Håldbarhed af åbnet rødvin
Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 14-06-07 08:09

Hej

Hvor længe kan en rødvin i en flaske holde sig, efter flasken er blevet
åbnet?
Hvor lang tid, hvis proppen er sat i igen?
Hvor lang tid uden prop?

/H

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-07 09:35

"Horatio Elmekvist Hanhjort" <horatio42hinkestok@yahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:4670e977$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Hvor længe kan en rødvin i en flaske holde sig, efter flasken er blevet
> åbnet?
> Hvor lang tid, hvis proppen er sat i igen?

Det kommer an på hvor længe den har stået åben og om du har suget luften ud
af flasken (der findes sådanne produkter, til dem der ofte har en slat
tilbage).
Hvis ikke du suger luften ud er det nok et par dage, hvis du suger luften ud
op til en uge, tror jeg.

> Hvor lang tid uden prop?
Så er den sandsynligvis begyndt at blive sur allerede efter natten.. men det
er jo en temperament sag - nogen har jo ikke noget imod en sur vin...

Mvh Tommy
Ps. de der 3 liters kartoner kan man tappe af i op til 3 mdr. Det er
genialt, hvis man bare skal have ét glas hver i ny og næ!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-06-07 10:00

On 14 Jun., 10:35, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote:
> Ps. de der 3 liters kartoner kan man tappe af i op til 3 mdr. Det er
> genialt, hvis man bare skal have ét glas hver i ny og næ!

Den sidste jeg var i nærheden af holdt kun en aften, og vi var endda
kun 2

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : mcloud

Dato : 14-06-07 10:02

> [...]
> genialt, hvis man bare skal have ét glas hver i ny og næ!

Den sidste jeg var i nærheden af holdt kun en aften, og vi var endda

Hi HI Hi
Det mærke kender jeg også
mvh mcloud

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-07 13:42

Den sidste jeg var i nærheden af holdt kun en aften, og vi var endda
kun 2

Ok, foreløbig står der 1-0 til dig. Men når du nu tager dig dig sammen og
får gjort noget ved dit _problem_ (og starter ved AA), så kan det være du
hellere vil være i mine sko
Tommy

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-07 23:25

> [...]
> genialt, hvis man bare skal have ét glas hver i ny og næ!

Den sidste jeg var i nærheden af holdt kun en aften, og vi var endda

BW: Jo bedre vin, jo mindre holdbarhed - når lystdrikkeri overgår
viljestyrke.

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-06-07 13:57

Horatio Elmekvist Hanhjort skrev i
4670e977$0$90272$14726298@news.sunsite.dk dette:
> Hej
>
> Hvor længe kan en rødvin i en flaske holde sig, efter flasken er
> blevet åbnet?
> Hvor lang tid, hvis proppen er sat i igen?
> Hvor lang tid uden prop?

Det kan ingen svare på, med mindre man kender den konkrete vin.
Men stort set kan alt konsumvin sagtens stå et par dage eller tre, med
proppen på. Uden prop til næste dag.
Ikke så få bruger en gadget, hvor man kan pumpe luft ud. Jeg har deltaget i
et par blindtests og tilsyneladende virker stadset ikke bedre end en prop,
men systemet er vidt udbredt, så mange må jo tro på det. Pumpningen fjerner
noget af luften og dermed ilten i flasken. Men ved det opståede vakum vil
ógså de flygtige aromaer i vinen fordampe.
Nok så virkningsfuldt er nedkøling. Så i køleskabet med flasken. Det vil jeg
mene mere end fordobler holdbarheden. Den gode vinguru Robert Parker skulle
efter sigende ligefrem anbefale at man fryser slatten, hvorved den skulle
kunne holde i lang tid. Og så bruge en 5-6 timer på at tø den op, når man
vil drikke den. Burde egentligt testes.
Har man en god men meget ung vin, kan den nærmest forbedres ved at stå åben
et døgns tid eller to. Jo 'skarpere' den er des længere kan den alt andet
lige holde, hvorimod de mere saftevandsagtige (billig Merlot) ikke ret godt
kan tåle at blive gemt.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-07 23:22

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> åben et døgns tid eller to. Jo 'skarpere' den er des længere kan den alt
> andet lige holde, hvorimod de mere saftevandsagtige (billig Merlot) ikke

Amarone er jo næsten hedvin og tåler uger ved stuetemperatur efter åbning.

Wine in box papvin undgår kontakt med ilt og holder ofte længere ved
stuetemperatur

Efter mine yndlingshvidvine fx fra New Zeeland (Marlborough i stigende grad
kommer med skruelåg tager jeg ofte et nip og sætter tilbage i køleskabet og
her er holdbarhed nok måneder for alle vine, der ikke er dekanteret=iltet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-06-07 14:03

On 14 Jun., 14:42, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote:
> [...]
> får gjort noget ved dit _problem_ (og starter ved AA), så kan det være du

Jeg tror ikke at enkelt hyggeaften ved vennerne kvalificerer mig til
AA

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-07 09:13

On 15 Jun., 00:24, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> Den sidste jeg var i nærheden af holdt kun en aften, og vi var endda
> kun 2
>
> BW: Jo bedre vin, jo mindre holdbarhed - når lystdrikkeri overgår
> viljestyrke.

Nemlig.
Dog vil jeg påstå at efter 2-3 glas så kan man ikke smage ret meget
forskel.