Mens vi er ved pizza - bund som på pizzari~
Fra : Morten

Dato : 02-08-07 01:17

Hej

Mens vi lidt nede i gruppen alligevel har emnet oppe, synes jeg det er tid
igen at høre folk, om der er nogen der ved hvordan man opnår en pizza, magen
til dem man får på pizzariaet.
En stor forskel er selvføljelig ovnen, men så vidt jeg ved er der ikke mere
hokus pokus ved dem, end at de bager nedefra, og ved ret høj varme, og da
jeg selv har en OBH Pizzaovn med bagesten, vil jeg mene at den må kunne
komme ret tæt på. Derfor må det i første omgang være dejen der gør, at mine
pizzaer slet ikke ligner dem fra pizzariaet.

Er der nogen der ligger inde med en rigtig opskrift, som de ved af egen
erfaring kommer til at ligne noget fra et pizzaria, eller som de ved rent
faktisk bliver brugt på et pizzaria?

/Morten

Fra : Max

Dato : 02-08-07 08:24

Hej Morten

> mene at den må kunne komme ret tæt på. Derfor må det i første omgang
> være dejen der gør, at mine pizzaer slet ikke ligner dem fra
> pizzariaet.

Jeg tror at temperaturen er forskellen, man skal over 300
grader for at få den gode bund.

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 02-08-07 09:19

> Jeg tror at temperaturen er forskellen, man skal over 300
> grader for at få den gode bund.

OBH's går op til 350 grader

Fra : Padre

Dato : 02-08-07 11:16

On 2 Aug., 02:17, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> Er der nogen der ligger inde med en rigtig opskrift, som de ved af egen
> erfaring kommer til at ligne noget fra et pizzaria, eller som de ved rent
> faktisk bliver brugt på et pizzaria?

PIZZA
Fra Scala, da det var Københavns bedste pizzeria.

Dej:
200 gram mel
15 gram gær
1½ deciliter lunkent vand
olivenolie
salt
et drys sukker

Bland vand, gær og sukker og lad det stå indtil det reagerer. Bland
mel og salt, tilsæt gærblandingen.

Æltes meget grundigt, rulles ud til en bund og hæver.

Fyld:
Blend 1 ds. flåede tomater med stor 1 ds. tomatkoncentrat, peber, salt
og oregano. Man kan tilsætte 2 fed grofthakket hvidløg.

NB Persille smager meget fint på en pizza !

--
padre

Fra : Morten

Dato : 02-08-07 11:40

> Fra Scala, da det var Københavns bedste pizzeria.

Fantastisk!

> 200 gram mel

Bare alm. hvedemel?

> Æltes meget grundigt, rulles ud til en bund og hæver.

Det kan jeg så ikke helt forstå, for et pizzaria kan vel ikke benytte en
bund der skal hæve efter den er rullet ud - de steder jeg kender former den,
og smider fyld på og i ovnen med det samme, da det ellers vil bruge for
meget tid og plads...?

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 02-08-07 14:43

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

_____________

Hvad gør du med "olivenolie"en??

VH Pernille

Fra : padre

Dato : 02-08-07 16:07

Tom Waits
"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad gør du med "olivenolie"en??

Aha - den ryger i gærblandingen efter gæret har reageret .-)

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Kim Jensen

Dato : 02-08-07 19:41

Padre wrote:
> PIZZA
> Fra Scala, da det var Københavns bedste pizzeria.

Jeg skulle lige til at finde din post fra samme spørgsmål for lidt tid
tilbage, men du var heldigvis hurtig med en repost.

Kan blot bekræfte at denne metode er helt sublim og dejligt nem. Jeg
plejer at sætte min (almindelig varmlufts) ovn på fuld styrke når jeg
går i gang og lader en plade være i ovnen.

Jeg lader bunden hæve direkte på bagepapir og når så bunden har hævet og
er klar til at ryge i ovnen er det nemt at lægge bagepapiret (med bund)
direkte på den forvarmede plade. Herefter lægges hurtigt fyld på og
pladen ryger i ovnen i ca 6 minutter.

Et ekstra tip til et skønt fyld der varmt kan anbefales at prøve; (INGEN
tomatsauce - tror det kaldes "base bianco" i det italienske køkken?),
revet mozarelle på bunden, tynde skiver stærk krydret chorizo, en lille
håndfuld jalapenos (syltede) og et par tynde skiver frisk tomat. YUMYUM!

mvh
Kim Jensen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 02-08-07 12:20

Morten wrote:
> Er der nogen der ligger inde med en rigtig opskrift, som de ved af
> egen erfaring kommer til at ligne noget fra et pizzaria, eller som de
> ved rent faktisk bliver brugt på et pizzaria?

En meget almindelig fejl ved hjemmefremstilling af pizza er,
at bunden laves for tyk. Det er pizza og ikke franskbrød med fyld,
man er interesseret i

Dejen skal derfor rulles meget tyndt ud og allerhelst svinges i luften
som en rigtig pizzabager gør. Det sidste kan jeg desværre ikke
finde ud af, så jeg ruller den ud på bagepapir, kommer fyld på, og
sætter den direkte på pizzastenen med bagepapiret.

