Hundeslagsmål
Fra : lh

Dato : 05-08-07 16:17

Har i dag oplevet 2 hunde der sloges, eller rettere den ene bed sig fast i
den anden og ville ikke slippe igen. Først da en stor stærk mand fik løfte
den op i halen (og vi snakker om en hund i små 30 kg klassen!) slap den.
Det er så det, men tænker på, sker det også blandt vilde hunde/ulve? Og
hvorfor så voldsomt?
Hvis det gør, så betyder det vel at den ikke slipper før den anden er død,
eller hvad?
Og det sker vel så også blandt vore tamhunde når de ikke slipper igen.
Nu vil jeg lige sige den anden hund "slap" med et bid i nakken, fordi der
var nogen der greb ind og det ikke var en helt lille hund.

mvh

lh

Fra : Is

Dato : 05-08-07 20:11

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det gør, så betyder det vel at den ikke slipper før den anden
er død,
> eller hvad?

I naturen ville de ha lært at læse de signaler de sender. Så ville den
hund der overfaldt starks ha set når den anden havde underkastet sig,
og sluppet.

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 05-08-07 21:31

> [...]
> Nu vil jeg lige sige den anden hund "slap" med et bid i nakken, fordi der
> var nogen der greb ind og det ikke var en helt lille hund.

Nej, ulve og vilde dyr slås normalt ikke i naturen indenfor deres egen art.
"Den bedst egnede overlever"-princippet gør at slagsbror-generne uddør. En
art kan ikke overleve ved at individerne slår hinanden ihjel.

Hvor jeg har oplevet hunde slås, har det været i menneskabte kunstige
situationer, som ikke forekommer i naturen. Eller mere præcist, hvor en hund
er blevet plantet indenfor en anden hunds territorie (har været med på
besøg). Eller også har der været tale om at den ene hund (eller måske begge)
har haft knald i låget.

Mvh
Søren

Fra : nana sørensen

Dato : 05-08-07 22:10

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]
> art. "Den bedst egnede overlever"-princippet gør at slagsbror-generne
> uddør. En art kan ikke overleve ved at individerne slår hinanden ihjel.

Ulve og vilde hunde slås ikke for a tfastslå rangorden og sådan? Det er jeg
ikke så sikker på...
Der findes i øvrigt masser af dyr, både dem der lever i flok og solitært,
der slås når de mødes eller slås om plads i hierakiet eller territoriet.

Fra : Søren LH

Dato : 05-08-07 23:20

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> Ulve og vilde hunde slås ikke for a tfastslå rangorden og sådan? Det er
> jeg ikke så sikker på...

Nej, det mener jeg ikke i naturen. Der kan vel sagtens være en del snerren
og smånapperi, men det er ikke at slås, det er bare hunde(ulve-)sprog. Kan
du nævne noget litteratur eller links der beskriver det modsatte

> Der findes i øvrigt masser af dyr, både dem der lever i flok og solitært,
> der slås når de mødes eller slås om plads i hierakiet eller territoriet.

Jo, jo, det er da rigtigt, men det har vel mest noget med brunsttiden at
gøre. Men jeg ved vist ikke af at der er dyr indenfor katte- eller
hundefamilierne, der slås til døde.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 05-08-07 22:13

Søren LH wrote:
> [...]
> egen art. "Den bedst egnede overlever"-princippet gør at
> slagsbror-generne uddør. En art kan ikke overleve ved at individerne

Enig - men jeg synes jeg har læst et sted, at hvis en hvalp ikke
forstår/respekterer de signaler den modtager så bliver den slået ihjel i
vildhundeflok? Det virker jo logisk - kynisk, ja, men logisk, at en flok
ikke kan have et medlem som ikke fatter hvad der foregår eller respekterer
en ordre. Det ville kunne udgøre en fare for hele flokken.

> Hvor jeg har oplevet hunde slås, har det været i menneskabte kunstige
> situationer, som ikke forekommer i naturen.

Samme her.
Har netop idag været til træf med 14 andre PON hunde med Philana. Philana er
en af de tæver som hanhundene ALTID, hele året finder fantastisk spændende
at lugte til; (der er > 2 mdr til hun kommer i løb) men når der så er 5-6
hanhunde der vil snuse samtidig - så bliver der slåskamp. Hun siger fra, og
det accepterer de, men de andre hanhunde må ikke komme tæt på.
Og der var et par hvalpe - der var et par hanhundene heller ikke ret gode
til bare at tage imod hvalpens ivrige forsøg på kontakt.
Men igen - den situation var menneskeskabt. 15 hunde der ikke kender
hinanden, bragt ind i en indhegnet have der lugter af derboende hunde - det
må næsten give nogle skærmydsler og noget usikkerhed.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ralph

Dato : 06-08-07 21:07

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Og der var et par hvalpe - der var et par hanhundene heller ikke ret gode
> til bare at tage imod hvalpens ivrige forsøg på kontakt.

Manglende opdragelse af de store hunde er mit bud - for små 20 år siden gik
jeg til træning med min meget unge Cairn ½ år gammel ca., når jeg kørte ind
på pladsen lukkede jeg Shaggy ud af bilen, hun løb så straks hen til et par
af trænernes 3-4 rottweilere og doberman, hun ville lege, bide dem i ørerne,
men de rejste sig bare op, så kunne hun ikke nå, men så bed Shaggy dem i
forpoterne så de gik på knæ, og SÅ kunne der slikkes og bides ører -
sjældent har jeg set så meget smilen og logren. Nu havde hun også ret stor
selvtillid, næsten dagligt jagede hun store traktorer væk, om sommeren endda
mejetærskere.

--
Ralph