Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ferie i Ægypten
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 09:19

Hejsa

Jeg håber snart at skulle på ferie i Ægypten.
I den forbindelse ville jeg høre om nogen havde nogle anbefalinger mht.
udstyr og teknik.
Jeg har et Nikon D80, AF 35mm F2 og 18-200 VR samt en SB-800.
I forvejen lurer jeg kraftigt på at sælge min 35mm og bruge pengene til en
Sigma 30mm 1,4.
Derudover tænkte jeg på at investere i en Sigma 10-20mm.

1. Er der nogen af jer der har været dernede, og har nogle tips og trik til
teknik og udstyr?
2. Jeg så engang et billede på nettet, hvor man kunne se forskellen mellem
de forskellige brændvidder fra XX mm til XXX mm, men kan ikke finde det nu.
nogen der har set et sådant?

mvh TS

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 09:19

"TS" <itnoerd snabel a gmail punktum com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Sigma 30mm 1,4.
> Derudover tænkte jeg på at investere i en Sigma 10-20mm.

Jeg overvejer også at lege med gråfilter, som jeg tænkte på kunne være
nyttigt i den kraftige sol.

Fra : Kjeld

Dato : 19-07-07 03:01

Der er jo smask fyldt med muslimer, så jeg ville nok finde et andet sted at
feriere

/Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 17:44

"Kjeld" <kjeldkjaer@dbmail.dk> wrote in

> Der er jo smask fyldt med muslimer, så jeg ville nok finde et andet
> sted at feriere
>
> /Kjeld

Så er det jo godt at vi ikke alle er så snævertsynede som dig, fjols!

//Casper

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 20:25

"Kjeld" <kjeldkjaer@dbmail.dk> skrev i meddelelsen
> Der er jo smask fyldt med muslimer, så jeg ville nok finde et andet sted
> at feriere

Hmm. Nu er det her en fotogruppe. Så dit racistiske udfald er vist rimelig
meget off topic.

Fra : per f andersen

Dato : 19-07-07 09:32

"TS" <itnoerd snabel a gmail punktum com> skrev
> 1. Er der nogen af jer der har været dernede, og har nogle tips og trik
> til teknik og udstyr?

Jo, jeg har været der (i 1966!
, men Ægypten er vel ikke forskellig fra andre lande i Nordafrika mht.
anvendelse af fotoudstyr.
Det gælder om at have så lidt og så let udstyr som muligt og med mindre du
har særlige behov ville jeg anbefale at du brugte 18-100mm, 10-20mm (wide),
50mm + evt. blitz og husk at tage portrætter i skygge eller med blitz (og
spørg først!)
Jeg havde nogenlunde dette med til Mali, men brugte næsten kun 18 -200 mm!

mvh per

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 20:50

"per f andersen" <forkert@mail.slut> skrev i meddelelsen
> [...]
> blitz (og spørg først!)
> Jeg havde nogenlunde dette med til Mali, men brugte næsten kun 18 -200 mm!

Det lyder som det jeg nok ender med. Er du tilfreds med din 10-20?

TS

Fra : per f andersen

Dato : 19-07-07 21:49

"TS" <itnoerd snabel a gmail punktum com> skrev i

> Det lyder som det jeg nok ender med. Er du tilfreds med din 10-20?

Ja,
Husk, at der er ret stor kantuskarphed.

mvh per

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 17:43

> [...]

> mellem de forskellige brændvidder fra XX mm til XXX mm, men kan ikke
> finde det nu. nogen der har set et sådant?

VIDVINKEL! Dine 18mm burde kunne klare det, men du vil ofte stå steder
(bla. templer) hvor pladsen kan være trang. Et pol-filter vil også være
godt.

Vær opmærksom på at der, på mange museer o.lign, kræves "foto-billet" som
skal købes særskilt. Det er efterhånden et par år siden jeg var i Cairo,
Luxor og Aswan, men der var det meget brugt.

Pack light!

//Casper

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 20:52

"Casper" <smokehat> skrev i meddelelsen

> Vær opmærksom på at der, på mange museer o.lign, kræves "foto-billet" som
> skal købes særskilt. Det er efterhånden et par år siden jeg var i Cairo,
> Luxor og Aswan, men der var det meget brugt.

Ja det har jeg set. Det må så være en nødvendig udgift.

Tak for svarene

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 22:26

> "Casper" <smokehat> skrev i meddelelsen

> Ja det har jeg set. Det må så være en nødvendig udgift.
>
> Tak for svarene

Ja, enig. Jeg skrev det mest for at du skal huske på det. Ellers kan der
nemt blive "råbt" af dig og efterfølgende bøder. Udgiften er bestemt ikke
stor (mener det var omkring 10,-dkk da jeg var afsted) men bøvlet er
derimod større hvis man glemmer det... :)

Rigtig god tur!

//Casper

Fra : Stig Linander

Dato : 19-07-07 18:41

Wed, 18 Jul 2007 10:18:32 +0200, skrev TS bl.a. ...

> I forvejen lurer jeg kraftigt på at sælge min 35mm og bruge
> pengene til en Sigma 30mm 1,4.

Inden du gør det, så tag lige et kig på:
http://www.kenrockwell.com/sigma/30mm-f14.htm

http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm

> Jeg så engang et billede på nettet, hvor man kunne se forskellen
> mellem de forskellige brændvidder fra XX mm til XXX mm, men kan
> ikke finde det nu. nogen der har set et sådant?

Der er flere, bl.a.:
http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/focal_length.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view

God tur!

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 20:49

"Stig Linander" <no_reply@070719.dk> skrev i meddelelsen

> Inden du gør det, så tag lige et kig på:
> http://www.kenrockwell.com/sigma/30mm-f14.htm

Har læst i brugerforums på dpreview.com - dem giver jeg ærligt talt lidt
mere for en Kenn Rockwell, som er rimelig overfladisk; og lidt for smart.
Thom Hogan, anerkendt nikon mand, giver faktisk Sigma 30mm megen ros.

> Inden du gør det, så tag lige et kig på:
> http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm

Har læst en del på dpreview - der er det typisk den og Tokina 12-24 som
bliver vejet mod hinanden. Sigmaen er "bredere" og har mindre CA; hvorimod
Tokinaen har en anelse bedre bygge kvalitet - men går kun til 12mm.

> Der er flere, bl.a.:
> http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/focal_length.html
> http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view

Den er ok, men ikke lige helt trin nok.