Hvilke styresystemer er der til mobiltelef~
Fra : Anders

Dato : 03-08-07 08:29

Hej

Jeg ved meget lidt om det tekniske omkring mobiltelefoner, men vil da gerne
være lidt klogere....

Hvor mange forskellige styresystemer findes der til mobiltelefoner?

Hvad er fordelene og ulemperne ved de enkelte systemer?

Kan man skifte styresystem på sin telefon, eller hænger man på det system
der fra producentens side er lagt ind i telefonen?

Mvh
Anders

Fra : Snakee

Dato : 03-08-07 20:18

Fri, 03 Aug 2007 09:28:33 +0200 skrev Anders følgende på hovedet af en
knappenål:

> Hvor mange forskellige styresystemer findes der til mobiltelefoner?

Det er meget svært at sige. Der findes selvfølgelig de store såsom Symbian,
Palm, Windows mobile (evt smartphone som blot er en nedskåret version af
ditto), OSX (eller hvad de kalder det: Apple Iphone) og så findes der en
hel del proprietære systsmer som fremkommer hver gang producenterne laver
en ny telefon hvor styresystemet er lavet til lejligheden. Det sker
specielt på de billige telefoner (og de lidt ældre) men mange af SEs
telefoner kører vidst også proprietært styresystem.

> Hvad er fordelene og ulemperne ved de enkelte systemer?

Hvis vi holder os til Symbian og Windows Mobile som nok er de mest udbredte
så er fordelene i følge mig selv:

Windows mobile:
-deler platform med pocket-pcen så der er noget mere software at finde.
-ikke så mange vira da Windows mobile ikke er så udbredt (rimelig sikkert)
-nem brugerflade meget lig normal Windows

Symbian:

-stortset samme brugerinterface uanset hvilken mobil med symbian man har.
-relativ stabil. Mere stabil end Windows mobile

Ulemperne er i følge mig:

Windows mobile:

-det er en Windows på godt og ondt. Regn med underlige uforklarlige
problemer såsom at telefonen pludselig ikke kan modtage opkald før den er
genstartet (sker heldigvis ikke ret tit)
-Lidt tung og lidt langsom for nogle (igen det ER jo Windows)
-Lukket software uden kildekode.

Symbian:

-lidt kedelig brugerinterface. Ikke den store forskel på nyt og gammelt.
-SKal genstartes af og til dog langt fra så tit som Windows mobile
-lukket software uden kildekode.
-Vira florerer en del da det er meget udbredt. Kræver dog brugeraccept for
at køre det (som det er nu).

> Kan man skifte styresystem på sin telefon, eller hænger man på det system
> der fra producentens side er lagt ind i telefonen?

Umiddelbart nej. Softwaren skal være skræddersyet til telefonen i alle
tilfælde så med mindre nogle kan pille ved softwaren (det sker sjældent
og stortset aldrig på Symbian) kan det ikke lade sig gøre. Det er dog sket
på Windows mobile at folk har rettet en ny version af styresystemet til
sådan at det kunne køre på de gamle modeller uden de store problemer
selvom det egentlig ikke var beregnet til det men det kræver nørdviden og
snilde at lave det så det sker ikke så tit. Det bliver også jævnligt
forsøgt at portere Linux til at køre på Windows Mobile.

Håber du blev lidt klogere - ellers spørger du bare.

Snakee

--
Lige så længe der er folk på usenet der ikke fatter at man går
efter bolden og IKKE manden, agter jeg at skrive under pseudonym.

Fra : Anders

Dato : 03-08-07 20:59

"Snakee" skrev: ...en masse gode oplysninger....

Mange tak for den fornemme forklaring

Mvh
Anders

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-07 21:24

Snakee <ingen@mail.tak> wrote in

> Windows mobile:
> -deler platform med pocket-pcen så der er noget mere software at finde.

Og hvis man er til det kan man selv lave programmer i .NET.

