Kåringer i PH
Fra : C.H

Dato : 03-08-07 17:38

Er der mon nogen der kan fortælle mig om der findes nogle steder, hvor man
kan se hvilke kåringer en hund har i PH? (Altså bortset fra ejerens
eventuelle private hjemmeside o.lign.)

Connie

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-07 20:13

> Er der mon nogen der kan fortælle mig om der findes nogle steder, hvor man
> kan se hvilke kåringer en hund har i PH? (Altså bortset fra ejerens
> eventuelle private hjemmeside o.lign.)

http://www.danskpolitihundeforening.dk/content/view/36/84/

Der kan du se hvilke hunde der er kåret hvis du kender årstallet, er det
nemmere at finde hunden
/Carina
www.aussies.dk

Fra : C.H

Dato : 03-08-07 20:27

"hybrid" <ask4it> skrev i en meddelelse

> http://www.danskpolitihundeforening.dk/content/view/36/84/
>
> Der kan du se hvilke hunde der er kåret hvis du kender årstallet, er det
> [...]

Lige præcis, hvad jeg ledte efter!
Tusind tak for det

Connie

Fra : Winther

Dato : 03-08-07 21:31

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "hybrid" <ask4it> skrev i en meddelelse

> Lige præcis, hvad jeg ledte efter!
> Tusind tak for det
>
> Connie
Ja, men du kan kun se, at hunden er kåret, ikke hvilken klasse den er i. Det
kan du også se på DKKs hundeweb, der skriver du blot navnet under avanceret,
så skal kåringen fremgå, husk kåring er kun den første godkendelse, resten
er oprykninger i forbindelse med konkurrencer som er 2 gange om året. Der
står ikke hvilken klasse hunden er i efter kåring, det gør der i hvert fgald
ikke ved min, hun er i patruljeklassen.

Fra : Winther

Dato : 03-08-07 21:40

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gange om året. Der står ikke hvilken klasse hunden er i efter kåring, det
> gør der i hvert fgald ikke ved min, hun er i patruljeklassen.
Det er så alligevel ikke helt korrekt, dennne hund jeg har sat ind fra
hundeweb kan du se er i kriminalklassen

Glarbo Veicco Far : SCHH3 AK(DE)
Kimbo Von Karthago
SZ 2023404
Titel 1 :
Titel 2 : PH PH-P AK UHP PH-K
Titel 3 :
Race : Schæferhund
Født : 21.10.2002 Mor : IPO1 IPO2 BHP1 UHP BHP2 BHP3 AK
Glarbo Endie Ii
03368/96
Farve : Sort/Gul
Køn : H
HD : A
AD : 0
Antal kuld : 3
ID nr. : U19359

Når der står PH betyder det den er kåret og er i unghundeklassen, så er den
rykket op til patruljekl. så er der en avlskåring og UHP, der har de byttet
om på rækkefølgen, og tilsidst oprykning til kriminalklassen.
Du vil kunne finde alle PH-kårede hunde i hundeweb, da det jo er et krav med
DKK-stambog
Ved ikke helt hvordan det fungerer med opdatering af hundeweb, kan se min
mangler oprykning til patrulje samt færdselsprøven...nogen der ved hvordan
det foregår?

Fra : C.H

Dato : 03-08-07 21:45

> [...]
> Titel 3 :
> Race : Schæferhund
> Født : 21.10.2002 Mor : IPO1 IPO2 BHP1 UHP BHP2 BHP3 AK

Jamen det er jo Cassius´ onkel Veicco (Kuldbroder til hans mor Vera).

Jeg har faktisk bare kigget på points og på den måde set, i hvilken klasse
de er kåret i. (Endnu en ting, jeg har lært i dag )

> [...]
> mangler oprykning til patrulje samt færdselsprøven...nogen der ved hvordan

Hundeweb er langt fra så pålidelig til at den rigtig kan bruges til det.
Hverken sundhed eller prøver bliver opdateret særlig grundigt.
Jeg håber, det bliver bedre med tiden - for ellers er hundeweb jo et hit!

