akut whiskey/rødvinssauce
Fra : Steffen

Dato : 13-07-07 17:12

Jeg kunne engang lave det men det er så længe siden.Det er meget nemt . Man
skal vist kun bruge:
tomatpure
fløde
mælk
rosemarin
salt
peber
whiskey

men jeg har glemt blandingsforholdet.Nogen der kan hjælpe ?

steffen

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 13-07-07 17:45

On Fri, 13 Jul 2007 16:11:35 -0000, "Steffen" <lilbrorspam@galnet.dk>
wrote:

> [...]
>peber
>whiskey
>
>men jeg har glemt blandingsforholdet.Nogen der kan hjælpe ?

Hej Steffen

Min opskrift se således ud.

1 lille dåse tomatpuré
Samme mængde tomatketchup
2 tsk. rosmarin
1½ tsk. sukker
Et par dråber whisky essens
2 dl. sød eller letmælk
Jævning
Salt & peber

Ingredienserne blandes på panden i fedtet fra f.eks. dine bøffer, når
de er færdigstegte.

/Bjarne

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-07 18:55

In news:c8173$46978797$55da918f$26617@news.galnet.dk,
Steffen <lilbrorspam@galnet.dk> typed:

> . Man skal vist kun bruge:
> tomatpure
> fløde
> mælk
> rosemarin
> salt
> peber
> whiskey
>
> men jeg har glemt blandingsforholdet.Nogen der kan hjælpe ?

Prøv -og ikke mindst smag - dig frem. Mangen en potentiel god sovs er endt
middelmådig pga. rigide mål, der for enhver pris skulle overholdes.

Jeg forstår ikke helt din liste. Der er både fløde og mælk. Mælken kan du
undlade. Benyt i stedet vand, hvis du mener, det bliver for meget med ren
fløde (det synes jeg dog ikke, det gør).

Ellers vil jeg tro, der skal bruges en del fløde og lidt mindre tomatpure.
Resten skal du tilsætte efter smag. Pas dog på med rosmarinen. Og lad nu
være med at bruge whisky-essens. Brug den ægte vare - også gerne en
slave-whisky fra Aldi. Sprutten skal nok fordampe, hvis den afskrækker dig.

Og så mangler der noget smagsgiver. Hvis sovsen er til steaks, så lav den på
panden, når bøfferne er stegt (uden at vaske panden af først, selvfølgelig),
og alligevel står og samler sig lidt. Og glem ikke sød soya (Ketjap Manis),
ribsgele og lidt god eddike/frisk limesaft, der kan hæve enhver sovs fra det
middelmådige til det spiselige

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Blab

Dato : 18-07-07 11:09

"Steffen" <lilbrorspam@galnet.dk> wrote in

> [...]
> peber
> whiskey
>
> men jeg har glemt blandingsforholdet.Nogen der kan hjælpe ?

Jeg plejer at bruge den her:

1/2 liter piskefløde
1 flaske Kraft barbecuesauce (den buttede flaske)
Whisky
rosmarin

Fløde og barbecuesauce koges op og smages til med whisky og rosmarin