Kyllingespørgsmål til fru Larsen
Fra : pwh

Dato : 03-08-07 18:52

Du har fremhævet at Barfcenteret fraråder at
du fodrer med kylling.
Som jeg har forstået det er det pgr medicinrester i dem,
hvorfor kan du så ikke fodrer med økologiske kyllinger.
Eller der der en anden forklaring der er gået hen over mit hoved.

Du kan købe kyllineskrog her http://www.allegaardenskylling.dk/cm11/
som burde værer opdrættet uden medicin.

/Jens (hvis hunde lige har delt en 1800gr kylling fra Netto)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 03-08-07 21:37

On 3 Aug., 19:52, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:
> [...]
> som burde værer opdrættet uden medicin.
>
> /Jens (hvis hunde lige har delt en 1800gr kylling fra Netto)

Hej Jens.
Jeg kan få 100% afklaring på det i morgen lørdag hvor vi skal til den
opfølgende konsultation

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 12:10

Hej Jens.
Nu har jeg spurgt Barf Klinikken om hvorfor de ikke anbefaler os at
bruge kylling. Jeg tror næppe du vil tro på det, men det gør vi

Årsagen er som du selv er inde på medicinrester. Så er der de økogiske
og dem kunne såment godt bruge hvis vi vidste 100% at der ikke var
nogen form for skadelige stoffer blevet brug i opdræt af dem. Det
mener Barf Klinikken så ikke vi kan være 100% sikre på p.g.a.
økologiske kyllinger ikke er altid er opdrætet uden nogen former for
tilsætningsstoffer. Desuden har de selv da de startede Barf Klinikken
selv sværmet for at give kylling, men yderligere forskning har gjort
at de har fundet ud af at der var noget med aminosyre og
mineraleindholdet var for lavt i kylling.

Vi og også Barf Klinikken bliver hele tiden klogere efterhånden som
der forskes og der er mere nærring i andre produkter som oksekød
o.s.v. og derfor har Barf Klinikken taget kylling af deres
varebeholdning.

M.h.t. Ian Billinghurst, snakkede jeg også med dem om hans bøger og da
de har kontakt til ham og andre forskere, så HAR Ian Billinghurst
ændret sin indstilling til Barf fordring siden han skrev sine bøger i
starten af 90èrne. Barf ejeren som skal på "ferietur" til nordcanada i
næste uge, ville lade en bemærkning falde til de andre forskere der
deltager om der mangler opdateret materiale af Billinghurst`s bog.

Tro på det eller lad vær, jeg kigger på mine hunde og tror på de ved
hvad de gør.

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 12:24

BorderTerrierMor, skrev:

> Hej Jens.
> Nu har jeg spurgt Barf Klinikken om hvorfor de ikke anbefaler os at
> bruge kylling. Jeg tror næppe du vil tro på det, men det gør vi

Jeg har ikke baggrund for at tvivle på dem,
de ved sikkert en hel del mere end jeg, derfor spurgte jeg

> [...]
> at de har fundet ud af at der var noget med aminosyre og
> mineraleindholdet var for lavt i kylling.

Sådan er det jo generelt mht fødevarer,
hvad der er godt idag er skidt imorgen
Dog kan man så undrer sig over at meget tørkost netop
bacerer sig på kylling, det er mere når vi taler allergihunde
at det så er lam det bacarer sig på.
Så jeg er af den overbevisning at alm raske hunde sagtens
kan tåle at æde kylling.

> [...]
> næste uge, ville lade en bemærkning falde til de andre forskere der
> deltager om der mangler opdateret materiale af Billinghurst`s bog.

Klart at han også bliver klogere, det ville da værer trist andet.
Det er bare den info jeg har at holde mig til, jeg ville føle jeg var
ude på dybt vand hvis jeg skulle til at blande for megen info sammen.
Jeg har ikke selv mulighed/baggrund for at bedømme hvad der er sandt.

> Tro på det eller lad vær, jeg kigger på mine hunde og tror på de ved
> hvad de gør.

