Rettelse til grimme gryder.
Fra : Kirsten Marker

Dato : 20-06-07 13:56

Kom først saltet i gryden, når gryden er i kog.!

mvh/km

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-06-07 14:02

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kom først saltet i gryden, når gryden er i kog.!

Jeg håber du mener vandet

Fra : Peter Westh

Dato : 20-06-07 14:58

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kom først saltet i gryden, når gryden er i kog.!

Hvilken forskel gør det?

/P

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 20-06-07 15:08

Peter Westh wrote:

> Hvilken forskel gør det?

Der skal ret meget varme til for at koge en jerngryde.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 20-06-07 15:58

Øv, hvor er drenge dog drillesyge!

Fra : Peter Westh

Dato : 20-06-07 16:42

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Øv, hvor er drenge dog drillesyge!

Mit spørgsmål var nu alvorligt ment: Hvorfor giver det mindre misfarvning af
gryden, at man først putter salt i når vandet koger (modsat, går jeg ud fra,
at komme salt i mens vandet er koldt)?

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-07 17:13

Peter Westh skrev:

> [...]
> misfarvning af gryden, at man først putter salt i når vandet
> koger (modsat, går jeg ud fra, at komme salt i mens vandet er

Gør det overhovedet nogen forskel for kartofler (med skræl) eller
æg om der er salt i vandet eller ej?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-06-07 17:41

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Gør det overhovedet nogen forskel for kartofler (med skræl) eller
> æg om der er salt i vandet eller ej?

Nej.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 20:58

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Gør det overhovedet nogen forskel for kartofler (med skræl) eller
> [...]

Det er muligvis indbildning, men jeg føler at æg er nemmere at pille, hvis
de har fået et ordentligt skvæt salt i vandet. Jeg kan tydeligt mærke når
jeg har glemt saltet ( tror jeg )

mvh Ebbe

Fra : Emil

Dato : 21-06-07 00:59

"Ebbe" wrote:

>Det er muligvis indbildning, men jeg føler at æg er nemmere at pille, hvis
>de har fået et ordentligt skvæt salt i vandet. Jeg kan tydeligt mærke når
>jeg har glemt saltet ( tror jeg )

Interessant iagttagelse!

Selve ægget bør ikke smage anderledes, end hvis du ikke havde tilsat
saltet. Den korte kogetid kan heller ikke begrunde, at der skulle ske
en mærkbar reduktion af væden i ægget.

Årsagen KAN være, at gamle (men OK) æg er udtørret lidt, hvorfor den
indre hinde har løsnet sig fra kalkskallen. Det er normalt, at gamle
æg er nemmere at pille. Nylagte æg er vanskelige at pille, fordi
hinden er tæt forbundet med skallen.

Lad os nu antage, at du har ret i dine observationer. Rent teoretisk
har du ret, fordi saltet vand vil forsøge at udligne saltindholdet i
æggehviden. Der vil strømme saltholdigt vand ind i æggehviden, gennem
membranen mellem hviden og skallen. Dette vil fremme en løsning af
membranen fra skallen.
Problemet er, at dette vil tage mange timer (dage/uger). Altså
usandsynligt.

Så du er nok fanget i fælden: Du aner ikke ikke hvor gamle de æg, som
du har købt, er.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-06-07 05:01

Emil skrev:

> Rent teoretisk har du ret, fordi saltet vand vil forsøge at
> udligne saltindholdet i æggehviden. Der vil strømme saltholdigt
> vand ind i æggehviden, gennem membranen mellem hviden og skallen.

Nej, saltet strømmer ingen steder. Hvis der foregår en bevægelse,
vil det være af vand ud af ægget (i et forsøg på at fortynde salt-
opløsningen udenfor).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 21-06-07 22:08

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Nej, saltet strømmer ingen steder. Hvis der foregår en bevægelse,
>vil det være af vand ud af ægget (i et forsøg på at fortynde salt-
>opløsningen udenfor).

Naturligvis; det er jo netop definationen på osmose. Jeg må nok
undlade at skrive noget, når jeg er træt.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-07 20:50

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Selve ægget bør ikke smage anderledes, end hvis du ikke havde tilsat
> saltet. Den korte kogetid kan heller ikke begrunde, at der skulle ske

Snip.....

