Rædsomt kød
Fra : Cindy

Dato : 07-07-07 16:36

Jeg tog en pakke hakket oksekød ud af fryseren i aftes, og den har så tøet
op i køleskabet. jeg ville bruge det til en gryderet a la chili, og startede
med at stege snittede løg og peberfrugter. Herefter kom jeg kødet og
krydderierne i gryden og vendte rundt i det med en træske. Det undrede mig,
at det hakkede kød var enormt lange trævler ligesom spaghetti.

Nå, det bliver vel normalt at se på, hvis jeg hænlder lidt vand på og lade
det simre videre en tid, tænkte jeg.

Men efter 10 min kunne jeg stadig ikke få det til at "skille", det ligner
stadig spaghetti, og en smagsprøve viser, at det er tørt og hårdt. Det
skulle være økologisk kød, men det jeg har i gryden nu, ligner bestemt ikke
nogen af de typer grydebøf eller hachis, som jeg hidtil har set.

Er der andre der har været ude for sådan noget mærkeligt kød og har studset
over det?

Cindy.

Fra : Cindy

Dato : 08-07-07 07:38

"Cindy" skrev i en meddelelse

> Jeg tog en pakke hakket oksekød ud af fryseren ... Det undrede >mig, at
> det hakkede kød var enormt lange trævler ligesom spaghetti.
> ... og at det næsten ikke var til at skille det så det lignede normalt
> "hakket kød".

Er der virkelig ingen andre end mig, som har været ude for dette mærkværdige
fænomen, at man køber hakket kød, som så ikke er hakket alligevel. Man kan
slet ikke få det til at blive en ensartet hakket masse, som man ellers har
set, når man har lavet grydebøf eller en gryde chili.

Cindy

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 08-07-07 08:13

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> som man ellers har set, når man har lavet grydebøf eller en gryde chili.

Hej Cindy

Jeg mener at kunne huske at Irmas hakket kød nogle gange kan være hakket på
den måde som du har beskrevet. Det
er lidt af et helvede at få det hakket ud

Mvh

Karsten

Fra : Cindy

Dato : 08-07-07 10:33

"Karsten H. Larsen" skrev i en meddelelse
> "Cindy" skrev i meddelelsen

Det undrede mig, at det hakkede kød var enormt lange trævler ligesom
spaghetti. ... og at det næsten ikke var til at skille ...

> [...]
> på den måde som du har beskrevet. Det
> er lidt af et helvede at få det hakket ud

Tak, Karsten. Når jeg ser, at du kalder det et helvede at få det redet ud,
så føler jeg at jeg i det mindste har fået lidt opbakning.

Venlig hilsen Cindy

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-07-07 10:43

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> Det undrede mig, at det hakkede kød var enormt lange trævler ligesom
> spaghetti. ... og at det næsten ikke var til at skille ...

Er du sikker på, det var kødet, der trevlede?

Hvis du har prøvet at rense østersølaks med indvoldsorm, ved du, hvad jeg
mener

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-07 12:35

Jens Bruun wrote:
> "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, det var kødet, der trevlede?
>
> Hvis du har prøvet at rense østersølaks med indvoldsorm, ved du, hvad jeg
> mener

Æv! :)

Fra : jytte jensen

Dato : 08-07-07 11:48

"Karsten H. Larsen" <KarstenXYZ@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på den måde som du har beskrevet. Det
> er lidt af et helvede at få det hakket ud

Hakket kød er hakket, altså findelt og hvis der ligner spaghetti lyder det
sygt. Har du prøvet at lugte til det ?

VH
Jytte

Fra : Cindy

Dato : 10-07-07 05:18

"jytte jensen" skrev i en meddelelse

> Hakket kød er hakket, altså findelt og hvis der ligner spaghetti lyder det
> sygt. Har du prøvet at lugte til det ?

Ja, det lugtede fint, som om det var godt kød. Derfor kom jeg det i en gryde
sammen med de forskellige krydderier. Jeg troede, at når jeg begyndte at
røre rundt i det med en træske, ville det dele sig og blive som hakket kød
skal se ud. Men det var æsten umuligt at 'hakke' det ud, der blev ved at
være lange spaghettiagtige trævler i det. Ganske com Karsten skriver
ovenover. Det var et helvede at have med at gøre.

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-07-07 12:19

Cindy skrev:

> [...]
> har i gryden nu, ligner bestemt ikke nogen af de typer
> grydebøf eller hachis, som jeg hidtil har set. ...

For mig lyder det nærmest som en mekanisk fejl under
hakkeprocessen. For eksempel: Knivene i maskinen har
ikke gjort deres arbejde, måske været sløve eller forkert
justeret, og så er kødet bare blevet presset gennem
hullerne i maskinen.

Bare et gæt.
--
Herluf :·)

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 08-07-07 12:38

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke gjort deres arbejde, måske været sløve eller forkert
> justeret, og så er kødet bare blevet presset gennem

Det er også mit bud at det skyldes noget i hakkeprocessen . Kødet har aldrig
fejlet noget.

Mvh

Karsten

Fra : Cindy

Dato : 10-07-07 05:37

> Det er også mit bud at det skyldes noget i hakkeprocessen . Kødet >har
> aldrig fejlet noget.