Det tror jeg da bestemt de gør, har vist aldrig påstået andet.
Jeg ser så også på mine hunde, og efter 8mdr på barf får de
da stadig UG til sundhedcheck.
At deres fordøjelse og Tysons tænder er blevet bedre
har så været gevinsten ved skift fra tørkost.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 12:29

BorderTerrierMor, skrev:

> [...]
> der forskes og der er mere nærring i andre produkter som oksekød
> o.s.v. og derfor har Barf Klinikken taget kylling af deres

Bare lige en detalje der slog mig.
Barf er jo i princippet at efterligne hvad hunde ville
leve af i naturen. Hvad mon hunde nedlagde mest af,
okser eller høns, det er self ikke det samme som at høns
er det mest optimale, men jeg tror det er det mest naturlige byttedyr

/Jens (som ikke tror hans hunde kan nedlægge en okse)

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 13:54

pwh wrote:
> /Jens (som ikke tror hans hunde kan nedlægge en okse)

Det kan de heller ikke - en hel gruppe af vildehunde ( dingo,sjakaler og
lign) kan løbe livet af en svag okse, men ikke et raskt dyr.
Vilde hunde(arter) er heldigvis (?) ådselsædere, så der kommer også kød fra
store dyr på menuen, når større rovdyr har gjort det hårde arbejde

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 14:21

Anette, skrev:

> [...]
> Vilde hunde(arter) er heldigvis (?) ådselsædere, så der kommer også
> kød fra store dyr på menuen, når større rovdyr har gjort det hårde

Helt enig.
Men mit gæt ville værer at mine egne ville leve af smågnavere
og kaniner i naturen, snuppe en fasan kunne de nok også magte
Men sådan et velhængt ådsel ville nok værer det rene guf,
jeg gav mine nogle grisehaler der havde fået "en tanke" en dag,
det var da det ren guf syntes de

/Jens

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 16:44

pwh wrote:
> [...]
> Men sådan et velhængt ådsel ville nok værer det rene guf,
> jeg gav mine nogle grisehaler der havde fået "en tanke" en dag,

Når jeg ser på Philana, så tror jeg egentlig at hun ville kunne klare sig i
vild natur.
Hun er aldrig syg, får aldrig dårlig mave, selvom hun med største fornøjelse
indtager bl.a hvert eneste fuglelig hun snuser sig frem til. Mus fanger hun
lynhurtigt, og indtager med nydelse ( hun får ormekur sammen med kattene
Muldvarp, æder hun ikke, men nøjes med myrde dem og ellers at rulle sig i de
muldvarpelig hun finder.
En hidsig han-snog, der tillod sig at hvæse ad hende, fik hun ram på et par
dage efter. ( Hendes hørelse svigtede totalt da hun fik færten af
den.........*SUK*)
Det eneste jeg har oplevet hende blive syg af, var da hun som hvalp gravede
påskeliljeløgene op i haven og åd dem. Det kostede lige en hund der havde
det rigtig skidt, en tur til dyrlægen og indhegning af bedene
Hun har stadig en eller anden ide om at løg af enhver art er
fantastiske....tsk tsk

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-07 20:09

In news:46b49ed5$0$69121$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Anette <abc@def.es> typed:
> [...]
> hund der havde det rigtig skidt, en tur til dyrlægen og indhegning
> af bedene Hun har stadig en eller anden ide om at løg af

Det minder mig om den gang Asia havde gravet vores Kejserkroneløg op
og ædt dem. Lige så smukke Kejserkroner er, lige så grimt lugter
løgene. Det er noget i retning af en rævegrav blandet med ræveurin,
føj for pokker hvor hun stank, og lugten var næsten ikke til at
fjerne på hende, hun fik dog ikke dårlig mave. Det var da altid
noget
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-08-07 20:23

> [...]
> hvor hun stank, og lugten var næsten ikke til at fjerne på hende, hun fik
> dog ikke dårlig mave. Det var da altid noget

og så må jeg også lige nævne Murphy, vores husven, en hanboxer.. da han var
stor hvalp og tit kom på legebesøg. Han havde en slem vane med at skulle
grave mine kære blomsterkummer op, splitte mine planter ad i atomer, indtil
han en dag fik fat i nogle stedmoderplanter..
Han reagerede med en allergisk reaktion , svulmede op overalt, fik
vejrtrækningsproblemer osv. akut til dyrlæge (nat mellem lørdag og søndag,
selvfølgelig).. DET var sidste gang han gjorde det!, altså åd mine
blomster!. til dyrlæge er han ret tit, han burde have rabatkort.. (-;

Mvh. Marie -hvis hunde naturligvis er så artige at de aldrig har splittet
nogle af mine kære blomster ad.. (kun fars græsplæne)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 12:27

On 4 Aug., 13:23, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:
> [...]
> at det så er lam det bacarer sig på.
> Så jeg er af den overbevisning at alm raske hunde sagtens

Den forstod jeg ikke.

> [...]
> ude på dybt vand hvis jeg skulle til at blande for megen info sammen.
> Jeg har ikke selv mulighed/baggrund for at bedømme hvad der er sandt.

Du kunne måske lede efter nye oplysninger fra Billinghurst, til glæde
for dine hunde

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 12:43

BorderTerrierMor, skrev:

> Den forstod jeg ikke.

