en god salt-kværn ?
Fra : Erik Nielsen

Dato : 09-07-07 16:37

Hej
Kom til at købe en pose "Atlanterhavssalt", temmelig grovkornet, krystaller på
næsten ærte-størrelse.
Så i Bane en pæn Peugeot-saltkværn i klar plastik; men den kan slet ikke magte de
store krystaller.
Nu er jeg lidt for nærig til droppe den pæne kværn, så:
Er den i al almindelighed bare ubrugelig?
Er ideen med en saltkværn egentlig dum?
Findes der en god saltkværn til meget groft salt?

--
Erik Nielsen

Fra : Niels

Dato : 09-07-07 17:16

> [...]
> store krystaller.
> Nu er jeg lidt for nærig til droppe den pæne kværn, så:
> Er den i al almindelighed bare ubrugelig?

Tja. Man får vel mest smag ud af peber ved at kværne det i sidste
øjeblik. Det kan man ikke sige om salt.

> Findes der en god saltkværn til meget groft salt?

Hammer?

--
Niels

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-07-07 17:38

In news:469255f4$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Erik Nielsen <fox44FJERN-DETTE@c.dk> typed:
> [...]
> Er den i al almindelighed bare ubrugelig?
> Er ideen med en saltkværn egentlig dum?
> Findes der en god saltkværn til meget groft salt?

Jeg havde samme problem, men så gav jeg lige saltet en kort "omgang"
i morteren så det blev lidt finere, og så var den pot ude, og nej en
saltkværn er ikke nogen dårlig idè

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Niels

Dato : 09-07-07 17:58

> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats

Jeg har ikke prøvet kat endnu. Hvordan smager de?

--

Niels

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-07-07 18:14

In news:1184000277.595229.313120@g4g2000hsf.googlegroups.com,
Niels <nboegh@gmail.com> typed:

> Jeg har ikke prøvet kat endnu. Hvordan smager de?
>
> --
>
> Niels

Hvis du ikke allerede ved det, så er det ikke god skik på Usenet at
kommentere en andens signatur. Den er "fredet", uanset om den for
nogle evt. kunne give associationer til hvad gruppens formål er.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 09-07-07 18:19

Smid dog det salt ud, og køb noget andet, og vær glad for din saltkværn
alligevel.

mvh/km

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 09-07-07 20:02

> Findes der en god saltkværn til meget groft salt?

Vi har købt en kværn med keramisk skær, i IKEA, som vi er meget tilfreds
med. Hmm, skod tænker man - men den er lige så god som min søsters eslau med
samme type kværn og kostede vistnok 30 kr

/tue

Fra : Niels

Dato : 09-07-07 20:23

> Hvis du ikke allerede ved det, så er det ikke god skik på Usenet at
> kommentere en andens signatur. Den er "fredet", uanset om den for
> nogle evt. kunne give associationer til hvad gruppens formål er.

Tag nu ikke dig selv alt for højtideligt.

--
Venlig hilsen Niels
Beware of people without a sense of humour

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-07-07 20:34

In news:1184008978.346757.20210@22g2000hsm.googlegroups.com,
Niels <nboegh@gmail.com> typed:

> Tag nu ikke dig selv alt for højtideligt.

Jeg mangler skam ikke humor - tværtimod, men med den indstilling
mange mennesker (desværre) har til katte, så kan det en gang imellem
ligesom godt være lidt svært at se "komikken".

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-07-07 21:03

> Jeg mangler skam ikke humor - tværtimod, men med den indstilling
> mange mennesker (desværre) har til katte, så kan det en gang imellem
> ligesom godt være lidt svært at se "komikken".

Læs nu igen, hvad Niels skriver, og tænk lidt over det...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-07-07 21:02

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tag nu ikke dig selv alt for højtideligt.

Det gør kattefolk ellers ofte.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 09-07-07 21:00

"Erik Nielsen" wrote:

>Så i Bane en pæn Peugeot-saltkværn i klar plastik; men den kan slet ikke magte de
>store krystaller.

Er du sikker?
Under bunden sidder der en skrue, hvormed du kan justere fin- eller
grovheden. Prøv at dreje på den. På mine kværne skal hjulet drejes
langt ud, når der skal kværnes store emner - og det giver grove
stykker - sandsynligvis hvad du ønsker.

Jeg købte engang en flok billige kværne med keramiske skær, til brug
for de forskellige hele krydderier i køkkenet.
Og det går fint med de store enebær med diameter på op til 8 mm,
nelliker, sennep o.s.v.

>Er den i al almindelighed bare ubrugelig?

Det var det bedste kværneværk, indtil de andre keramiske blev
almindelige. Så spørg lige i butikken, hvis du ikke kan få den til at
makke ret.

>Er ideen med en saltkværn egentlig dum?

Det kan kun du selv afgøre. Fordelen er, at du selv kan justere
kornstørrelsen, så den passer til den smagsintensitet af salt, som du
vil opnå på din servering. Men spar på det grove salt - det bliver
lynhurtigt for meget.
Og så er man fri for saltkar, som alle mulige fingre, som har været på
uhumske steder, har dyppet fingrene i, fordi den lille saltske er
blevet borte.

>Findes der en god saltkværn til meget groft salt?

ja, de billige keramiske fra f.eks. Bilka til en tyver på tilbud.
Eller Ikea's, som også udmærker sig ved at bunden er øverst, når man
stiller den på bordet, så de ikke sviner på dugen - ca. kr. 30 i malet
træ.

Generelt kan groft salt (brugt med nærighed) godt løfte en servering
nogle grader, nå de store krystaller eksploderer i munden (altså
smagsmæssigt).
Hvilket groft salt der bruges, er uden betydning - ingen kan smage
forskel.
Himalayasalt kan give diarée ved indtagelse dagligt, p.gr.a det meget
høje mineralindhold (info fra en bjergbestiger i vennekredsen), så de
smelter sne, i stedet for at drikke af vandløbene i bjergene.

Læs mere her:
<http://www.techmedia.dk/default.asp?Action=Details&Item=705>
Dansk Kemi nr. 4, 2004: Livets salt

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-07-07 21:28

On Mon, 9 Jul 2007 17:36:44 +0200
"Erik Nielsen" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> wrote:

> [...]
> Er den i al almindelighed bare ubrugelig?
> Er ideen med en saltkværn egentlig dum?
> Findes der en god saltkværn til meget groft salt?

Køb en anden salt type? koster vel 10kr og smagen er helt identisk.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Emil

Dato : 09-07-07 21:37

Kim Schulz wrote:

>Køb en anden salt type? koster vel 10kr og smagen er helt identisk.

Groft dansk Mariager Salt koster mange steder kun kr 2,65 pr. kg.
Og ja, ingen kan smage forskel.

m.v.h. Emil

Fra : Erling Hansen

Dato : 10-07-07 09:03

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev:

smagen er helt identisk.

>Groft dansk Mariager Salt koster mange steder kun
kr 2,65 pr. kg.
>Og ja, ingen kan smage forskel.
>

>m.v.h. Emil

Jeg kom også engang til at købe sådan noget fransk
salt med korn på størrelse med en yatsy-terning.
Jeg gav hele portionen et par sekunder i min
blender - og så ku' min almindelige saltkværn
klare dem.
Mvh
Erling
PS. En saltkværn er en god ting til f.eks. lidt
salt på en tomat-mad eller et pift til en varm
ret. De grove saltkorn er ikke ret gode til sådan
noget.