Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billig lyskilde
Fra : b. james

Dato : 04-07-07 12:10

Hej NG.

Jeg skal bruge en billig men ok permanent lyskilde.

Kan man bruge en arbejdslampe (halogen) fra det lokale byggemarked, eller
skal man op og investere i en (semi)-professionel? Er der alternativer?

Hvad med reflektorskærm. Har fundet en 5 i 1'er til 400 kr. Findes der også
et alternativ hertil?

Mvh.

Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-07 19:09

> Kan man bruge en arbejdslampe (halogen) fra det lokale byggemarked,
> eller skal man op og investere i en (semi)-professionel? Er der
> alternativer?

Ja, de er glimrende, men husk, at de generere MEGET varme. Alternativt kan
du købe en arbejds sparelampe med rør, men du skal købe de dyre. De billige
til kr 129,- er ikke noget værd, men dem til 4-500,- er til gengæld rigtig
gode. De giver rigtig meget lys. Men pas på, mange discountmodeller er ikke
en pot pis værd.

Dette er en fra røverkøb, og den er rimelig, men intet imod dy dyre:

www.tersgov.dk/lampe1.jpg www.tersgov.dk/lampe2.jpg

Alternativet er denne, den sparker virkelig røv, hvis man sætter flere
sammen i en kasse:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6420&Grp=&n=10&KundeID=

Dem alle:
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?page=1&Produkt=sparepære&UserGrp=&n=10&KundeID=

Men husk, at du skal have farvefilter og en blødgører foran. Glasvæv/filt er
en glimrende diffuser. Disse lamper er fremragende til en permanent
softboks.

Der finde massevis af gode, men dyre sparerørlamper, fordi TV industrien er
ved at gå over til sparelamper, men de koster desværre stadig kassen.

Claus

Fra : Ole C

Dato : 05-07-07 10:18

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal man op og investere i en (semi)-professionel? Er der alternativer?
>
> Hvad med reflektorskærm. Har fundet en 5 i 1'er til 400 kr. Findes der

Gør dig selv en tjeneste og køb noget rigtigt flash udstyr, væsentligt
nemmere at arbejde med, frem for alle de Georg Gearløs påfund :)

Der er jævntligt nogle som sælger ud af et par lamper rundt omkring.

Mvh Ole C

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-07 13:24

> Gør dig selv en tjeneste og køb noget rigtigt flash udstyr, væsentligt
> nemmere at arbejde med, frem for alle de Georg Gearløs påfund :)

Det afhænger da af det kamera, man bruger. Du glemmer hele problematikken
med udløsning. Det er ikke alle kameraer, der har udløser til ekstern flash,
og så kan det lige pludselig blive alt andet end nemt.

Samtidig kan man næppe kalde rigtigt flashudstyr for billigt.

Claus