Hvor er Mona og hvem er hun??
Fra : Michael [2800]

Dato : 19-06-07 11:27

Hej,

I har før vist, at I kan huske bedre end mig (det siger nu ikke ret
meget) og kender en hel del forskelligt musik. Så her kommer mit ønske
som jeg håber, at en af jer har navn/title på.

Det dreje sig om en musikvideo fra omkring 1990-91.
De synger om en Mona (tror jeg nok). I videoen sidder de på ladet af en
pickup-truck, hvist nok rød. Hende Mona har langt brunt og krøllet hår
og går ved siden af bilen. De køre på en landevej ude på landet. Tror at
der er tale om America.

Det eneste jeg husker om teksten er at de vist nok synger Mona en hel
del

Er det noget I kan klare?

--
/michael

Fra : Peter Westh

Dato : 19-06-07 11:53

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er tale om America.
>
> Det eneste jeg husker om teksten er at de vist nok synger Mona en hel del

Det lyder grangiveligt som Søren Kragh-Jacobsens hit "Kender du det", og
videoen kunne godt være et klip fra filmen "Vil du se min smukke navle". Men
både sang og film er fra 1978 (jeg var ti, og dødeligt forelsket i
Lise-Lotte Rao, som pigen der spillede Mona hed)

Papkasseshow fik en guldplade for deres rap-coverversion af sangen i 1995,
kan det være den ud tænker på?

Den fulde tekst er nedenfor.

/P

Jeg sad ved andet bord i rækken, det var tredie skoledag
Vi var begyndt i ottende klasse, vi had' samfundsfag
Pludselig gik døren op, der stod hun, hun var ny
hun hed Mona, jeg blev hul og tom jeg troede jeg blev syg.
Hun havde store brune øjne, og hun gik i cowboytøj
hendes hår var lagt og lyst, og hun var ikke særligt høj.
Når vi mødtes midt i døren var det lissom jeg fik stød,
det var egentlig ikke væm'ligt, for jeg syns, hun var sød.
Men det var mer end det jeg husker, at hun spurgte om mit navn.
Jeg blev stum og dum og kold og klam, da jeg stammed' 'Jesper Ravn'
Ugen efter vidste klassen alt og helvede brød løs,
de råbte:" Du er varm på Mona, gi hend' nu et kys"

Men min stemme er i overgang, mit hår er helt forkert
jeg går det forkerte tøj, og så er jeg genert.
Åh, Mona,Mona,Mona, hvornår kommer den dag,
hvor jeg tør tage din hånd, og vi kan stikke af, sammen. ba, ba, ba...

Mona tog det pænt, hun ku' se jeg havde det skidt
vi talte sjældent sammen og det hjalp faktisk lidt.
Drillerierne holdt og og alting virkede normalt
men inde i mig selv var der stadig noget galt,
så en dag kom lær'en ind og gav os den besked
at vi sku' på lejrskole op i Nordsjælland et sted.
Jeg ka huske vi sku' mødes under uret klokken ti,
jeg kom først i nye støvler, allersidste skrig,
Der ble' larmet på perronen, Hans og Mogens sad og røg.
Der var en dejlig lugt af tjære og en masse larm og støj,
vi grined' i kupeen, alt var fint, så blev jeg bleg
for jeg så, at Mona sad li' til venstre for mig!!!
Men min stemme ...

De sa: "Ta' dog lidt på Mona, nu I sidder så tæt"
men så gik døren op, vi sku' vise vores billet.
Jeg var rød i hovedet, så jeg tog et "Superman"
han fløj igennem byen i et helt afsindigt land,
tre banditer skød ham ned med et stykke kryptonit
da jeg så at Kalle skrev mit navn me' et stykke kridt,
så tegned' han et hjerte, jeg for op og stak ham en.
Mona sad og smiled' til en fyr, der hedder Steen
jeg blev forvirret, og de andre skreg af grin,
jeg styrted ud i gangen, og jeg tænkte:" Dumme svin"
Hele toget raslede, mens Sjælland fo'r forbi,
jeg skulle være glad, men jeg var trist fordi:
Min stemme er ..