Jeg takker for info

Connie.

Fra : Winther

Dato : 03-08-07 22:01

> [...]
> Hverken sundhed eller prøver bliver opdateret særlig grundigt.
> Jeg håber, det bliver bedre med tiden - for ellers er hundeweb jo et hit!

Pointene kan du ikke rigtig bruge til noget.
Men ex unghunde, får man om foråret 155 ud af 180 point så giver det ½
oprykning til patruljeklassen, men kun hvis der er halsgivning på den døde
genstand under runderingen. I efteråret er der så oprykningskonkurrence
igen, her kan man så få den sidste halve oprykning til patrulje, igen med
mindst 155 point ud af 180 og hals på den døde.
Man kan også få oprykningen til patrulje i et hug, det kræver så 170 point
ud af 180 + hals på den døde.

Er man i patrulje og opad, så er max point 230, der skal 220 til hel
oprykning til højere klasse eller 2x200 point for at få 2 halve som også
giver en hel oprykning.

Fra : C.H

Dato : 03-08-07 22:16

> [...]
>
> Er man i patrulje og opad, så er max point 230, der skal 220 til hel
> oprykning til højere klasse eller 2x200 point for at få 2 halve som også

Hold da helt fest - det er jo en hel videnskab

Jeg må lige bruge lidt tid på at studere, tror jeg

Connie - Der synes BHP og IPO er meget lettere at forstå

Fra : Winther

Dato : 04-08-07 12:48

> Hold da helt fest - det er jo en hel videnskab
>
> Jeg må lige bruge lidt tid på at studere, tror jeg
>
> Connie - Der synes BHP og IPO er meget lettere at forstå

Ja der er mange flere ting en hund skal kunne i PH, men her kan man så til
gengæld få max point i lydighed bare hunden næsten sjosker ved siden af
fører, reglerne er egentlig gode nok, men dommerne trækker ikke altid de
steder der bør/kan trækkes. På gerningssted får man samme point om hunden
bruger 2 min til 6 genstande eller den bruger 14 min til samme antal, igen
er det rimeligt? men sådan er der jo så meget....

Fra : Martin Vollert

Dato : 04-08-07 18:57

Winther skrev:

> På gerningssted får man samme point om hunden
> bruger 2 min til 6 genstande eller den bruger 14 min til samme antal, igen
> er det rimeligt? men sådan er der jo så meget....

Der kan jeg som landsdommer i PH så sige at det er snart slut, efter at
man har ført arbejdspoint fra spor over til feltsøg, har vi dommerer
fået at vide at der skal arbejdes for max arbejdspoint i feltsøg.
Om så alle dommerer i de forskellige område vil overholde det er jo så
en anden sag, men til vores dommerrepetition i foråret blev det indskærpet.
Læg iøvrigt også mærke til at genstande for spor og feltsøg giver nu
sammme antal point nemlig 5P pr. stk.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Winther

Dato : 05-08-07 00:05

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden sag, men til vores dommerrepetition i foråret blev det indskærpet.
> Læg iøvrigt også mærke til at genstande for spor og feltsøg giver nu

Tror nu ikke det ændrer så forfærdelig meget, men i plejer at have rigtig
godt styr på tingene i område 2. Hernede er der nogen, som er bange for at
strammer man op, så er de bange for at der går schæferklub i det. Så vidt
jeg ved har i figurantmønstring hvert år hos jer, for at sige det
diplomatisk, det har vi et stort behov for hos os, men mon dog ikke det
kommer. Når man bruger mange timer på at træne hund så bør både dommere og
figuranter have en vis kvalitet...

Martin, jeg har pralet lidt af de billeder du tog til DM, har du mulighed
for at linke til en af dem, gerne den, som altså ikke var Frodo som var i
PH-bladet?

