Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedfremkaldelse hos Digitalshoppen
Fra : Tina

Dato : 01-07-07 20:55

Har du gode erfaringer med dem ? Jeg kan se, at de lige nu tilbyder billeder
til 0,50 kr/stk. Mvh Tina

Fra : Erik D

Dato : 02-07-07 02:31

Jeg er selv igang med at "teste" dem. Du bør downloade deres program
med hvilket du så udvælger billederne på din computer, angiver format
og antal osv.

Det kan anbefales at nærlæse deres vejledning. Især hvad angår
formater. Jeg filmer i 16x9 format. Da jeg skulle bestille første gang
valgte jeg så 13x18 cm, men kopierne kom hjem i 13x22, så de kunne
ikke være i albummet.!!!

Som standard går de vist ud fra, at der anvendes klassisk format 2x3.
Andre formater bliver beskåret - men det kan fravælges ved at
højreklikke på de udvalgte billeder og derefter vælge det ønskede i
menuen.

Imorgen skal jeg over i brugsen og hente en ordentlig ladning
billeder. Denne gang har jeg fravalgt både beskæring og
billedredigering, så nu er jeg spændt på resultatet.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-07-07 22:58

Erik D wrote:

> [...]
> formater. Jeg filmer i 16x9 format. Da jeg skulle bestille første
> gang valgte jeg så 13x18 cm, men kopierne kom hjem i 13x22, så de

De 13cm er i virkeligheden 5 tommer = 12,7cm. 12,7cm/9*16 ~= 22,6cm.
Det passer meget godt med det du målte.

> Imorgen skal jeg over i brugsen og hente en ordentlig ladning
> billeder. Denne gang har jeg fravalgt både beskæring og
> billedredigering, så nu er jeg spændt på resultatet.

Der er kun fire muligheder for Brugsen, når billedernes
størrelsesforhold ikke passer til de angivne fysiske størrelser:

1) Lav hvide kanter
2) Beskær billeddata automatisk
3) Juster den fysiske størrelse
4) Tryk billeddata sammen på den ene led

2 og 4 giver helt sikkert utilfredse kunder. 1 og 3 giver ofte
utilfredse kunder.

Fra : Erik D

Dato : 04-07-07 15:03

Ja, og der havde jeg jo regnet med, at få mine kopier på 13 x 18 papir
med hvide kanter og billeder der altså var 18 / 16 * 9 = 10,125 cm
høje.

Med 22 cm lange kopier, har jeg jo fået noget ekstra for pengene, og
det er man jo ikke så vant til.

Jeg har iøvrigt intet mod 13 X 22 - det ser godt ud - med de kan bare
ikke være i albummet.

Det kunne jo være interessant at bestille et en plakat i 50 cm format
af et billede i 16:9 , og så se om den bliver leveret i 50 x 89
cm.............så det har jeg lige gjort.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-07-07 19:37

Erik D wrote:

> Det kunne jo være interessant at bestille et en plakat i 50 cm
> format af et billede i 16:9 , og så se om den bliver leveret i 50
> x 89 cm.............så det har jeg lige gjort.

Jeg har prøvet et par forskellige steder og det varierer hvad man får
tilbage. Så vidt jeg erindrer var Pixum med på næsten det dobbelte af
den angivne bredde, hvilket giver mening: Hvis de leverede det dobbelte
af den angivne bredde, ville nogen sikkert begynde at sætte deres
digitale billeder sammen to og to, for senere at klippe papirudgaven
over og spare et par håndører.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Erik D

Dato : 10-07-07 16:18

D.d. afhentet 1 stk. 50 x 89 cm kopi af 16:9 billede. Så der er altså
ingen smalle steder der hvad papir angår.
Farverne var iøvrigt OK. Tror de lidt dårlige erfaringer jeg har fra
tidligere skyldes, at jeg ikke havde fået annuleret laboratoriets
optimering, således at hvert billede har været igennem både min og
laboratoriets vridemaskine.
F.eks. var der nogle af "de nye pangfarver" farver på termodragter og
fendere og andre plasticprodukter som havde al for kraftig mætning -
konturer kunne ikke anes, hvad de ellers udmærket kan på
originalbillederne.

Erik

Fra : Mig

Dato : 11-07-07 21:27

"Tina" <Tina-news@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Har du gode erfaringer med dem ? Jeg kan se, at de lige nu tilbyder
> billeder til 0,50 kr/stk. Mvh Tina

Nu har jeg selv fået fremkaldt en stak billeder hos dem - og er godt nok
ikke begejstret...... De er meget mørke. Så til kontrol har jeg bestilt
nogle få stykker i Bilka, hvor jeg plejer at få fremkaldt mine billeder. Dem
kan jeg hente på fredag - så vil det vise sig, om det er mit kamera - eller
fremkaldelsen - der er skyld i de meget mørke motiver. Mvh Tina

Fra : Preben

Dato : 11-07-07 21:29

> [...]
> kan jeg hente på fredag - så vil det vise sig, om det er mit kamera - eller
> fremkaldelsen - der er skyld i de meget mørke motiver. Mvh Tina

Du skal slå den der billedoptimering fra når du handler hos digitalshoppen.