Om aftenen var der ild i pejsen, lærerne gav vin,
vi sang med på Smukke Charlie, du ved, den med Gasolin.
Helle spilled' guitar, det lød ikke særligt godt
så vi var ni, der gik til stranden, månen var så flot.
Jeg gik bagest lidt alene, jeg ku' dufte Mona's hår,
Henrik spilled' op, han var jo også sytten år.
Vi satte os i sandet, jeg ku' mærke den der vin.
men pludselig ku' jeg også mærke Mona's hånd i min!!!!
Hun lagde sit hoved på min skulder, jeg fik pludselig selvtillid,
jeg glemte alt om tøj og bumser i et stykke tid.
Det første kys var dejligt og der var ingen drilleri,
vi kom sammen i flere måneder, nu er det forbi.
Men min stemme er i overgang, mit hår er helt forkert
jeg går det forkerte tøj, og så er jeg genert.

Åh, Hanne, Hanne, Hanne, hvornår kommer den dag,
Åh, Helle, Helle, Helle, hvornår kommer den dag,
Åh, Gitte, Gitte, Gitte, hvornår kommer den dag,
Åh, Anne, Anne, Anne, hvornår kommer den dag,
hvor jeg tør tage din hånd, og vi kan stikke af, sammen. ba,ba, ba...

Fra : Michael [2800]

Dato : 19-06-07 13:34

Peter Westh wrote:

> [...]
> både sang og film er fra 1978 (jeg var ti, og dødeligt forelsket i
> Lise-Lotte Rao, som pigen der spillede Mona hed)

Sorry, jeg burde selvfølgelig havde skrevet at det var engelsk/amerikansk.

--
/michael

Fra : Per Hagemann

Dato : 19-06-07 14:10

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> skrev i meddelelsen

> Sorry, jeg burde selvfølgelig havde skrevet at det var engelsk/amerikansk.

Omkring 1990 var der vist et hit ved navn Mony, Mony.

Fra : Dopedog

Dato : 19-06-07 14:08

> [...]
> er tale om America.
>
> Det eneste jeg husker om teksten er at de vist nok synger Mona en hel del

Det lyder lidt som The Kinks - Lola

Fra : Helle

Dato : 19-06-07 15:25

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder lidt som The Kinks - Lola

Men den rigtig gode "Lola" er fra ca. 1970.
Ellers kunne det også have været "-lille og buttet med mørkt og krøllet
hår.."

Fra : .Kody

Dato : 19-06-07 14:27

Michael [2800] forklarede den 19-06-2007:

Jeg tror det må være
Craig Mclachlan - Mona

..Kody

Fra : Peter Westh

Dato : 19-06-07 15:07

".Kody" <mgs-@-email.dk> skrev i en meddelelse

> Craig Mclachlan - Mona

Videoen ser rigtig ud: http://www.youtube.com/watch?v=e2ZW_uTlhEQ

/P

Fra : Michael [2800]

Dato : 19-06-07 15:58

Peter Westh wrote:
> Videoen ser rigtig ud: http://www.youtube.com/watch?v=e2ZW_uTlhEQ

Den ikke bare ser rigtig ud, den ER rigtig. Tusinde tak alle sammen. Så
skal jeg bare finde den i en ordenlig kvalitet.

--
/michael

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 21-06-07 13:58

Den Tue, 19 Jun 2007 16:06:36 +0200 skrev Peter Westh:
> Videoen ser rigtig ud: http://www.youtube.com/watch?v=e2ZW_uTlhEQ

Hov er her ikke tale om et ret groft tyveri af et gammelt nummer som
hedder noget i retning af "not fade away" eller noget lignende ?

Mvh
Sv-e

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 21-06-07 14:04