Fra : Søren LH

Dato : 05-08-07 09:41

> [...]
> godt styr på tingene i område 2. Hernede er der nogen, som er bange for at
> strammer man op, så er de bange for at der går schæferklub i det.

* trækker på smilebåndet *

Mvh
Søren

Fra : sjakalen

Dato : 05-08-07 09:57

> [...]
> diplomatisk, det har vi et stort behov for hos os, men mon dog ikke det
> kommer. Når man bruger mange timer på at træne hund så bør både dommere

hvad mener du med går schæferklub i det ?
i schæferhund klubben har vi figurant mønstring hver andet år. mener du det
er for lidt?
begrundet med hvad ?

Søren som er schæferhundeklub mand

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-08-07 10:13

sjakalen skrev:

> hvad mener du med går schæferklub i det ?
> i schæferhund klubben har vi figurant mønstring hver andet år. mener du det
> [...]
Hun mener, med hensyn til at stramme op på at trække point for arbejdet
i feltsøg som vi snakkede om i indlægget lige for det du klippede fra,
læs lige et par indlæg tilbage.. Det havde ikke noget med jeres
mønstring eller Fig. at gøre.

Fra : Winther

Dato : 05-08-07 10:46

"sjakalen" <sphspor@gmail.com> skrev i en meddelelse

> hvad mener du med går schæferklub i det ?
> i schæferhund klubben har vi figurant mønstring hver andet år. mener du
> [...]
Nej, jeg mener schæferklubben har dygtige figuranter, jeg har absolut intet
at udsætte der, det jeg mener er, at kravene til udførelse af de forskellige
øvelser er mere skrappe i schæferklubben.

Tag nu bare spor, i PH behøver hunden ikke gå i kernesporet, bare den finder
genstandene. Den må gerne volte i knækket, bare den ikke mister spor, det
giver fuld point for genstanden selv om hunden går over men hundefører
samler op osv.
Ja du kender selv kravene til BHP/IPO, hvor de helst skal køre snuden rundt
i knækket. Men det eneste de behøver at forholde sig til, er 90 graders knæk

Men - Inden for PH er det nok løsningen af opgaven der er det primære, altså
hund og hundefører er et team...at hunden skal gå med snuden i kernesporet
hele tiden og den ikke må løfte hovedet, det kan ikke bruges så strikt i PH,
for måske er figuranten gået tilbage og sidder i et buskads lige ved siden
af...passer det med vinden, så skal hunden reagere på det, så kan sporet
gåes færdig når banditten er fanget.
Sagt på en anden måde, så er det ikke altid en fordel med en alt for lydig
hund.

Fra : sjakalen

Dato : 05-08-07 17:08

> [...]
> på det, så kan sporet gåes færdig når banditten er fanget.
> Sagt på en anden måde, så er det ikke altid en fordel med en alt for lydig

Åhh de er bange for det skal blive for svært
Har oplevet flere der tager ph kåring i stedet for bhp1/ipo1

Er det ikke bare at uddanne hunden rigtigt jeg har trænet schæferhund i 15
år og de første 13 år kun spor ( SPH1 spor).

Nu har jeg fået en hund som skal igenemen systemet fp-uhp-bhp1-ak.
tog fp da han var 12 mdr. og 1dag (må tag den når de er 12 mdr.)
uhp da han var 17 mdr. ( 16 mdr.) bhp1 da han var 20 mdr. ( 18 mdr. )
mangler bare ak .
kommer i sep.

og jeg syntes ikke det har været vider svært, selvfølig skal der trænes.
Men 15 min hver dag i lydighed spor 2 gange om ugen og gruppe C 2 gange om
ugen, syntes jeg ikke er meget , og så lå vi stille i ca 3 mdr. på grund af
vokse værk.

Med hensyn til spor , vil jeg gerne have at hunden laver et skrid over løb i
knækkene for at kontrollere at der ikke er mere den vej, ved godt at det
ikke er alle dommer der vil se det men jeg er lige glad , for det er ikke
alle sporlægger der ligger sporet ens.

