Hive dataud af to tabeller på en gang?
Fra : Rander

Dato : 11-08-07 02:18

Jeg har to tabeller.

tabel brugere:
felt ID
felt grupper

felt stemmer
felt ID
felt afgivet

Nu vil jeg gerne trække nogle data ud - med lidt pseudo-kode er det jeg vil

select * from stemmer where ((brugere.ID = stemmer.ID) and
(brugere.grupper contains ".1(.)"))

Altså, hive alt ud af stemmer, men kun rækker hvor ID modsvarer en række
med samme ID i brugere, og kun hvis brugere.grupper indeholder strengen
".1(.)", altså .1 med eller uden punktum efter. Det er vigtigt at der
bliver checket på det afsluttende punktum, da jeg med tiden sagtens kan
have brug for at feltet indeholder f.eks. ".11.21.22" hvor rækken så
naturligvis ikke skal tages med...

Hvordan gør jeg det? Jeg har kigget på JOIN og UNION, men må indrømme at
jeg ikke fatter meget af det...

http://rander.dk

Inflation vil sige, at en ting, som har kostet 50 kroner for nogle år siden,
nu koster 200 kroner at få repareret. (Povl Sabroe)

Fra : im

Dato : 11-08-07 08:42

SELECT a.* FROM brugere a
JOIN stemmer b ON (b.id=a.id)
WHERE b.grupper RLIKE '*.1'

Sådan noget lignende. Se evt selv syntaks for RLIKE / REGEXP i
manualen for den database du bruger.!

/iM