Stærke sager!
Fra : Kert Rats

Dato : 18-07-07 16:36

Se lige på http://www.chez-williams.com/Hot%20Sauce/hothome.htm
Tak for tabasco, siger jeg bare!!

Det stærke stof i chili hedder capsaicin, og chilistyrken måles i Scoville.
Læs evt. mere om det på danske Wikipedia.

Jeg kunne tænke mig at lave min egen stærke chili-sovs.
Det stærke stof i chili er vist opløseligt i fedt/olie, så jeg forestiller
mig at tage en portion chili-kerner og komme dem i f.eks. rapsolie og lade
den stå en uges tid.

Har andre her i vores gode guffegruppe erfaringer med selv at lave
chili-sovs?

Venligst

Kert Rats

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-07-07 17:21

Kert Rats skrev:

<klip>
> Det stærke stof i chili er vist opløseligt i fedt/olie

Noget af det stærke er 'opløseligt' i alkohol. Jeg har en flaske
chili-citronsnaps til at stå - den smager dejligt, hvis det ikke var for
alle flammerne ud af halsen, når man tar en mundfuld

Venlig hilsen Dikte

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-07-07 17:43

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den stå en uges tid.
>
> Har andre her i vores gode guffegruppe erfaringer med selv at lave

Vi laver en meget stærk sambal oelek.

Steen.

Fra : Kert Rats

Dato : 18-07-07 19:07

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Vi laver en meget stærk sambal oelek.

Det bliver måske en sambal oelek, som jeg prøver i første omgang - og jeg
vil bruge jomfrulæsøsalt til den!
Ihh, jeg glæder mig allerede.

Venligst

Kert Rats

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-07-07 23:01

Kert Rats wrote:
> [...]
> rapsolie og lade den stå en uges tid.
>
> Har andre her i vores gode guffegruppe erfaringer med selv at lave

Jeg laver en hel del både alkoholbaserede og krydrede saucer af min høst fra
drivhuset, men går i direkte panik, når jeg en gang i mellem løber tør for
Dave's Gourmet Private Reserve Hot Sauce. . . som er min referencechili.

http://www.firebox.com/product/1721?src_t=cat&src_id=edible

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 23:11

3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> Dave's Gourmet Private Reserve Hot Sauce. . . som er min referencechili.

Må jeg anbefale at PRøve Blair's Hot Sauces... sweat'n'spice.com sælger
dem til _meget_ fornuftige penge og de går op til 1million scoville uden
at være dyre. jeg gav noget der ligner 300 dkk for 4 flasker incl.
forsendelsen...

Mvh.
Claus

Fra : Linde

Dato : 19-07-07 10:28

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem til _meget_ fornuftige penge og de går op til 1million scoville uden
> at være dyre. jeg gav noget der ligner 300 dkk for 4 flasker incl.

LOL! Rigtige chili-kendere! Jeg vil klart anbefale denne chili, den skulle
være helt ude af skalaen:
http://www.youtube.com/watch?v=we3OKnQ_mUY

Mvh
Linde