://www.bredeole.dk/jazz/index.html

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Michael Schrøder

Dato : 13-08-07 14:32

"Ole Hetland" <ole@ingenspambredeole.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afmaske det.
> I den anden ende har jeg mit kamera, og så knipser jeg bare løs.

Spændende løsning, men (i rækkefølge):
Hvordan og med hvad afmasker du ?
Hvad belyser du negativet med ?
Hvad bruger du af objektiv ?
- og hvordan konverterer du det til et positiv ?

> For kort tid siden affotograferede nogle gamle negativer fra 1960, og du
> kan se resultatet her:
> http://www.bredeole.dk/jazz/index.html

Det ser da rigtigt godt ud, men jeg savner lidt oplysninger for at kunne
kopiere die ide

/Michael

Fra : Ole Hetland

Dato : 14-08-07 15:07

Michael Schrøder wrote:

> [...]
> - og hvordan konverterer du det til et positiv ?
> Det ser da rigtigt godt ud, men jeg savner lidt oplysninger for at

Hej Michael.

Afmaskningen har jeg lavet ved at skære et passende hul i et stykke
aluminium, men et stykke pap vil fungerer lige så godt - men det kan give
noget generende støv.

Jeg stiller blot det hele op i vinduet og bruger dagslyset.

Jeg har brugt en Canon 50 mm med en 12 mm mellemring fra Kelko.

At konvertere til positiv er ikke noget problem. Det kan vist gøres med
ethvert billedbehandlingsprogram. Blot vælg "Inverter". Det kan tænkes, at
du efterfølgende skal øge kontrasten og foretage en passende beskæring.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-08-07 23:12

Ole Hetland skrev:

> For kort tid siden affotograferede nogle gamle negativer fra 1960, og
> du kan se resultatet her:
> http://www.bredeole.dk/jazz/index.html
>

> Med hilsen
> Ole

Undskyld mig....

Men nej for nogle kanon billeder....

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Ole Hetland

Dato : 14-08-07 15:11

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:

> Undskyld mig....
>
> Men nej for nogle kanon billeder....

Hej Martin.
Ja jeg er glad for, at jeg har gemt mine gamle negativer.
Anledningen til at jeg lavede billederne er desværre sørgelig.
Ca. halvdelen af billederne er med min ungdomsven Finn Mickelborg, der
desværre døde for kort tid siden.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-08-07 16:31

Martin Vollert wrote:

> Undskyld mig....
>
> Men nej for nogle kanon billeder....

Ja, det var dengang man kunne spille jazz, uden at der var 100 ledninger
og stativer med mikrofoner, der stod i vejen for fotografen. Kun lige en
ledning til guitaren og en mikrofon til sangeren.

Bo //

Fra : Leif

Dato : 14-08-07 20:17

gingko (fjern NOSPAM) skrev:
> [...]
> Eller hvad gør man?
> Og hvis jeg skal købe andet udstyr, hvad kan anbefales til en overkommelig

Canons flatbed scanner med numre som Canoscan 8000F ( min egen ca. 5 år
gammel) kan indscanne 24 x 36 positiv og negative, og 5 x 5 dias med
medfølgende masker. Disse kan man selv eftergøre til 6 x 6 og 6 x 9
negativer.

Altså næste gang der skal købes en normal scanner - køb da en som
samtidig kan scanne film. Det er ikke professionelt men for mig godt nok.

Gamle glasplader 9 x 12 har jeg affotograferet med en løsning som Ole
Hetland, jeg brugte en belysning på to 12 w sparepærer under
opalglaspladen ( ikke matglas men rigtig mælkeglas). Jeg brugte Nikon
70s med en forsatslinse

mvh
Leif Johansen

Fra : Leif

Dato : 14-08-07 20:21

Leif skrev:

> [...]
> Hetland, jeg brugte en belysning på to 12 w sparepærer under
> opalglaspladen ( ikke matglas men rigtig mælkeglas). Jeg brugte Nikon

Jeg glemte lige http://www.dagnyleif-johansen.dk/samling/gamle.html

Leif

Fra : Specks6812

Dato : 16-08-07 13:10

"gingko \(fjern NOSPAM\)" <exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> said in

> [...]
> ? Eller hvad gør man?
> Og hvis jeg skal købe andet udstyr, hvad kan anbefales til en

Det er min oplevelse at Canon og Epson er i stand til at lave
flatbedscannere med transparent funktion som fungerer fuldt ud
tilfredsstillende.
Men skal man samtidig kunne scanne papir i formater over A4 kan det bedst
svare sig prismæssigt at købe 2 scannere.

Fra : Karl Nielsen

Dato : 22-08-07 13:58

Køb dig en HPScanjet G4050 den er bygget til opgaven og har det nødvendige
udstyr og er let at bruge.

Hilsen KN.