Det er nu heller ikke for smagens skyld, men netop for at hinden skulle være
lettere at løsne. Jeg ved godt at "gamle" æg er nemmere at pille, men har
som nævnt fået bildt mig selv ind, at osse friske æg bli'r nemmere at pille.
Der er næsten ingen grænser for hvad man kan overbevise sig selv om

mvh Ebbe

Fra : Emil

Dato : 21-06-07 22:49

"Ebbe \(7000\)" wrote:

> [...]
>som nævnt fået bildt mig selv ind, at osse friske æg bli'r nemmere at pille.
>Der er næsten ingen grænser for hvad man kan overbevise sig selv om

Lad det komme an på en prøve. Kog et par friske æg i rent vand, og
afkøl som vanligt.
Opløs salt i det varme vand, og gentag med et par andre friske æg.

Du kan gentage med det gamle husråd med at komme eddike i kogevandet;
men det var vidst nok for at kagulere evt. udtrængende hvide fra
revnede æg.

Normalsaltet vand vil hæve kogepunktet med 0,05 til 0,1 grad C., så
det er betydningsløst.

Osmosen er en fysisk proces, så den påvirkes ikke af varmen.
Havde det været en kemisk proces, ville varmen betyde rigtigt meget.

Et helt friskt æg indeholder ikke megen luft, så ved opvarmningen må
der nødvendigvis trykkes vand ud gennem hinde og skal.
Rent teoretisk vil dette binde hinden fastere til skallen.
Og omvendt når ægget afkøles igen.
Hvis dette er korrekt, skulle det også virke på helt friske æg, og det
gør det som bekendt ikke.

Kogetiden er så kort, at den ikke spiller nogen rolle for forskellen.

Det var så lige de strøtanker, som jeg kunne komme på.
Sidder nu og savner at kunne spørge Thorvald Pedersen, som sikkert
kunne løse gåden.

Men prøv. Og fortæl os andre hvordan forsøgene faldt ud.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 21-06-07 00:23

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Gør det overhovedet nogen forskel for kartofler (med skræl) eller
>æg om der er salt i vandet eller ej?

Spises kartoflerne MED skræl, vil saltet fra kogevandet hænge ved, og
dermed bidrage til smagen. Serveres kartoflerne hele, kan der derfor
med fordel bruges 1 - 5% salt (af den samlede mængde kartofler og
vand).
De 1% salt til gamle spisekartofler, som (død-)koges traditionelt.
De 5% salt til nye kartofler, som koges 7 minutter og hviler i vandet
i 7 minutter før servering. Alt andet herimellem.

Saltets herkomst er uden betydning, idet ingen kan smage forskel på
opløst salt. Ref.: Livets salt.

Æg har en hinde mellem hviden og skallen. Hinden er en osmotisk
barrierre, som forhindrer salt i at trænge ind i ægget. Her er det
altså ligegyldigt om vandet er saltet eller ej. Specielt når den korte
kogetid tages i betragtning.

Skal der flueknebbes lidt, så vil det teoretisk være en fordel at
salte kogevandet med 0,7% af vandets vægt, så der opstår osmosisk
ligevægt med æggehviden. Med normale kogetider, vil denne reaktion
aldrig kunne spores i et køkken, så glem det.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-06-07 05:09

Emil skrev:

> Spises kartoflerne MED skræl, vil saltet fra kogevandet hænge
> ved, og dermed bidrage til smagen.

Det kan der måske være noget om.

> Saltets herkomst er uden betydning, idet ingen kan smage
> forskel på opløst salt. Ref.: Livets salt.

Hvis saltet vel at mærke er ens. Inddampet havvand har formodentlig
en anden sammensætning end stensalt, lissom der kan være forskellige
urenheder i. Alt i alt vil jeg ikke udelukke at folk kan smage for-
skel på opløst salt af forskellig oprindelse.

> Æg har en hinde mellem hviden og skallen. Hinden er en osmotisk
> barrierre, som forhindrer salt i at trænge ind i ægget.

I et andet indlæg skrev du at saltet trængte ind i æggehviden.

> Skal der flueknebbes lidt, så vil det teoretisk være en fordel
> at salte kogevandet med 0,7% af vandets vægt, så der opstår
> osmosisk ligevægt med æggehviden.

Hvorfor sku' det være en fordel?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-06-07 05:42

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Hvis saltet vel at mærke er ens. Inddampet havvand
> har formodentlig en anden sammensætning end stensalt,
> lissom der kan være forskellige urenheder i. [...]

Sidespring, apropos havvand.

Hvad gør en skibskok egentlig? Kan han ikke spare på
ferskvandsbeholdningen, og simpelthen koge kartofler
(og æg) i havvand?

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 21-06-07 16:09

Hej Herluf

> Hvad gør en skibskok egentlig? Kan han ikke spare på
> ferskvandsbeholdningen, og simpelthen koge kartofler
> (og æg) i havvand?

Det gør søfolk og spejdere (hvis de er i nærheden af havet)
også.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 21-06-07 23:56

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Det kan der måske være noget om.

Prøv 'Saltkartofler'.

>Hvis saltet vel at mærke er ens.

Nej!
Det gælder alt salt til madbrug, fraset det kunstige Seltin, som har
en lidt mere bitter smag. Nogle få kan smage forskel, men de kan ikke
afgøre om det er Mariager Salt eller havsalt, eller Seltin.

>Inddampet havvand har formodentlig
>en anden sammensætning end stensalt, lissom der kan være forskellige
>urenheder i.

Det er korrekt. Der er stor forskel på indholdsstofferne. Men ingen
kan smage forskel. Selv middelhavssalt med store klatter fra skarve,
smager som vores almindelige raffinerede Mariagersalt.

> Alt i alt vil jeg ikke udelukke at folk kan smage for-
>skel på opløst salt af forskellig oprindelse.

Intet kan udelukkes - så er vi helgarderede! Men det kan folk ikke.

Spises saltet i rå form, er det saltets krystalstruktur, som afgør
smagsoplevelsen. Og her er der stor forskel på smagsoplevelsen.
Den viden kan vi bruge, når vi sætter saltkar på bordet til en bestemt
servering.

Hvis alle saltene findeles til samme struktur, kan ingen smage
forskel.
Og ingen kan smage forskel på saltet i en saltet sammenkogt ret, eller
hvis blot saltet er opløst på serveringen, uanset hvad den består af.

Nogle gange kan saltes påvirkning af kroppen mærkes ret kontant.
Bjergbestigere smelter sneen til drikkevand. Hvis de kun drak af det
smeltevand som løber forbi dem, vil de opløste mineraler give dem
diarée (Himaleja Salt). Det vil ikke være så smart på sådan en tur.

m.v.h. Emil

Fra : Gamle

Dato : 20-06-07 21:27

Peter Westh wrote:
> [...]
> misfarvning af gryden, at man først putter salt i når vandet koger
> (modsat, går jeg ud fra, at komme salt i mens vandet er koldt)?

Måske fordi saltet hvirvler rundt og opløses, i stedet for at lægge sig på
bunden og langsomt varmes op og der ved måske forårsage en kemisk påvirkning
af gryden.

Men alle gryder renses meget let med flydende renslet og en plastsvamp (hård
på den anden side).

Mvh.
Torben

Fra : Kirsten Marker

Dato : 20-06-07 22:32

Måske er Torbens svar rigtig, jeg ved det helt ærligt ikke, men det virker,
problemet er så bare, at huske saltet!

Mænd og kvinder ser forskelligt på alt for mange ting, bl. andet rengøring
og her rengøring af kogegrej.

smil!

mvh/km

..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-07 08:39

On 21 Jun., 01:59, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:
> [...]
> indre hinde har løsnet sig fra kalkskallen. Det er normalt, at gamle
> æg er nemmere at pille. Nylagte æg er vanskelige at pille, fordi

Kan bekræftes, vi har høns og fejlagtigt kogte jeg 4 (helt friske fra
dagen før) hårdkogte æg i weekenden og de så ud som om de var pillet
med en vinkelsliber med stålbørste på.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord