Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spyder2pro eller andet til Vista 64 og HP ~
Fra : Michaelbs

Dato : 26-06-07 10:14

Jeg har købt og installeret Vista Ultimate x64 til min nye PC. Jeg var ikke
lige opmærksom på at mit Monaco Optix SR kalibreringsværktøj ikke var
kompatibelt med Vista 64 og at der heller ikke kunne hentes noget, der ville
gøre det kompatibelt.
Optix SR pucken hedder også DTP-94 og der kan købes meget
kalibreringssoftware til denne puck, men jeg har bare ikke kunnet finde
noget, der er VISTA 64 kompatibelt. Nogen der er bedre informeret?

Hvis det ikke kan lade sig gøre, må jeg bide i det sure æble og skifte
værktøjet ud. Spyder2pro skulle være vista 64 kompatibelt. Nogen der har
prøvet denne kombination og kan bekræfte at det virker?
Hvor køber man det biligst?

Jeg ville jo gerne kunne kalibrere min nye HP LP3065 30 tommers skærm....
skønt jeg ikke helt forstår hvordan man kalibrerer en skærm, der ikke har
OSD eller kan justere RGB individuelt. Det kunne min "gamle" Eizo. ??

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 10:24

Michaelbs wrote:
> [...]
> skærm.... skønt jeg ikke helt forstår hvordan man kalibrerer en
> skærm, der ikke har OSD eller kan justere RGB individuelt. Det kunne

Tillykke med den! Jeg har kalibreret min med Spyder2Pro men under Windows
XP. Den kalibrerede ICC profilen sørger for at justere, hvor der er brug for
det. Jeg kan tydeligt se forskel på før og efter kalibrering på min. Jeg har
udskudt Vista indtil videre.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Michaelbs

Dato : 26-06-07 10:54

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> XP. Den kalibrerede ICC profilen sørger for at justere, hvor der er brug
> for det. Jeg kan tydeligt se forskel på før og efter kalibrering på min.

Jo tak. Jeg kunne ikke stå for den. Og den ER fantastisk.
Når jeg spørger til HP's manglende OSD er det fordi min Monaco Optix XR
under kalibreringen viste nogle vandrette streger for RGB med en pil over.
Så skulle man vha skærmens OSD justere de 3 farver indtil pilene stod
nøjagtigt over hinanden. Det var så ikke muligt med HP skærmen. Men
Spyder2Pro softwaren har måske en helt anden procedure, hvor den selv går
ind og regulerer direkte på grafikkortets indstillinger uden brugerens
indblanding?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 11:09

Michaelbs wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jo tak. Jeg kunne ikke stå for den. Og den ER fantastisk.

Ja, det er lige før den gør print i A3+ til skamme! Man burde lave
fotoudstillinger på sådanne skærme hængt på væggen.

> [...]
> hvor den selv går ind og regulerer direkte på grafikkortets
> indstillinger uden brugerens indblanding?

Med Spyder2Pro skal man blot bestemme sig for ting som Kelvin og om der skal
tages højde for indirekte lys etc. men ellers forløber kalibreringsprocessen
automatisk. Man skal blot placere kalibreringsenheden på et bestemt sted på
skærmen indikeret af softwaren. Så sker det hele automatisk. Spyder2Pro
Profilechooser kan loade en kalibreret icc profil når som helst. Så hvis man
har lavet en profil til en bestemt belysning i det rum du arbejder i, så kan
du loade den efter behov. F.eks. dag og aften ved kunstigt lys. Jeg gør det
dog ikke, men er man superkritisk så har man muligheden. Når jeg så lægger
billeder på nettet og ser det via browseren må jeg dog græmmes ift. hvordan
det ser ud i mine farvestyrede programmer...men jeg håber dog på at der
kommer mere forståelse for det. Apples Safari og kommented Firefox release
peger i den retning. Jeg har lavet en fejlindberetning til Apple om at
Safaribrowseren ikke har fuld farvestyring og kun tager hensyn til icc
profiler for billederne (f.eks. jpg i Adobe RGB) og det er fint nok, men den
skal også tage højde for skærm profilen. Hvorfor det er sådan er stadig ikke
gået helt op for mig.

