Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveløse Ixus-billeder (what to do?)
Fra : Jan

Dato : 19-07-07 12:02

For et par måneder siden købte jeg mig et Ixus 850-kamera. Jeg har
efterhånden taget en del billeder med det, senest på en ferie i Norge. Min
begejstring for kameraet er moderat. Jeg synes at mange af billederne er
"fesne", nærmere betegnet farveløse og blege. De mangler varme. Det drejer
især om udendørsbilleder med grønt på (landskab/skov/sø/vandløb).

Er dette et kendt Ixus-problem/fænomen, eller er det måske mig der gør noget
forkert? Kameraet har jo mange valgmuligheder/indstillingsmuligheder, og
måske jeg ikke håndterer kameraet korrekt. Jeg vil være glad for din
hjælp/respons.

Fra : nosp@m.dk

Dato : 19-07-07 12:52

Det kan selvfølgelig være en defekt, men prøv først om hvidbalancen er
indstillet til noget andet end auto.

/Henrik

Fra : Jan

Dato : 19-07-07 18:15

<nosp@m.dk> skrev:
> Det kan selvfølgelig være en defekt, men prøv først om hvidbalancen er
> indstillet til noget andet end auto.

Indstillingen AWB står til 'auto', så det skulle være i orden.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-07-07 17:42

> Indstillingen AWB står til 'auto', så det skulle være i orden.

Ikke hvis du bruger flash sammen med stuelys. Der blander man farvekilderne,
og det er der *mange* kameraer, som ikke kan styre.

Prøv at kigge i menuen, der må være en opsætning med farverne. Prøv evt også
at nulstille kameraet til fabriksindstillingen, det kan måske hjælpe.

Post gerne nogle eksempler, det er tåbeligt at diskutere et problem, som man
nemt kan se!

Claus

Fra : Preben

Dato : 19-07-07 15:45

> [...]
> "fesne", nærmere betegnet farveløse og blege. De mangler varme. Det drejer
> især om udendørsbilleder med grønt på (landskab/skov/sø/vandløb).

Tror det ville være lettere at vurdere hvis du henviste til et par
billeder du har taget!

Fra : Jan

Dato : 19-07-07 15:58

"Preben" skrev:
> Tror det ville være lettere at vurdere hvis du henviste til et par
> billeder du har taget!

Hej Preben. Hvorhenne kan jeg uploade et eksempel? Findes der en www-side
til et sådan formål?

Fra : Jan

Dato : 19-07-07 15:59

"Jan" <jan@spammailnej.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Preben. Hvorhenne kan jeg uploade et eksempel? Findes der en www-side
> til et sådan formål?

Vel og mærke uden man skal oprette sig som bruger m.v. ....

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 19-07-07 16:15

http://www.peecee.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-07-07 17:25

Jan skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Vel og mærke uden man skal oprette sig som bruger m.v. ....

Der er gruppen news:dk.binaer - men der er det ikke alle, der har
adgang, da ikke alle news-servere har den med.

Men de fleste har lidt plads til et uploade en hjemmeside ifbm
deres internet-opkobling - der kan de lægges - og man behøver
ikke lave en hjemmeside - man kan bare linke direkte til
billederne.

Jan (en anden af slagsen)

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan

Dato : 19-07-07 18:23

"Jan Vestergaard" skrev:
> Men de fleste har lidt plads til et uploade en hjemmeside ifbm deres
> internet-opkobling - der kan de lægges - og man behøver ikke lave en
> hjemmeside - man kan bare linke direkte til billederne.

Hej Jan, den anden ... Tak for din respons. Som du måske har set, har jeg
brugt peecee.dk, som 'flerbrugerkonto' anbefalede. Ser frem til din
kommentar! Det kan være jeg skal vænne mig til at 'behandle' billederne
efter fremkaldelsen. Jeg har Adobe Photoshop Elements, og vil til at lege
lidt med det.

Fra : Jan

Dato : 19-07-07 18:21

"Preben" skrev:
> Tror det ville være lettere at vurdere hvis du henviste til et par
> billeder du har taget!

Se disse 3 billeder.
I forhold til virkeligheden, så er de farveløse og "grå" (hvis jeg skal
overdrive lidt). Kan det ha noget at sige, at vejret var lidt overskyet? Men
stadig >>> billedet afspejler ikke virkeligheden.

http://peecee.dk/?id=58339

http://peecee.dk/?id=58340

http://peecee.dk/?id=58341

Måske jeg har for høje forventninger til et digitalt _kompakt_ kamera ....
Jeg synes bare generelt ikke Ixus'en imponerer mig (f.eks. set i forhold til
min kærestes kamera, et lidt ældre HP photosmart R717).

