Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan kalibrerer jeg bedst skærmen?
Fra : Jesper Brock

Dato : 17-07-07 21:26

Hej gruppe

Efter at være gået over til at fotografere i RAW-format, har jeg skaffet
mig selv et lille problem på halsen... nu skal alle billeder jo
pludselig efterbehandles manuelt (og ja det burde de også være blevet
før, men sådan går det jo ikke altid...)

Jeg må imidlertid konstatere, at min efterbehandling ikke virker helt
efter hensigten, idet billederne fremstår en del lysere på min skærm end
de gør både på min fotoprinter og på den lokalavis, som jeg af og til
sender billeder til.

Det tyder altså på, at min skærm (en 1800-kroners 19" blackview fra
Merlin) ikke er korrekt kalibreret - så nu lyder mit spørgsmål til jer:
Hvordan får jeg den bedst kalibreret?
Jeg har forsøgt med med adobes gamma (fra Photoshop 7.0), men er ikke
specielt imponeret af resultatet - det må kunne gøres bedre.

Jeg håber, at I vil dele lidt ud af jeres viden, så jeg kan få min skærm
korrekt kalibreret.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-07 21:43

Jesper Brock skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg håber, at I vil dele lidt ud af jeres viden, så jeg kan få
> min skærm korrekt kalibreret.

Prøv at søge baglæns i denne gruppe - der er en lang tråd om
skærmkalibring fra 3/6

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jeroen

Dato : 17-07-07 21:55

Hej Jesper

Hvis du vil gøre det på den meste enkelte måde, så gør følgende:

1. sæt skærmkontrasten helt op på 100%
2. find den indstilling som hedder "brightness" (lysstærke på dansk måske?)
og, mens du har noget i hvide farver og sorte farver på skærmen, begynd med
at sætte det op og ned. Du skal finde det punkt hvor ifølge dine øjne det
hvide på dit skærm ikke kan blive mere hvid, mens de sorte på dit skærm ikke
kan blive mere sort.

Det er stortset det! (på den helt enkle måde :)

Og så er der skærmens farvegengivelse. Den synes jeg også er meget
personligt. Man vil ikke kigge på et blå, rød eller gul farvet skærm, så
find dine RGB farveindstilling i skærmens menu, og begynd med at sætte disse
tre farver op og ned indtil du synes at alle farver på dit skærm er som du
synes, tror eller ved de skal være. Jeg kan selv bedst lide det når de er
rimelig langt oppe alle 3, fordi så får man mere lys at lege med,
farvegengivelsen bliver mere klart, og konstrasten bliver højere.

Håber det hjælper.

Vh
Jeroen

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-07-07 22:30

Jeroen skrev:
> [...]
> kan blive mere sort.
>
> Det er stortset det! (på den helt enkle måde :)

Vil det sige at man efterfølgende bør køre med en skærmkontrast på 100%?

Det er samme metode som anbefales i adobes gammaindstillinger, men det
kan jeg ikke få til at blive pænt... med min skærm i den indstilling
bliver en lys grå fx nærmest helt hvid

Fra : Jeroen

Dato : 18-07-07 08:39

Hej Jesper

Jeg tror at du kan rette på dette ved at justere dine RGB indstillinger. De
skal åbenbart allesammen et godt styk ned, så du får et mindre lyst skærm.
Prøv fx. at sætte dem allesammen ned med 10% og derefter justere dem så
farverne ser rigtigt ud igen. Herefter skal du kigge på dit kontrast og
brightness igen, for at indstille dem korrekt, ligesom jeg beskrev før.

Virker det ikke, så prøv at sætte dem endnu mere ned med fx. 10%, osv.

Ser frem til at høre om det hjælper.

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-07-07 21:09

Jeroen skrev:
> Hej Jesper
>
> Jeg tror at du kan rette på dette ved at justere dine RGB indstillinger. De
> skal åbenbart allesammen et godt styk ned, så du får et mindre lyst skærm.

Jep.... det gav HELT andre farver

> Ser frem til at høre om det hjælper.

Det gjorde det. Tak for indsatsen

Fra : Jeroen

Dato : 18-07-07 21:26

Hej

> Jep.... det gav HELT andre farver

Det er godt. Jeg arbejder ikke endnu med TFT skærm, så blev lidt usikker på
løsningen, men godt at det virkede.

> Det gjorde det. Tak for indsatsen

Selv tak. Nu ser jeg/vi frem til billederne i dk.fritid.foto.billedsnak
gruppen ;)

> --
Jeroen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-07-07 07:49

Jesper Brock wrote:
> Jeg håber, at I vil dele lidt ud af jeres viden, så jeg kan få min skærm
> korrekt kalibreret.

Den hurtigste måde er at printe billede ud, og derefter justere din
skærm så den ligner billedet mest muligt. En anden mulighed ville være
at erhverve et fysisk skærmkalibrator værktøj og købe en ordentlig skærm

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-07-07 11:41

> Jeg håber, at I vil dele lidt ud af jeres viden, så jeg kan få min skærm
> korrekt kalibreret.

Køber en selvkalibrerende LaCie 22" skærm Jeg er ihvertflad glad for
min.

Stef

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 18:36

Stefan Jacobsen skrev:

> Køber en selvkalibrerende LaCie 22" skærm

Selvkalibrerende ja, men vel ikke selvprofilerende, hvilket også
er vigtigt, hvis man ønsker pålidelige farver i ens farvestyrede
programmer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-07-07 22:05

> Selvkalibrerende ja, men vel ikke selvprofilerende, hvilket også
> er vigtigt, hvis man ønsker pålidelige farver i ens farvestyrede
> programmer.

De fleste tryksager er kørt med Euro og alt efter papir coated eller
uncoated.

Stef