Sløv HDD
Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-08-07 11:06

Med et forsvandt min ene HDD fra Win.
Efter at min PC havde stået slukket natten over,
er den atter dukket op. Dog er den blevet
meget langsom. Jeg er lidt bange for at den er
ved at stå af.
Filoverførelser til og fra omtalte HDD tager
en krig. (Desværre 30 års krigen)
Hvad findes der af diagnose tools og andet
benchmark tool der kan:
1: Teste HDD
2: Vise hvilke partitioner der tilhører hvilke HDD
3: Fortælle om typen af HDD (S-ATA, ATA osv.)
Andersen [ 3650 ]
Smid brugere af SPAMFIGHTER i søen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-07 15:52

On Sun, 5 Aug 2007 12:06:13 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

> [...]
>1: Teste HDD
>2: Vise hvilke partitioner der tilhører hvilke HDD
>3: Fortælle om typen af HDD (S-ATA, ATA osv.)

Harddiske testes med værktøjer fra harddisk fabrikanterne - En pæn
samling kan f.eks findes her: www.ultimatebootcd.com.

<mlr>

Fra : Rado

Dato : 05-08-07 21:34

wrote:

> [...]
>meget langsom. Jeg er lidt bange for at den er
>ved at stå af.
>Filoverførelser til og fra omtalte HDD tager

Prøv evt. at se om den er gået i PIO mode, det gør den ofte hvis der
er midlertidige I/O problemer.

Gå ind under Enhedshåndtering og find IDE controllerne, højreklik på
den kanal den sidder på og vælg Egenskaber/ Avanceret, der vil du
kunne se hvilken mode den står i. Er det PIO så afinstaller kanalen og
genstart, så vil den normalt ryge i DMA mode igen.

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-08-07 23:18

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne se hvilken mode den står i. Er det PIO så afinstaller kanalen og
> genstart, så vil den normalt ryge i DMA mode igen.

Lige præcis. HDD'en var/er gået i PIO mode.
Trods deaktivering, genstart og aktivering er
disken stadig i PIO mode???
Andre forslag til at få den i DMA mode??

Fra : Hans

Dato : 05-08-07 23:45

Andersen [3650] wrote:
> [...]
> Trods deaktivering, genstart og aktivering er
> disken stadig i PIO mode???
> Andre forslag til at få den i DMA mode??

Hvad har du af fejl i Logbogen under System?

Hvis disken fejler for mange gange går den nemlig i pio mode, og bliver den
ved kan den ikke tvinges tilbage til dma tilstand.

Jeg ville redde så mange data fra disken sålænge du kan.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-08-07 07:06

Hans wrote:

> Jeg ville redde så mange data fra disken sålænge du kan.

Det kan nu også sagtens være kabelfejl.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 06-08-07 08:24

On Mon, 06 Aug 2007 08:06:22 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det kan nu også sagtens være kabelfejl.

Eller en defekt controller.

Fra : Rado

Dato : 06-08-07 08:24

On Mon, 6 Aug 2007 00:17:51 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

>Lige præcis. HDD'en var/er gået i PIO mode.
>Trods deaktivering, genstart og aktivering er
>disken stadig i PIO mode???

Du skal ikke deaktivere den, men afinstallere den helt. Den
geninstalleres automatisk når du booter op, hvorefter den
geninstallerer og nykonfigurerer de diske der er koblet på den.

Fra : Kim

Dato : 06-08-07 11:16

wrote:

>Andre forslag til at få den i DMA mode??

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

fut : dk.admin.netikette
--
Kim