PC slukker selv - og kan ikke tændes
Fra : ThomasM

Dato : 11-08-07 07:07

Hej

Jeg har et (stort) problem: Min computer har nu 3 gange slukket af sig selv,
uden advarsel - som om der blev slukket på stikkontakten. Disse nedbrud er
sket med uregelmæssige mellemrum over en periode på en lille måned, og i
mellemtiden har maskinen fungeret uden problemer. Når der har været et
nedbrud, har det ikke umiddelbart været muligt at tænde den igen. Det er dog
lykkedes efter noget tid, men jeg er ikke sikker på om det er noget jeg har
gjort, der får den til at tænde. Forrige gang problemet opstod, pillede jeg
alle drevene fra og nulstillede BIOS med jumperen. Dette hjalp ikke
umiddelbart, men efter et kvarter, tændte maskinen af sig selv... Ved
opstart meldte den om BIOS checksum error, men fungerede fint efter jeg
havde rodet lidt med indstillingerne. Jeg prøver at købe et nyt batteri til
bundkortet i dag, hvis det nu skulle være det der er galt.

Jeg har prøvet at kigge på bundkortet, men der er ikke noget der ser ud til
at være brændt af, og der er også lys i dioden på bundkortet når
strømforsyningen er tændt.

Der er umiddelbart to ting jeg har mistanke til:

Bundkortet, fordi jeg for et halvt års tid siden skiftede blæseren på
(south-bridgen?) ud og jeg i den forbindelse rev "låget" af (south-
bridgen?). Der har dog (tror jeg...) ikke været problemer med den.

Strømforsyningen, fordi jeg synes den ser lidt sær ud inden i. Jeg har
aldrig kigget nærmere på den, men undrer mig alligevel over det stads
der er mellem køleribberne på http://www.maarlund.dk/psu.jpg - om det
har noget at sige ved jeg ikke.

Som sagt prøver jeg i første omgang med et nyt batteri til bundkortet,
derudover er gode forslag meget velkomne.

/Thomas

Fra : "Dadyw

Dato : 11-08-07 07:33

ThomasM skrev:
> [...]
>
> Som sagt prøver jeg i første omgang med et nyt batteri til bundkortet,
> derudover er gode forslag meget velkomne.

Min datters Pc gjorde det samme. Jeg skilter den ad og fjernede ved
støvsugning og brug af vatpinde den "kage" af støv og fedt, der sad i
blæseren til processoren (og på selve processoren). Nu har hun ikke det
problem mere.
Det kunne være det samme, der er problemet med din Pc.

Fra : Jens Nielsen

Dato : 12-08-07 18:52

jeg har netop været ud for det samme.

det skete dog kun når jeg brændte en dvd - har nu fundet ud af at grunden
til nedbruddet formodentlig var at jeg ikke havde plads nok på c-drevet til
at den kunne lave de temp-filer den skal når den brænder en film.,

fik ryddet op og nu virker det hele perfekt igen.

mvh

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-08-07 19:08

Jens Nielsen wrote:
> [...]
> til nedbruddet formodentlig var at jeg ikke havde plads nok på c-drevet til
> at den kunne lave de temp-filer den skal når den brænder en film.,

Det skulle den ikke slukke af.

> fik ryddet op og nu virker det hele perfekt igen.

Du har et problem som ikke er løst fordi du har ryddet på. Det er en
tilfældighed at den virker nu.

Jesper Poulsen