Som sagt, duftede det godt nok, men hvis det havde været rimeligt normalt
kød, så havde det da ikke opført sig sådan som beskrevet.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 10-07-07 05:33

"Herluf Holdt, 3140" < skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke gjort deres arbejde, måske været sløve eller forkert
> justeret, og så er kødet bare blevet presset gennem

Ja, jeg forstår det heller ikke - netop det med hakkeprocessen. Den slags
maskiner har fungeret også for 100 år siden, hvordan går det så til at man
nu fra flere forskellige steder kan få hakken kød, som ikke er hakket
alligevel? Jeg gad godt vide, hvad der er den rigtige forklaring.

> Bare et gæt.

Ja, jeg ved heller ikke, hvad man skal gætte på.

Cindy

Fra : Henrik

Dato : 08-07-07 13:47

"Cindy" skrev i en meddelelse >

>.... Er der andre der har været ude for sådan noget mærkeligt kød og har
>studset over det?

Jeg har prøvet noget lignende (men dog ikke så grelt som du beskriver) ved
noget af det kød der sælges hakket ab fabrik (maskinpakket eller detail
pakket kød bliver det vist kaldt) - typiske leverandører er vist Harboe farm
og Danish Crown.

Fra : Henrik

Dato : 08-07-07 14:08

"Henrik" skrev i en meddelelse >

> [...]
> noget af det kød der sælges hakket ab fabrik (maskinpakket eller detail
> pakket kød bliver det vist kaldt) - typiske leverandører er vist Harboe

Jeg kan se at du har også har startet en tråd i dk.forbruger om samme emne
og at det er et "Friland" produkt (et Danish Crown selskab) du har anvendt.

Afhænig af fedtprocenten er der 350-400 gram i pakken
(http://www.friland.dk/page3971.asp) men for at at kødet skal brunes og ikke
koges, må du maks stege 250 g ad gangen (http://www.friland.dk/page2192.asp)

Måske ligger noget af forklaringen deri?

Prøv evt. at sende spørgsmålet til Friland
(http://www.friland.dk/page1956.asp) / Danish Crown
(http://www.danishcrown.dk/page183.aspx ) - og giv meget gerne os andre en
melding når du ved mere

Fra : jytte jensen

Dato : 08-07-07 21:13

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke koges, må du maks stege 250 g ad gangen
> (http://www.friland.dk/page2192.asp)
>
> Måske ligger noget af forklaringen deri?

Det tvivler jeg nu på. Bruningen bliver så bare ikke ordenlig. Det skulle
kødet ikke komme til at ligne spaghetti af.

Jytte

Fra : Cindy

Dato : 10-07-07 05:52

"Henrik> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se at du har også har startet en tråd i dk.forbruger om samme emne
> og at det er et "Friland" produkt (et Danish Crown selskab) du har
> anvendt.

Ja fordi der ikke lige var nogen, der svarede her, og jeg stod og skulle
have retten gjort færdig, syntes det så håbløst ud, og havde ikke lige tid
til at tø noget andet op fra fryseren. Det var en idiotisk situation, når
man skulle have noget gæstemad lavet færdig.

Ja, at side og gennemgå de adresser du har skrevet her, havde jeg ikke lige
tid til. ... håbede bare lige på et hurtigt råd og fik så det med at tage
kødet op af gryden og prøve selv at hakke det.

Lidt skørt, når man HAR købt hakket kød.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 10-07-07 05:43

> [...]

> noget af det kød der sælges hakket ab fabrik (maskinpakket eller >detail
> pakket kød bliver det vist kaldt) - typiske leverandører er vist Harboe

Nå du har altså også været ude for noget lign. det har faktisk også de
fleste jeg nu har snakket med - så det er åbenbart i handelen. Da man kan se
det gennem pakningen, at det er saådan, vil jeg undgå det for fremtiden.

Cindy

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-07-07 00:02

On Sun, 8 Jul 2007 08:38:23 +0200
"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> wrote:

> [...]
> alligevel. Man kan slet ikke få det til at blive en ensartet hakket
> masse, som man ellers har set, når man har lavet grydebøf eller en

Jeg har set det massere af gange og ser det ikke som et problem. Det
skal som altid når man laver den slags retter, steges hårdt ved høj
varme så man undgår kogning af kødet. I denne process skiller kødet sig
fint ad i helt små stykker.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-07-07 00:05

On Sun, 8 Jul 2007 12:47:38 +0200
"jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> wrote:
> Hakket kød er hakket, altså findelt og hvis der ligner spaghetti
> lyder det sygt. Har du prøvet at lugte til det ?

pjat. Det er ganske normalt og sker oftest med de lidt magere pakker
hakket okse. Underhakningen presses kødet ud i lange strimler og hvis
de så køres direkte ned i den bakke den sælges i, ja så kan det komme
til at ligne kødspagettier. presser man kødet lidt bliver det til en
klump som andet fars og lader man være, ja så får man kødspagetti

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-07-07 07:09

On Tue, 10 Jul 2007 06:24:04 +0200
"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> wrote:

> Der var en jeg ringede til, som foreslog mig at tage kødet op af
> gryden med en hulske, lægge det på et spækkebræt og hakke det.
>
> Jeg sir' dig, selv med en ny skarp kniv var det næsten umuligt, at
> skære på tværs af trævlerne. Så er der altså noget galt.

Ja så har du sgu nok fået en omgang fars lavet af bankekød