Koldstegning af oksebovklump
Fra : Svend Erik Dam

Dato : 26-07-07 17:04

Hej
Jeg har lige købt en oksebovklump, som jeg havde tænkt mig at
koldstege.
Men da det er første gang jeg skal prøve at koldstege, vil jeg høre om
der er andre der har prøvet dette med en bovklump. Samt evt.
erfaringer og råd.

mvh Svend E Dam

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-07-07 17:16

Svend Erik Dam skrev:
> [...]
> Men da det er første gang jeg skal prøve at koldstege, vil jeg høre om
> der er andre der har prøvet dette med en bovklump. Samt evt.

Den udskæring har jeg ikke prøvet, men om det er lammebov elle
kalkunbryst, gør jeg sådan:
i stor stegepose + lidt olie/boullion/balsamico/krydderier +
halverede kartofler+løg/hvidløg/hele majs/ whatever. 100 gr. + gå i byen.
4-5 t efter stikkes et stegetermometer igennem damphullet i posen og....

--
"I Galantly Handed Her My Last Piece Of Gum"
New Images: http://olelarsen.eu/59/index.html

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-07-07 18:39

Ole Larsen wrote:
> [...]
> 4-5 t efter stikkes et stegetermometer igennem damphullet i posen og....

.... og hvad?

Målet kan næppe være at få kødet til at ende med at være 100 grader?

Ville det ikke være mere smart at sætte ovnen til den temperatur man
ønsker slutproduktet og derefter spekulere mindre på tiden - blot sørge
for at starte i passende tid før man vil konsumere kødet?

mvh
Kim Jensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-07-07 20:39

Kim Jensen skrev:

> .... og hvad?
>
> Målet kan næppe være at få kødet til at ende med at være 100 grader?

Var det målet, var et stegetermometer overflødigt

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-07-07 12:44

Ole Larsen wrote:
> Var det målet, var et stegetermometer overflødigt

Du undlader behændigt at svare på mit andet spørgsmål; hvis du efter X
tid ikke ved om kødets temperatur er 50 grader eller 90 grader er det
vel ret umuligt at beregne hvordår der er spisetid? Og med en
ovntemperatur på 100 grader er der jo fin risiko for at få kødet
opvarmet for meget.

mvh
Kim Jensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-07-07 13:03

Kim Jensen skrev:

> [...]
> vel ret umuligt at beregne hvordår der er spisetid? Og med en
> ovntemperatur på 100 grader er der jo fin risiko for at få kødet

Jeg havde i min vildeste fantasi ikke forestillet mig at det skulle være
nødvendigt at forklare, at når man har stukket stegetermometret i,
aflæser man det (og foretager sin vurdering af kernetemperaturen i
forhold til kød type og personlige ønsker)

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-07-07 22:08

Ole Larsen wrote:
> [...]
> aflæser man det (og foretager sin vurdering af kernetemperaturen i
> forhold til kød type og personlige ønsker)

Når du nu har sat ovnen på 100 grader er der vel reel risiko for at
kødet er mere end den ønskede temeperatur på måske 65 grader. Hvad gør
stegetermometeret så godt for?

Min pointe er at det virker sært at koldstege/langtidsstege ved en
temperatur højere end den ønskede sluttemperatur.

mvh
Kim Jensen

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 29-07-07 15:47

On 28 Jul., 23:07, Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> [...]
>
> Min pointe er at det virker sært at koldstege/langtidsstege ved en
> temperatur højere end den ønskede sluttemperatur.

Hej,
tak for svarene.
Enden på det hele blev gourmetsaltning af hele stykket og så et døgn i
køleskabet.
Derefter et døgn i ovnen ved 65 grader. Super resultat - kan klart
anbefales.
Jeg var i tvivl om jeg skulle anvende varmluft eller traditionel, så
det blev lidt af hver.
Jeg anvendte et stegetermometer til ovnen og et til stegen.
Resultatet kan se her http://www.sendpix.com/albums/07072908/e52mq0e6en/

mvh Svend Erik Dam

Fra : Emil

Dato : 30-07-07 00:30

Svend Erik Dam wrote:

>Jeg var i tvivl om jeg skulle anvende varmluft eller traditionel, så
>det blev lidt af hver.

Du bør _helt bestemt_ ikke bruge varmluft til hverken langtids- eller
koldstegning.

