en ordentlig iste
Fra : Lise Jensen

Dato : 08-07-01 09:45

Hej derude i varmen
ved nogen, hvordan man laver en ordentlig iste...altså en, der ikke er
for sød...men måske heller ikke smager alt for meget af te, for så er
børnene stået af .....
vh lise

Fra : Praxis©

Dato : 08-07-01 11:21

Jeg plejer at lave en alm. the og søde den efter smag og så køle den ned
bagefter. Og for ikke at få for meget the-smag, så bruger jeg f ex
pebermynte-the og anden ikke-sort the

--
Venlig hilsen
Praxis©

"Tænk hvis der blev krig
-Og ingen mødte op!!"

Fra : Neta & Peter

Dato : 09-07-01 07:59

"Praxis©" <peng@city.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg plejer at lave en alm. the og søde den efter smag og så køle den ned
> bagefter. Og for ikke at få for meget the-smag, så bruger jeg f ex
> pebermynte-the og anden ikke-sort the

Husk citron også... efter samg selvfølgelig.

Man kan evt lave en gang ekstremt stærk the til at have stående, og så
fortynde den med vand, is etc. når man skal drikke den.

MVH

Peter

Fra : IT-Sektionen

Dato : 09-07-01 09:48

Lise Jensen skrev i meddelelsen <3B481D86.CBDAEFAD@get2net.dk>...
> [...]
>ved nogen, hvordan man laver en ordentlig iste...altså en, der ikke er
>for sød...men måske heller ikke smager alt for meget af te, for så er

Hej Lise

Normalt laver men theen ekstra kraftig, som angivet i disse opskrifter
http://www.perchs-the.dk/icetea.htm
Du kan jo justere styrken ved at anvende mindre the eller en anden the
fx de kinesiske typper uden garvesyrer evt en god frugtthe baseret på en
kinisisk the, som disse http://www.perchs-the.dk/dk-home.htm#Aroma
hvor brombærtheen er knapt så sød. Sødmen justeres med citron og sukker.
Evt. kunne en the fra Formosa (Taiwan) som for eksempel denne :
Formosa Fancy-Choicest-Oolong, som i følge Perch er "En højaromatisk the med
sød fersken-agtig smag. Theen er velegnet som five o´clock- og after dinner
tea. Den indeholder ingen garvesyrer og bliver aldrig bitter"

Mvh - Jørgern

P.S. Når man tænker at the er en af de billigste drikke, kan det undre én at
1½ l Is-the skal koste i omegnen af 25 kr. Jeg har dog set fersken Is-the på
1½ liters karton hos Netto til 11 Kr.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 09-07-01 15:18

"IT-Sektionen" <no@mail.nn> wrote in message
> [...]
at
> 1½ l Is-the skal koste i omegnen af 25 kr. Jeg har dog set fersken Is-the

Bagdelen ved dem er også at de er pokkers søde.... alt for søde..

Niels

Fra : Søren Kongstad

Dato : 12-07-01 19:08

"Lise Jensen" <lise-jensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ved nogen, hvordan man laver en ordentlig iste...altså en, der ikke er
> for sød...men måske heller ikke smager alt for meget af te, for så er

Du kan faktisk lave isthe "kold" :)

put 3 tsk the i filter (eller hel det direkte i) Jeg bruger sort kinesisk
the, ellers brug en ceylon, assam el lign. Du kan også eksperimentere med
earl grey afarter - dog vil jeg ikke anbefale direkte frugt- the (jordbær -
hibuscus o lign)

læg theen i 1 liter kold vand (fra hanen er godt nok) i en kande
tilsæt sukker efter smag (start med lidt 1 eller 2 tsk)
lad trække natten over
næste dag har theen en flot farve (kan blive grumset hvis du bruger varm
the)

smag til med citronsaft og værsgo og drik

Søren