Søren som er schæferhundeklub mand

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-08-07 17:40

sjakalen skrev:

> Åhh de er bange for det skal blive for svært
> Har oplevet flere der tager ph kåring i stedet for bhp1/ipo1

Ja det kan jeg heller ik forstå, en ipo1 er da ikke sværere end en ph
kåring... men ellers er jeg nu i ph fordi der er det praktiske arbejde
jeg syntes er sjovt og udfordrene jeg har ikke noget mod en
selvstændig/ulydig hund, jeg har eksempler på min hunds
selvstændighed/ulydighed især i rondering hvor jeg har kaldt ham tilbage
( vi bruger jo en rigtig skov i PH ) men han er ikke kommet men kort
efter giver han hals af Fig., han havde allerede færten af Fig. da jeg
kaldte og derfor kom han ikke tilbage da jeg kaldte, se det er
selvstændighed.
Men ellers er det jo 2 forskellige programmer som ikke rigtig kan
sammelignes, hverken på point eller udførelse, de har hver især ting som
er møj svære og ting som er (forholdsvis) lette.
Dog er jeg sikker på at en IPO3 hund er ikke på nogen måde bedre end en
PH hund i vinderklassen..

Fra : Winther

Dato : 05-08-07 21:34

> [...]
> er møj svære og ting som er (forholdsvis) lette.
> Dog er jeg sikker på at en IPO3 hund er ikke på nogen måde bedre end en PH

Nej det kommer da an på hvordan man træner, det der med ro på hunden, det er
der mange af os der ikke er så gode til

Men ellers, så kan min hund da tage en BHP1 til enhver tid , og vi gør
det måske også, men først lige udtagelsen i PH...ikke nødvendigvis med max
point, men det er der heller ikke nogle af højavlen der gør, og de behøver
kun træne et program, ha, piece of cake... men PH er nu det sjoveste...

Fra : sjakalen

Dato : 05-08-07 21:56

> [...]
> kun træne et program, ha, piece of cake... men PH er nu det sjoveste...

Hvorfor behøver højavlen kun at træne et program?
BHP1-BHP3( IPO) , SPH1-SPH2 ,Udstiling , der er mange muligheder.

Søren

Fra : Winther

Dato : 05-08-07 22:57

> Hvorfor behøver højavlen kun at træne et program?
> BHP1-BHP3( IPO) , SPH1-SPH2 ,Udstiling , der er mange muligheder.
>
> Søren

Nu betragter jeg altså ikke udstilling som et program

Men jeg mener stadig BHP/IPO programmet er mere simpelt at lære
Spor, når vi altså ikke snakker sph, opsøg ved pind spor som en motorvej og
90 graders knæk og genstande med masser af fært, det burde ingen problem
være

Lydighed det samme program altid, ikke den store sværhedsgrad for at bestå,
dog kan der arbejdes meget med detaljer mht tempo og præcision

BHP1, gr. c hvis hunden er lydig, kan bide og slippe, ingen problem. BHP3
så meget sværere er den da ikke, hunden skal selvfølgelig rundere flere
skjul og så er der rygtransport... det er der også i PHs unghundeprogram...

Hele vejen igennem lige fra hvalp kender man programmet , og der er absolut
ingen variationer og behov for selvstændig arbejde, nej det er ikke noget
problem, bare man har en ordentlig hund.

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-08-07 23:10

Winther skrev:
> [...]
> ingen variationer og behov for selvstændig arbejde, nej det er ikke noget
> problem, bare man har en ordentlig hund.

Nu vil jeg jo nødig gør denne tråd til en "vi er bedre end jer" tråd,
men som jeg skrev tidligere er det jeg syntes der er fedt ved PH
programmet er alle de ubekendte variabler på spor, rondering, feltsøg og
sågar apporten, som mig bekendt ikke findes i IPO programmet som der så
til gengæld hæver niveauet til nået nær den ultimative perfektionisme på
de øv. de har med, især deres fri ved fod og spor som (næsten) altid
imponere PH folk

Fra : Winther

Dato : 05-08-07 23:43

> [...]
>
> http://vollert.dk
>
> Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will

Nej vi er bestemt ikke bedre, men jeg tror vi har det sjovere...