Fra : blue

Dato : 19-07-07 18:50

> I forhold til virkeligheden, så er de farveløse og "grå" (hvis jeg skal
> overdrive lidt). Kan det ha noget at sige, at vejret var lidt overskyet?
> Men stadig >>> billedet afspejler ikke virkeligheden.

Det er ikke unormalt, at sådanne billeder bliver lidt farveløse og jeg tror,
hverken det er dig eller kameraet, der er noget i vejen med. Det kan ofte
rettes med nogle få klik i et billedbehandlingsprogram.

> http://peecee.dk/?id=58340

Jeg er ikke nogen photoshop-haj, men har lige tilladt mig at redigere
ovenstående billede og det kom der følgende ud af:

http://www.andersens.cc/diverse/dkff.jpg

Jeg skal nok slette billedet snarest.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-07-07 17:49

> Jeg er ikke nogen photoshop-haj, men har lige tilladt mig at redigere
> ovenstående billede og det kom der følgende ud af:
>
> http://www.andersens.cc/diverse/dkff.jpg
>
> Jeg skal nok slette billedet snarest.

Der er da noget galt men kameraets opsætning, der er da ufatteligt meget
støj i billederne?

Claus

Fra : Michael

Dato : 19-07-07 19:18

Jan skrev:

> [...]
> overdrive lidt). Kan det ha noget at sige, at vejret var lidt overskyet? Men
> stadig >>> billedet afspejler ikke virkeligheden.

Et kamera kan ikke gengive virkeligheden i forhold til det menneskelige
øje, som tilpasser sig lyset.

> http://peecee.dk/?id=58341

Himlen brænder helt ud på dette billed, hvis man eksponere efter himlen
ville forgrunden blive meget mørk. Hvis Du havde brugt et stativ og
havde taget mindst to billeder hvor der blevet eksponeret efter himlen,
og et efter forgrunden, kunne man sætte de to billeder sammen til et
foto, et såkaldt HDR-foto.

Jeg synes dog at nogle HDR-fotos som jeg har set, ser underlige ud,
men det er jo smag og behag.

Man kan bla. andet bruge denne HDR-software:
http://www.hdrsoft.com/

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml

Mvh.

Michael

Fra : Preben

Dato : 19-07-07 22:02

> [...]
> Jeg synes bare generelt ikke Ixus'en imponerer mig (f.eks. set i forhold til
> min kærestes kamera, et lidt ældre HP photosmart R717).

Nej, de er ikke imponerende! Men det virker på mig som om billederne er
en smule overeksponerede.
Er der ikke noget der kaldes EV-kompensation der er let at sætte på dit
kamera og flyt den til -0.3 EV eller -0.5 EV. Dette gør at billedet
undereksponeres ift. din lysmåling.

En flot himmel (med dine øjne) kan let komme til at se grim ud fordi den
snyder din lysmåler. Et rigtig irriterende problem - det ville være
lækkert med en mere intelligent lysmåler

/ Preben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-07-07 17:51

> En flot himmel (med dine øjne) kan let komme til at se grim ud fordi
> den snyder din lysmåler. Et rigtig irriterende problem - det ville
> være lækkert med en mere intelligent lysmåler

Sådan een findes da allerede, den kaldes for en fotograf!

Claus

Fra : Preben

Dato : 20-07-07 20:50

> Sådan een findes da allerede, den kaldes for en fotograf!

Sådan een får man bare ikke indbygget i kameraet Det ville ellers
være smart!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-07-07 17:58

> [...]
> farveløse og blege. De mangler varme. Det drejer især om
> udendørsbilleder med grønt på (landskab/skov/sø/vandløb).

Nu ved jeg ikke, hvad du har af billedbehandlingsprogram ?

Jeg bruger Paint Shop Pro X - den har en funktion, der hedder
"Smart Foto Fix" - den retter op på forkert hvidbalance,
farvebalance, lys/mørke og andet på en ganske simpel måde - du
burde måske køre dem gennem sådan en funktion.

Andre fotoprogrammer f.x. Photoshop og andre har lignende
funkrtioner.

Jan (en anden af slagsen)

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard