Ønsket lidt hjælp til kyling i fad
Fra : Peter mortensen

Dato : 21-06-07 11:43

Hej, skal lave kylling i fad i morgen aften til 2 personer og har fundet
følgende opskrift men jeg har lidt spørgsmål til det ( er ikke den store kok
;)

700 g kyllingfilet
½-1 l. madlavningsfløde (man kan suppl. med mælk)
1 rød peber
1 løg
1-1½ tsk. karry
Groft chili-krydderi - kun en anelse
1 fed hvidløg
1 spsk. basillikum
salt, peber

Tilbehør: Ris og flutes

Begynd med at rense peberfrugten. Skær den i små tern.
Skræl løget og skær det i tern.
Steg kyllingfiletterne på panden med salt og peber på
Herefter tages kyllingen af panden, og kommes i et ovnfast fad.

Steg herefter løg og peberfrugt på panden sammen med de
forskellige kryderier

til slut hældes fløden over og når det
begynder at småkoge, kan der kommes lidt jævning i, hvis sovsen
føles for tynd. smages herefter til med salt og peber, hvis nødvendigt, og
til slut kommes basilikum i.

Det hele tages af panden og hældes over kyllingen/kalkunen i
fadet.
Kommes herefter i ovn ved 200 grader i ca. 35 min.

Så kommer spørgsmålene ..... hvorfor madlavnings fløde og ikke alm fløde ?
Er der andre ting der ville være godt at putte i ud over 1 rød pebber og et
løg ? altså som "fyld" i sovsen.

Der står at kyllingen skal steges på panden, men den skal vel ikke
færdigsteges ? bliver den så ikke tør nu den også skal i ovn i 35 min ?

Og er vi ikke enige om at der ikke skal andet sovs til denne ret end det der
er ved kyllingen ?

Hilsen

Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-06-07 18:24

"Peter mortensen" <lcbfjern@dettemail.dk> writes:

> Så kommer spørgsmålene ..... hvorfor madlavnings fløde og ikke alm fløde ?

Jeg bruger selv kaffefløde, men jeg ved at andre synes det er nærmest
blasfemisk. Madlavningsfløde er knap så fed som piskefløde.

> Er der andre ting der ville være godt at putte i ud over 1 rød pebber og et
> løg ? altså som "fyld" i sovsen.

Jeg ville nok komme to løg i, men jeg elsker også løg. Måske et par tomater?

> Der står at kyllingen skal steges på panden, men den skal vel ikke
> færdigsteges ? bliver den så ikke tør nu den også skal i ovn i 35 min ?

Kyllingen skal bare brunes, ikke steges færdig.

> Og er vi ikke enige om at der ikke skal andet sovs til denne ret end det der
> er ved kyllingen ?

Helt enig.

God fornøjelse.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : mcloud

Dato : 21-06-07 13:41

"Peter mortensen" <lcbfjern@dettemail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, skal lave kylling i fad i morgen aften til 2 personer og har fundet
> følgende opskrift men jeg har lidt spørgsmål til det ( er ikke den store
> kok ;)

Hej Peter
Madlavningsfløde er bare ikke så fed som feks piskefløde ellers ingen
nævneværdig forskel.

Der er ingen sause ud over væden fra kylling ,grønt og fløde.
De Kan også bruge kokosmælk og ananas og æbler og evt. flere løg,bambusskud
,forårsløg .
Det er egentlig kun fantasien der sætter grænserne.
jævn saucen til sidst hvis du ikke finder den tyk nok.
mvh
Mcloud

Fra : Peter Westh

Dato : 21-06-07 13:42

"Peter mortensen" <lcbfjern@dettemail.dk> skrev i en meddelelse
> Så kommer spørgsmålene ..... hvorfor madlavnings fløde og ikke alm fløde ?

Madlavningsfløde er jævnet med mel. Det giver en tykkere sovs. Du kan
sagtens bruge f.eks. en kvart piske og en halv liter mælk, og så jævne
sovsen lidt med maizena (1 1/2 spsk måske) rørt ud i lidt vand eller mælk.

> Er der andre ting der ville være godt at putte i ud over 1 rød pebber og
> et løg ? altså som "fyld" i sovsen.

Jeg ville ikke umiddelbart mene, at sovsen ville gøre sig med mere fyld i.
Jeg forestiller mig at retten ender et sted mellem en gryderet og en gratin.
Server hellere salat til, eller bagte grøntsager i et fad for sig.

> Der står at kyllingen skal steges på panden, men den skal vel ikke
> færdigsteges ? bliver den så ikke tør nu den også skal i ovn i 35 min ?

Jo. Jeg vil mene, at den blot skal brunes hurtigt på høj varme.

> Og er vi ikke enige om at der ikke skal andet sovs til denne ret end det
> der er ved kyllingen ?

Der er temmelig meget væde i retten, du kommer næppe til at savne sovs.

/P