Det absolut bedste resultat har jeg opnået med en pizzasten i min
Weber gasgrill.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Hauge

Dato : 02-08-07 16:52

Per H. Nielsen wrote:
> En meget almindelig fejl ved hjemmefremstilling af pizza er,
> at bunden laves for tyk. Det er pizza og ikke franskbrød med fyld,
> man er interesseret i

Ja det er desværre knækbrød med fyld man får på et alm. pizzaria, godt
deep-pan pizza findes.

/Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-08-07 17:59

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
> En meget almindelig fejl ved hjemmefremstilling af pizza er,
> at bunden laves for tyk. Det er pizza og ikke franskbrød med fyld,
> man er interesseret i

Det er rigtigt, den skal helst ikke være meget mere end en mm tyk og gerne
mindre.

> [...]
> finde ud af, så jeg ruller den ud på bagepapir, kommer fyld på, og
> sætter den direkte på pizzastenen med bagepapiret.

Det er ikke godt at rulle den ud og det er faktisk meget let at forme den
hvis dejen er rigtig. Det lykkedes for mig første gang jeg prøvede, dog med
et lille hul jeg kunne lappe.
Anden gang blev det perfekt. Jeg kaster den ikke højt op i luften men fra
hånd til hånd. Jeg lærte hvordan på your tube.
Næste krav er høj varme og ikke for tykt lag fyld på. Profferne indenfor
Italiensk pizzabagning snakker om en bagetid på under 2 minutter!!

> Det absolut bedste resultat har jeg opnået med en pizzasten i min
> Weber gasgrill.

Også for mig, men kulgrill med masser af kul og opbygning af mursten til at
holde på varmen.

Steen

Fra : Max

Dato : 02-08-07 21:05

Hej Per

> En meget almindelig fejl ved hjemmefremstilling af pizza er,
> at bunden laves for tyk. Det er pizza og ikke franskbrød med fyld,
> man er interesseret i

Hvem siger egentlig at den ikke må være tyk, jeg havde en årrække
italienske pizzakokke rendene i huset, og de var vildt uenige om
hvorledes bunden skulle være, så hvis man gerne vil have en bund
på 1 cm (som jeg) med sprød skorpe nederst, ja så er det OK.

--
Mvh Max

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 03-08-07 06:51

Max wrote:
> [...]
> hvorledes bunden skulle være, så hvis man gerne vil have en bund
> på 1 cm (som jeg) med sprød skorpe nederst, ja så er det OK.

Selvfølgelig er det ok.
Den oprindelige spørger spurgte blot til, hvordan man opnår en
pizza magen til dem, man får på pizzariaet. Her var det næppe
1 cm tyk bund han efterlyste.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : padre

Dato : 03-08-07 07:12

> [...]

> Den oprindelige spørger spurgte blot til, hvordan man opnår en
> pizza magen til dem, man får på pizzariaet. Her var det næppe

Det kommer da an på, hvilken pizza, du køber. Pizzeria ciao ciao på Gl.
Kongevej i Kbh fx., som er drevet af italienere, og som før i tiden lavede
fantastiske pizzaer, lavede en frokostpizza (og det er der såmænd mange
andre, der også gør), som man kunne købe firkantede stykker af (på
københavnsk "slices") for en 15 kr. Den pizzas bund var som min, ca 1 cm
tyk.

Når jeg før i tiden købte pizzaer om aftenen samme sted, var bunden
papirstyk, sådan som du efterlyser det, men det er min erfaring, at det
bedste resultat, jeg kan lave, får jeg når jeg går efter den lidt tykkere
bund, derfor holder jeg mig til den (i går aftes gik det imidlertid galt -
den blev 2-3 cm tyk - skandale)

Og så til sidst, bare for god ordens skyld, så har jeg ofte i Rom set
pizzaer på meget tyk bund, á la det folk kalder deep pan pizza. Jeg har
aldrig prøvet dem men jeg har skam set det.

Så smag og behag ............

Fra : Hauge

Dato : 04-08-07 09:43

padre wrote:
> Så smag og behag ............

Ja det er rart at der findes andet end knækbrød med fyld.

/Hauge

Fra : Padre

Dato : 02-08-07 13:31

On 2 Aug., 12:39, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Bare alm. hvedemel?

Jeg bruger ca ½ durummel, når jeg har dte i huset, men alm hvedemel
kan sagtens bruges.

> [...]
> og smider fyld på og i ovnen med det samme, da det ellers vil bruge for

Du er ikke den første, der ikke kan forstå det, men det er sådan, jeg
gør, og det giver en bund, som er omtrent 1 cm tyk og *meget* sprød.

Fra : Morten

Dato : 02-08-07 15:00

> Du er ikke den første, der ikke kan forstå det, men det er sådan, jeg
> gør, og det giver en bund, som er omtrent 1 cm tyk og *meget* sprød.

Ok - den skal have et forsøg så - cirka hvor længe skal den hæve efter den
er rullet ud?

Fra : padre

Dato : 02-08-07 16:06

You could take me seriously, but statistically, you would be making a
mistake
"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ok - den skal have et forsøg så - cirka hvor længe skal den hæve efter den
> er rullet ud?

ca. 20 min hvis dit køkken er lunt (det er mit, når ovnen står og varmer op
til max temperatur) og der ikke er træk

Fra : (-Peter-)

Dato : 03-08-07 14:16

On 2 Aug., 18:58, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:
> [...]

> Anden gang blev det perfekt. Jeg kaster den ikke højt op i luften men fra
> hånd til hånd. Jeg lærte hvordan på your tube.

har du et link?? (formoder du mener you tube?)

peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-08-07 14:46

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 2 Aug., 18:58, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

har du et link?? (formoder du mener you tube?)

Her er en link og dermed masser af andre links til lignende videoer.
www.youtube.com/watch?v=pdWX-LgpqGM

Steen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-08-07 18:09

On Thu, 2 Aug 2007 18:58:49 +0200
"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote:
> [...]
> Næste krav er høj varme og ikke for tykt lag fyld på. Profferne
> indenfor Italiensk pizzabagning snakker om en bagetid på under 2

Kast er for kundernes fornøjelse primært.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : tofran

Dato : 06-08-07 09:14

Vil det være muligt at komme ind på konsistenten af dejen.

Hver gang jeg prøver at rulle pizzadej ud med en kagerulle, så hænger
den fast i bordet og den suger simpelthen alt mel jeg har strøget ud,
er det fordi den er for fugtigt ??

Men jeg kommer så mere mel på bordet, men på et tidspunkt har den så
optaget for meget mel at den bliver stenhård, når den har været i
ovnen. Jeg har svært ved at finde balancen i mel-forholdet ??

Det andet er elasticiteten. Som sagt hænger den fast i bordet, men
elasticiteten fejler ikke noget den bliver rullet ud, for den skrumper
bare ind igen. Faktisk kan jeg først få rullet den helt ud når den
hænger fast på bordet. Den skal vel ikke være så elastisk at den ikke
kan tage form ?? Kan man gør den mindre elastisk ??

Jeg har prøvet at rulle den ud som jeg har set på youtube, men der går
det total galt, der kommer huller i dejen ligeså snart jeg prøver at
strække den ud med hænderne, så derfor bruger jeg kagerullen.

Alle gode ideer tages med kyshånd

Mvh
Tom Frank

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-08-07 15:27

"tofran" <tofran@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Dejen skal hvile før brug og den skal lige slippe fingerne, og du skal ikke
give for hurtigt op. Lav f.eks noget ekstra dej blot til at øve på, det
behøver jo ikke at være 50 cm pizzaer i begyndelsen
Når du ruller det ud med kagerullen vil det trække sig tilbage hvis det er
meget elastisk, det er sådan set et godt tegn.Grunden til at der kommer
huller i er nok at du strækker for voldsomt, det skal gøres lidt ad gangen.
Du får lige en link til prof. dejfremstilling. Der er tre afsnit.
http://www.pmq.com/pizzatv/dough1.php

Steen.

Fra : Padre

Dato : 06-08-07 09:47

On 6 Aug., 10:14, tofran <tof...@gmail.com> wrote:

> [...]
> optaget for meget mel at den bliver stenhård, når den har været i
> ovnen. Jeg har svært ved at finde balancen i mel-forholdet ??

Dejen skal være let klæbrig når man ruller den ud, og man skal kun
bruge så meget mel, at den lige præcis *ikke* hænger i. Jeg havde
samme problem i begyndelsen, men øvelse gør mester

Fra : Morten

Dato : 06-08-07 23:10

> Dejen skal være let klæbrig når man ruller den ud, og man skal kun
> bruge så meget mel, at den lige præcis *ikke* hænger i. Jeg havde
> samme problem i begyndelsen, men øvelse gør mester

Det forstår jeg bare ikke helt, for på de fleste af youtube videoerne (samt
mine erfaringer fra pizzarierne) er der mel ud over hele bordet, og de står
nærmest og former dejen i en stor bunke mel på bordet, så jeg ville da
forstille mig at den (i vært fald uden på) må blive helt dækket af mel til
der slet ik kan sidde mere fast ...

Fra : Padre

Dato : 07-08-07 08:22

On 7 Aug., 00:10, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
> nærmest og former dejen i en stor bunke mel på bordet, så jeg ville da
> forstille mig at den (i vært fald uden på) må blive helt dækket af mel til

At der er store bunker mel udenom er jo ikke det samme som at de ælter
det hele ind i dejen. Som jeg skriver skal den lige præcis *ikke*
hænge i. Hvis du ælter så meget mel i dne, an slet ikke kan sidde
fast, får du samme problem som tofran, at den bliver stenhård.