Fra : Snakee

Dato : 04-08-07 03:35

Fri, 03 Aug 2007 21:59:16 +0200 skrev Anders følgende på hovedet af en
knappenål:

> Mange tak for den fornemme forklaring

Det var skam så lidt

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 04-08-07 03:35

Fri, 03 Aug 2007 20:24:29 +0000 skrev Henrik Stidsen følgende på hovedet
af en knappenål:

> Og hvis man er til det kan man selv lave programmer i .NET.

Jeps

Snakee

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-08-07 13:35

> Jeps

Overvejer faktisk om min næste mobil skal være med Windows af netop den
grund - er der nogen der ved noget om hvordan de er at bruge i forhold til
"normale" telefoner? Har en SE K610i nu.

Fra : Snakee

Dato : 05-08-07 01:16

Sat, 04 Aug 2007 12:35:27 +0000 skrev Henrik Stidsen følgende på hovedet
af en knappenål:

> Overvejer faktisk om min næste mobil skal være med Windows af netop den
> grund - er der nogen der ved noget om hvordan de er at bruge i forhold
> til "normale" telefoner? Har en SE K610i nu.

Det skulle jeg nemt kunne svare på da jeg selv render rundt med een til
hverdag (Qtek 9100)

Jeg synes de er rigtigt gode og bedre end Symbian der er for "idiotsikret"
i min optik. Man kan så meget mere med en Windowsbaseret telefon som man
bare ikke kan på andre eller som bliver meget besværligt og klodset.

Min er rimelig hurtig rundt i menuerne og kvik til at reagere. Er man nørd
er det også en Winsowstelefon man skal vælge for der får man lov at pille
ved alle aspekter stort set (hvis man har forstand på det)

Man skal bare gøre sig klart at det ER en computer man har med at gøre og
som jeg også skrev er det en windows på godt og ondt (dog overvejende
godt) den kan finde på at crashe midt i det hele og på de rigtigt gamle
kunne det betyde at man mistede alle data fordi de var baseret på
ram-hukommelse som CPUen hele tiden skulle genopfriske. Hvis noget så
låste CPUen så den ikke fik genopfrisket indholdet af remkredsene så gik
alt information tabt for stedse. Den idiotiske børnesygdom er de heldigvis
kommet sig over i det man i dag gemmer alle informationer i flash. Hvis så
telefonen crasher (og der sker faktisk ikke så tit mere efter Windows
Mobile 5.0 kom frem) så skal den bare genstartes. så mister man kun det
man lige var igang med at redigere hvis ikke man havde fået det gemt. De
SKAL genstartes ind i mellem og nogen gange kan der gå op til måneder
mellem det sker eller et par dage. Min erfaring er at det kommer an på
hvilken software man selv har installeret. Mine egne crashes er mest
relateret til et bestemt program der hedder Magic Button som lukker
programmerne HELT ned når man trykker på luksymbolet i stedet for bare at
minimere dem som det ellers er standard.

Men overordnet set er jeg ovenud tilfreds. Min næste telefon bliver også
med Windows Mobile. Symbian er jeg vokset lidt fra, synes jeg. Er man vant
til en almindelig mobil eller en Symbian, finder man sig hurtigr til
rette. Der vil ikke være den helt store forskel ud over altså mange flere
muligheder. Det er stadig nemt at ringe og Stemmeopkald virker MEGET bedre
på min Qtek 9100 end på min gamle Nokia 7650. Man kan fakrisk slippe af
sted med at stå et sted med meget støj og alligevel få stemmegenkendelsen
til at genkende det man siger. Man kan også åbne programmer ved blot at
sige deres indtalte navne og det er altså rigtigt genialt synes jeg.

Snakee

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-08-07 13:29

> Det skulle jeg nemt kunne svare på da jeg selv render rundt med een
> til hverdag (Qtek 9100)

[snip - lang gennemgang]

Det lyder som om jeg skal kigge seriøst efter en Windows Mobile næste gang
:) Tak for info.

Fra : Snakee

Dato : 05-08-07 19:47

Sun, 05 Aug 2007 12:28:34 +0000 skrev Henrik Stidsen følgende på hovedet
af en knappenål:

> Det lyder som om jeg skal kigge seriøst efter en Windows Mobile næste gang

Ja

> :) Tak for info.

Det var skam så lidt.

Snakee