Guf til person uden tænder
Fra : nana sørensen

Dato : 14-06-07 17:59

Hej gruppe...

En af mine venner har netop fået ryddet hele munden for ALLE tænder pga.
trist tandsygdom. Nu går der så 10-14 dage før de går igang med at give ham
tænder igen, så jeg ville høre om der er nogen der har nogle gode opskrifte
rpå noget guf, som man kan spsie uden tænder? Jeg ville nemlig gerne forsøde
hans tilværelse lidt, når hannu ellers kun kan spise yoghurt.

Mvh.Nana

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-07 18:04

On Thu, 14 Jun 2007 18:59:01 +0200
"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
> nogle gode opskrifte rpå noget guf, som man kan spsie uden tænder?
> Jeg ville nemlig gerne forsøde hans tilværelse lidt, når hannu ellers

Is, suppe, frugtgrød, bolcher (så knaser han dem ikke ), trifli,
smooties osv.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-06-07 18:32

In news:467173d4$0$13993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
nana sørensen <nanatorsk@phobia.dk> typed:
> [...]
> har nogle gode opskrifte rpå noget guf, som man kan spsie uden
> tænder? Jeg ville nemlig gerne forsøde hans tilværelse lidt, når

Stakkels mand, det er synd for ham

Du kan lave mange ting bl.a. vanilleis blendet med friske jordbær,
chokoladebudding med koldt flødeskum, chokolademousse, koldskål med
citron og vanilje, frugtgelerand og mange andre "bløde" desserter.
Prøv at google på desserter. Der findes sikkert mange mere eller
mindre "eksotiske" forslag på nettet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-07 18:36

Nana Sørensen skrev:

> jeg ville høre om der er nogen der har nogle gode opskrifter
> på noget guf, som man kan spsie uden tænder?

I dessertafdelingen:

· Chokolademousse:
http://knoter.zone237.dk/2005/02/chokolademousse.html

· Nougatmousse:
http://knoter.zone237.dk/2005/11/nougatmousse.html

· Mascarpone med chokolade og ingefær:
http://knoter.zone237.dk/2006/02/mascarpone-med-chokolade-og-ingefr.html

Mere ernæringsrigtigt:

· Blåbærsmoothie med hørfrø:
http://knoter.zone237.dk/2007/05/blbr-smoothie-med-hrfr.html

· Kartoffelsuppe (hvor det hele dog blendes):
http://knoter.zone237.dk/2006/12/kartoffelsuppe.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Padre

Dato : 15-06-07 07:27

On 14 Jun., 19:34, Klaus Alexander Seistrup <k...@seistrup.dk> wrote:

> · Mascarpone med chokolade og ingefær:
> http://knoter.zone237.dk/2006/02/mascarpone-med-chokolade-og-ingefr.html

Hvad med tiramisu? Hvis den har stået lidt, burde den vel også kunne
klares uden tænder?

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm - tiramisu ........

--
padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-06-07 14:57

Padre skrev:

> Hvad med tiramisu? Hvis den har stået lidt, burde den vel
> også kunne klares uden tænder?

Jeg havde faktisk sat tiramisù på listen, men slettede den umiddel-
bart inden afsendelse, for jeg havde ikke selv en opskrift online,
men tiramisù er et klart hit.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 15-06-07 14:22

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opskrifte rpå noget guf, som man kan spsie uden tænder? Jeg ville nemlig
> gerne forsøde hans tilværelse lidt, når hannu ellers kun kan spise

Risotto. Enhver puréret eller legeret suppe. Brændende kærlighed - hvis løg
og bacon er snittet rigtig fint - og alle slags retter kartoffel- og/eller
rodfrugtmos. Hønsekødssuppe med melboller burde også kunne klares uden
tænder. Dampet eller ovnstegt (men stadig blød) fisk med hollandaisesauce.
Rødgrød med fløde.

/P

Fra : Max

Dato : 15-06-07 14:41

Hej Nana

> En af mine venner har netop fået ryddet hele munden for ALLE tænder
> pga. trist tandsygdom. Nu går der så 10-14 dage før de går igang med

Karameller og den slags og helst i store mængder, så store mængder
at personen bliver så træt af dem at han aldrig ønsker at spise dem
mere, den slags slik dur nemlig ikke til proteser.

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-06-07 14:47

Max wrote:
> [...]
> at personen bliver så træt af dem at han aldrig ønsker at spise dem
> mere, den slags slik dur nemlig ikke til proteser.

Det kommer nu an på protesens type. I mange tilfælder er der ikke
længere tale om en 'fuldprotese' men om, at hver enkelt tand monteres
direkte i kæbeknoglen. Og så er der ingen forskel - bortset fra at den
kunstige tand er mindre syre-følsom.

Fra : N/A

Dato : 15-06-07 14:57

Fra : Kari Eiffert

Dato : 16-06-07 11:34

> [...]
> opskrifte rpå noget guf, som man kan spsie uden tænder? Jeg ville nemlig
> gerne forsøde hans tilværelse lidt, når hannu ellers kun kan spise

Og koldskål Nammenam