Dette er dog en sandhed med med modifikationer: Nogle ovne kan
regulere den indblæste varme, så den svarer til den indstillede
ønskede temperatur.
Men mange ovne giver fuld knald på varmen, indtil en føler (bag
beklædningen) er blevet varm nok til at afbryde for varmen.
I mellemtiden er kødet blevet branket.

Varmluft medfører også en kraftig udtørring af kødets overflade (hvis
dette ikke er indpakket i plast eller staniol).
Omvendt kan det være en god oplevelse med "en knasende sprød
overflade" på et supermørt stykke kød. Bestem selv.
Det kan således være rigtigt godt at _afslutte_ med varmluft i en halv
timestid.

>Jeg anvendte et stegetermometer til ovnen og et til stegen.

Klogt nok. Så kan du også fortælle, hvor høj temperaturen max. blev i
ovnen, _imens_ varmluften cirkulerede, målt der hvor luften blæses
ind.
Når jeg kigger på billedet, ligner det noget som er _meget_ varmt i
kort tid af gangen; men mørkfarvningen kan også skyldes iltning.

>Resultatet kan se her http://www.sendpix.com/albums/07072908/e52mq0e6en/

Lækkert. Men brug aldrig mere varmluft i _den_ ovn.
På min skærm ser det ud som om centrumtemperaturen kun har været
mellem 58 og 61 grader (hvilket er optimalt).
Kontrollér dine termometre i isvand og i kogende vand.

Kigger vi på de øverste 5 - 10 mm af kødet, har dette været opvarmet
til _mindst_ 70 grader, årsagen er sandsynligvis varmluften.
Det er her vi skal passe på. Bliver kødet varmere, bliver det igen
sejt, og kan kun reddes ved lang tids kogning (suppe).

Billedet viser, at du havde placeret kødet i en af de næstnederste
riller i ovnen. Det optimale er, at placére kødet midt i ovnen og
bruge undervarme.

m.v.h. Emil

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 30-07-07 18:59

> Dette er dog en sandhed med med modifikationer: Nogle ovne kan
> regulere den indblæste varme, så den svarer til den indstillede
> ønskede temperatur.

Min ovn holder ønskede temperatur minus 2 grader ved varmluft og minus
8 grader ved traditionel.

> Varmluft medfører også en kraftig udtørring af kødets overflade (hvis
> dette ikke er indpakket i plast eller staniol).

Jeg overvejer at anvende stegepose næste gang.

> Klogt nok. Så kan du også fortælle, hvor høj temperaturen max. blev i
> ovnen, _imens_ varmluften cirkulerede, målt der hvor luften blæses
> ind.
Maks temperatur i ovnen var 73 gr. (min fejl) og i stegen 72 gr.
Stegen blev svitset ved høj og kort varme på panden inden den kom i
ovnen.

> Lækkert. Men brug aldrig mere varmluft i _den_ ovn.
Jeg kan følge dig i brugen af varmluft, men som det også fremgår af
ovenstående, så er ønskede temperatur tættere på aktuel temperatur ved
varmluft end ved traditionel. Men risikoen er jo at man fjerner for
meget "fugt"

> På min skærm ser det ud som om centrumtemperaturen kun har været
> mellem 58 og 61 grader (hvilket er optimalt).
Du trænger ikke til briller: Centrumtemperaturen var 62 grader.

> Kontrollér dine termometre i isvand og i kogende vand.
Jeg er kalibreringstekniker, så den del har jeg styr på.

> Kigger vi på de øverste 5 - 10 mm af kødet, har dette været opvarmet
> til _mindst_ 70 grader. Det er her vi skal passe på. Bliver kødet varmere, bliver det igen
> sejt.
Jeg ved at de 70 grader er kritiske og det var min fejl at de blev
overskredet (for at nå 63 grader tidsnok).

> Billedet viser, at du havde placeret kødet i en af de næstnederste
> riller i ovnen. Det optimale er, at placére kødet midt i ovnen og
> bruge undervarme.
Der fik jeg dig
Den stod i midten.

> m.v.h. Emil
Tak for dit utroligt velbegrundet og gode svar.

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 30-07-07 19:03

On 30 Jul., 19:59, Svend Erik Dam <svelle...@gmail.com> wrote:
> Maks temperatur i ovnen var 73 gr. (min fejl) og i stegen 72 gr.
> Stegen blev svitset ved høj og kort varme på panden inden den kom i
> ovnen.

Naturligvis ikke 72 grader i stegen.
centrumtemperaturen var 62 grader.
Beklager fejlen.