Hvad forstod du ikke, du må værer mere specifik,
jeg har jo skrevet det så tydeligt som jeg syntes jeg kunne.

> Du kunne måske lede efter nye oplysninger fra Billinghurst, til glæde
> for dine hunde

Det må jeg til kan jeg hører.
Men nu gider jeg altså heller ikke lave den helt store teknik
ud af at barfe. Min egen indgangsvinkel var i sin tid at det
bare skulle værer mindst lige så sundt som Olivers.
Jeg prøver slet ikke at tilstræbe det mest optimale,
så meget går jeg heller ikke op i min egen mad.
Og jeg skal altså gerne leve nogle flere år end mine hunde

Så længe jeg sørger for at fodrer varieret og giver dem de vitaminer
og mineraler som de skal have tor jeg ikke det går helt galt.

Du har jo en helt anden vinkel til barf, du skal helbrede en sygdom
og ser ikke rigtigt mere tørkost som en mulig fodringsform.
Jeg ville uden at blinke fodrer mine hunde med Olivers fra imorgen
hvis jeg eller hundene blev trætte af at barfe.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 14:00

pwh wrote:

> Så længe jeg sørger for at fodrer varieret og giver dem de vitaminer
> og mineraler som de skal have tor jeg ikke det går helt galt.

Det er jo præcis også det Billinghurst gør mest ud af i sine bøger - at
fodre varieret.
Tørfoderfabrikanterne forsøger at lave foder der giver ALT hvad hunden skal
bruge i hver eneste måltid, hvor barf går ud på at hunden over en given
periode får alt hvad den har brug for - så variationen er vigtigt, tror jeg.

Og netop af hensyn til variation i kødudbuddet, fodrer jeg også mine hunde
med kylling og kalkun - og de har det fint

/ Anette
www.philana.dk .

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 14:18

Anette, skrev:

> [...]
> hunden skal bruge i hver eneste måltid, hvor barf går ud på at hunden
> over en given periode får alt hvad den har brug for - så variationen

Helt enig, det lyder jo også mest logisk, og gælder faktisk også for mennesker.
Tørfoder kan af naturlige årsager ikke værer varieret og bliver derfor nød til
at indenholde diverse vitaminer/mineraler i et nøje afmålt forhold.
Det får nok mange til at tro at hunde absolut skal have en bestemt mængde
af de forskellige vitaminer/mineraler hver dag.
Med feks de fedtopløslige vitaminer skal de faktisk bare balancerer
over en lang periode da de ophobes i hunden.

> Og netop af hensyn til variation i kødudbuddet, fodrer jeg også mine
> hunde med kylling og kalkun - og de har det fint

Og kylling er billigt og nemt at skaffe, så det tæller jo også med for mig
På Olivers fik mine jo også kylling hver dag, det gør de altså ikke nu,
idag står den på torskerogn og rå æggeblommer i grøntmix,
de fik meget kylling igår.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 12:41

On 4 Aug., 13:29, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> er det mest optimale, men jeg tror det er det mest naturlige byttedyr
>
> /Jens (som ikke tror hans hunde kan nedlægge en okse)

*LOL* hvor mange høns går frit omkring i naturen i forhold til andre
kødarter ?

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 12:47

BorderTerrierMor, skrev:

> *LOL* hvor mange høns går frit omkring i naturen i forhold til andre
> kødarter ?

Der er vel en del hønselignene fugle i naturen, ellers er det
da også hvad feks. ræven snupper, da ikke landmandens køer.
Hvor mange okser tror du dine hunde vil kunne nedlægge,
det ville nok gå bedre med små fugle og gnavere

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 12:46

On 4 Aug., 13:43, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Hvad forstod du ikke, du må værer mere specifik,
> jeg har jo skrevet det så tydeligt som jeg syntes jeg kunne.

Jeg forstod den ikke udfra den viden jeg har om allergifoder.

Dine hunde bliver ALDRIG trætte af råt kød

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 12:50

BorderTerrierMor, skrev:

> Jeg forstod den ikke udfra den viden jeg har om allergifoder.

Jeg husker måske også forkert, synes bare at tørkost med
lammekød bliver fremhævet som godt til allergihunde.
Meget alm tørkost (som Olivers) er primært lavet af kylling.
Det er nok pgr sammenhængen mellem næringsværdi og pris,
samme argumenter som Billinghurst bruger for at fodrer med kylling.

> Dine hunde bliver ALDRIG trætte af råt kød

Det tror jeg heller ikke

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 14:20

On 4 Aug., 14:59, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> Og netop af hensyn til variation i kødudbuddet, fodrer jeg også mine hunde
> med kylling og kalkun - og de har det fint
>
> / Anettewww.philana.dk.

