Hyldeblomst-skærme
Fra : Tina

Dato : 13-06-07 09:21

Nu har jeg lige klippet mange skærme af - og skyllet dem.
Og finder så ud af, at det må man ikke !!! Kan jeg bare smide dem ud nu -
eller vil der være en lille smule smag tilbage i dem - tror I ?? Mvh Tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 09:30

In news:ONNbi.13$FS3.4@news.get2net.dk,
Tina <Tina-news@ofir.dk> typed:
> [...]
> Og finder så ud af, at det må man ikke !!! Kan jeg bare smide dem
> ud nu - eller vil der være en lille smule smag tilbage i dem -

Det forstår jeg ikke. I medfølgende link står der, at man skal
skylle skærmene i flere hold rent vand. Jeg har aldrig hørt at de
ikke må skylles, der kan da godt sidde en del "snavs" på dem.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=2285

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-06-07 14:02

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in news:466fab1d$0$174
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Det forstår jeg ikke. I medfølgende link står der, at man skal
> skylle skærmene i flere hold rent vand. Jeg har aldrig hørt at de
> ikke må skylles, der kan da godt sidde en del "snavs" på dem.

Det er en stor misforståelse at skylle hyldeblomst-skærme. En stor del af
smagen sidder i blomsternes pollen og den går tabt ved skylning. Og det er
helt overflødigt.

Man overhælder skærmene med kogende vand, så bakterier dræbes. Til sidst
sies saften for at fjerne urenheder.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-07 10:44

"Tina" <Tina-news@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg lige klippet mange skærme af - og skyllet dem.
> Og finder så ud af, at det må man ikke !!! Kan jeg bare smide dem ud nu -
> eller vil der være en lille smule smag tilbage i dem - tror I ?? Mvh Tina
Min mor skyllede og drikken var perfekt
DA jeg sparede via citronsyre istf vinsyre, kun stødt melis og ikke
puddersukker, og ingen citroner - og selvfølgelig ingen afskyldning selvom
der var støv fra trafikken ved Nørrebro Station hvor jeg plukkede - VAR
SMAGEN O_GSÅ PERFEKT

Jeg stoppede i en sky llet industriplastikbøtte og brugte den til at hælde
kemikalierne ned til blomsterne og så varmt vand fra hanen og så rystning
til su kkeret var halvt opløst og så lod jeg det stå varmt et døgn og
dekanterede læskedrikkoncentratet fra - min mors pjat med kogning og atamon
sparede jeg også og det holdt sig ½ år uden gæring - hvis det er
sukkerklistret nok, sker ingen gæring og det havde jeg fornemmelse for, fra
da jeg som kemigymnasieklærer lavede vin af lidt druer og meget sukker - og
fra da jeg første gang lavede blommerne fra træet i min have til marmelade
og fulgte en opskrift og det gærede. Næste gang dobbelt sukker og nul
gæring - men sukker var dyrt da min mor levede.

Smid aldrig ud hvis ikke noget smager dårligt. Regler er til for at brydes

Fra : Peter Westh

Dato : 13-06-07 14:34

> [...]
> eller vil der være en lille smule smag tilbage i dem - tror I ?? Mvh Tina

Der går noget smag tabt, men du kan sagtens bruge dem alligevel.

/P