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-08-07 00:36

Winther skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej vi er bestemt ikke bedre, men jeg tror vi har det sjovere...

Nope og enig...

Fra : Winther

Dato : 08-08-07 23:01

> [...]
> til gengæld hæver niveauet til nået nær den ultimative perfektionisme på
> de øv. de har med, især deres fri ved fod og spor som (næsten) altid

Vi har jo da også PH folk, som både deltager i DM for Politihunde og DM i
BHP3, så vi har da også nogle rigtig dygtige folk...

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-08-07 09:39

Winther skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Vi har jo da også PH folk, som både deltager i DM for Politihunde og DM i
> BHP3, så vi har da også nogle rigtig dygtige folk...

Jow jow det var skam heller ik det jeg mente, jeg tænkte mere på selve
programmet man træner og hvad der bliver lagt vægt på..

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-08-07 10:08

Winther skrev:
> [...]
> godt styr på tingene i område 2. Hernede er der nogen, som er bange for at
> strammer man op, så er de bange for at der går schæferklub i det.

Ja det er jo lidt træls hvis ikke alle områder strammer op, for det vil
jo give nogle uligheder til F.eks DM-udtagelsen (som jo snart kommer)
Men ellers kan jeg kun give dig ret område 2 køre fortrinligt.

> [...]
> kommer. Når man bruger mange timer på at træne hund så bør både dommere og

Jep vi har Øv.11 mønstring hver år(der er jeg også med) og ja det giver
en stor fordel at ha gået med hund og ha trænet og deltaget i de
forskellige klasser, det er jo i øvrigt et krav for at blive dommer at
man har deltaget i minimum 3 opryknings konkurrencer i patr eller krim
og er uddannet Fig.

> Martin, jeg har pralet lidt af de billeder du tog til DM, har du mulighed
> for at linke til en af dem, gerne den, som altså ikke var Frodo som var i
> PH-bladet?

Du må selv lige prøve at kigge her og se om du ikke kan find det.
http://www.vollert.dk/photogallery/PH%20DM%20i%20Nyborg%202006%20web/

Fra : Winther

Dato : 05-08-07 11:03

> [...]
> klasser, det er jo i øvrigt et krav for at blive dommer at man har
> deltaget i minimum 3 opryknings konkurrencer i patr eller krim og er

Jeg har næsten lige været på figurantkursus, og især øvelse 11 får jo altid
særlig opmærksomhed. Jo da, alle blev godkendt...Men så øvelse 10, der blev
alle godkendt også, også han der kiggede lige frem, og løb med armen inde
foran kroppen...ikke en bemærkning, heller ikke da hunden bed i overarmen...

Jeg mener, under konkurrancer, at der bør laves prøvestop både i øvelse 10
og 11

> Du må selv lige prøve at kigge her og se om du ikke kan find det.
> http://www.vollert.dk/photogallery/PH%20DM%20i%20Nyborg%202006%20web/

Tak skal du have, det er især hundene i løb jeg synes er fede billeder

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-08-07 11:19

Winther skrev:
> [...]
>
> Jeg mener, under konkurrancer, at der bør laves prøvestop både i øvelse 10

På Fig kursus i område2 er det frivilligt om man også vil være stop
fig. og der var da også en del som ikke ville da jeg var på kursus.
Jeg mener faktisk kun vi er 6-7 stykker som er godkendt til øv11 i
område2 i forbindelse med konkurrencer.
Og ellers ja der skal ihvertfald *_altid_* laves prøvestop i øv11, men
også øv10 hvis der er forhindringer, men uanset skader et prøvestop jo
aldrig nogen og hundene vil jo heller end gerne