Sådan har vi heldigvis selv lov til at bestemme hvad vi vil fodre
med

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 14:36

BorderTerrierMor, skrev:

> Sådan har vi heldigvis selv lov til at bestemme hvad vi vil fodre
> med

Hunde kan sikkert også leve et glimrende liv uden nogensinde at
æde en kylling, men det gør livet lettere som barfer at de kan.
Men det er altså alle pengene værd at se dem gå i krig med
sådan en Danpo, grøntmix med kallun er kedeligt at se dem æde

/Jens

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 16:29

pwh wrote:
> Men det er altså alle pengene værd at se dem gå i krig med
> sådan en Danpo, grøntmix med kallun er kedeligt at se dem æde

Enig- næsten. På den måde at jo jeg nyder at se deres begejstring over at
hoppe hen til yndlingpladsen med kyllingen eller kalkunen stolt båret i
munden, men skam også at se dem stå og dappe med forpoterne for at få skålen
med grønt og kallun.
Mine hunde går altid til ethvert foder som om de ikke har spist i dagevis
Sidste nye hit er at plukke æbler ude i haven selv, efter - især
Philana, har fundet ud af at plukke stikkelsbær, hindbær, blåbær og tomater
selv Så de supplerer selv med frugt pt .

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 16:33

BorderTerrierMor wrote:

> Sådan har vi heldigvis selv lov til at bestemme hvad vi vil fodre
> med

Præcis - og det handler jo mest om at se på hunden, hvad den trives bedst
med.
Min ene hund er loppeallergiker, han får et voldsomt betændt eksem bare af
enkelte loppebid - men det holdes fint i ro med det råfoder hundene får nu,
hvorimod det var rigtig grimt på henholdvis Hills og Olivers.
Vi har 4 katte, så vi kan ikke holde lopperne helt væk fra
matriklen....selvom vi prøver

/ Anette
www.philana.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 14:25

On 4 Aug., 13:49, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> Det er nok pgr sammenhængen mellem næringsværdi og pris,
> samme argumenter som Billinghurst bruger for at fodrer med kylling.

Det ved jeg ikke om du gør Jens, men det allergifoder vi fodrede med
og som dyrlægen anbefalede indeholder:
INGREDIENSER:
Ris, hydrolyseret sojaproteinisolat, animalsk fedt, mineralske salte,
roetrævler, hydrolyseret fjerkrælever, vegetabilske olier (herunder
boragoolie), zeolit, frugto-oligosakkarider (FOS), fiskeolie, L-
tyrosin, kelaterede spormineraler, taurin, DL-methionin,
morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer.
http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=7063&lang=da

Værs´go og spis

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 14:43

On 4 Aug., 15:36, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> Men det er altså alle pengene værd at se dem gå i krig med
> sådan en Danpo, grøntmix med kallun er kedeligt at se dem æde

Jeg kan høre du ikke ikke har set den film på min hjemmeside hvor man
ser Fister og Møv gå i krig, også med Kallun med grøntmix *LOL*

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 15:00

BorderTerrierMor, skrev:

> Jeg kan høre du ikke ikke har set den film på min hjemmeside hvor man
> ser Fister og Møv gå i krig, også med Kallun med grøntmix *LOL*

Jo den har jeg da set.
En gang grøntmix med X-kød i synes jeg ikke er specielt underholdene
at se mine hunde æde, vil da helst se dem æde noget stort

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 21:33

On 4 Aug., 16:00, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Jo den har jeg da set.
> En gang grøntmix med X-kød i synes jeg ikke er specielt underholdene
> at se mine hunde æde, vil da helst se dem æde noget stort
>
> /Jens

*LOL* nu er det jo begrænset hvor stort Fister og Møv kan gabe over,
men har da optaget film af Møv komme slæbende med et lamme ben.

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 05-08-07 05:10

BorderTerrierMor, skrev:

> *LOL* nu er det jo begrænset hvor stort Fister og Møv kan gabe over,
> men har da optaget film af Møv komme slæbende med et lamme ben.

Det er kun et spørgsmål om at de er sultne nok

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 21:36

On 4 Aug., 17:32, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> [...]
> hvorimod det var rigtig grimt på henholdvis Hills og Olivers.
> Vi har 4 katte, så vi kan ikke holde lopperne helt væk fra

Det er dejligt at høre I holder loppeallergien i ro med Barf og det må
være et kæmpearbejde at holde lopperne fra døren, når I også har
katte. ;-(

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 05-08-07 10:56

On 5 Aug., 06:10, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Det er kun et spørgsmål om at de er sultne nok
>
> /Jens

Netop og så er det ligegyldigt om de går i krig med begge poter i
foderskålen eller i krig med et ben

Mvh Fru Larsen.