Fra : Michaelbs

Dato : 26-06-07 11:26

> [...]
> en bestemt belysning i det rum du arbejder i, så kan du loade den efter
> behov. F.eks. dag og aften ved kunstigt lys. Jeg gør det dog ikke, men er

Lyder godt. Takker for info.

>Når jeg så lægger billeder på nettet og ser det via browseren må jeg dog
>græmmes ift. hvordan det ser ud i mine farvestyrede programmer..

Hvis du uploader i sRGB burde der da ikke være den store forskel??
Hvis du ser det på din egen skærm i fx IE7 burde dit sRGB billede da se ens
ud fra harddisken som fra nettet?

> [...]
>RGB) og det er fint nok, men den skal også tage højde for skærm profilen.
>Hvorfor det er sådan er stadig ikke gået helt op for mig.

Det forstår jeg så til gengæld ikke.
Hvis den skulle tage hensyn til skærmprofilen, ville det så ikke betyde, at
den skulle gå ind og kalibrere betragterens skærm?
Jeg mener det gør da ikke nogen forskel, når betragteren sidder bag sin
ukalibrerede/anderledes kalibrerede skærm? Hvad skulle det hælpe ham, at
browseren tog hensyn til din skærmprofil?
Jeg er lidt uvidende her.

mvh Michael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 11:34

Michaelbs <mbsDETTEFjerNES@FJERNmichaelbennati.dk> wrote:

> [...]
> ukalibrerede/anderledes kalibrerede skærm? Hvad skulle det hælpe ham, at
> browseren tog hensyn til din skærmprofil?

Nej, det giver nemlig igen mening. Hvis dit billede er i sRGB så skal
safari bare kunne læse profilen og give disse informationer videre. Hvis
skærmen er kalibreret korrekt vil billedet blive vist korrekt.

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 12:50

Thomas von Hassel wrote:

> Nej, det giver nemlig igen mening. Hvis dit billede er i sRGB så skal
> safari bare kunne læse profilen og give disse informationer videre.
> Hvis skærmen er kalibreret korrekt vil billedet blive vist korrekt.

Se mit nylige indlæg, hvor jeg viser et eksempel på forskellen mellem
forvestyrede og ikke farvestyrede programmer.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 12:48

Michaelbs wrote:
> [...]
> Hvis du ser det på din egen skærm i fx IE7 burde dit sRGB billede da
> se ens ud fra harddisken som fra nettet?

Her ser du et screenshot
http://www.pbase.com/hkruse/image/81193398/original, som viser det samme jpg
billede vist af ACDSee Pro, Photoshop CS3 og Opera browseren (IE, Firefox og
Safari viser det på samme måde).

Som du kan se, er farverne i browseren varmere.

> Det forstår jeg så til gengæld ikke.
> Hvis den skulle tage hensyn til skærmprofilen, ville det så ikke
> betyde, at den skulle gå ind og kalibrere betragterens skærm?

Nej, men et farvestyret program skal åbenbart samle den aktuelle icc profil
op for skærmen og vise billedet under anvendelsen af denne.

> Jeg mener det gør da ikke nogen forskel, når betragteren sidder bag
> sin ukalibrerede/anderledes kalibrerede skærm? Hvad skulle det hælpe
> ham, at browseren tog hensyn til din skærmprofil?

At det åbenbart er det farvestyrede programs ansvar at vise billedet med
anvendelse af skærmens icc profil.
Hvis jeg i ACDSee Pro slår farvestyring fra vises billedet præcist som i
browseren.
Vi taler naturligvis om sRGB i alle tilfælde og hvis jpg billedet var lagret
i Adobe RGB så skulle det først konverteres til sRGB for at vises. Derefter
skal sRGB billedet vises på skærmen og device profilen skal anvendes hertil.
Det er åbenbart programmets ansvar at den bliver benyttet. Du kan jo selv se
på hvordan dine billeder ser ud i hhv. Photoshop/Lightroom og i en browser.

Jeg ser mindre forskel på min laptop mellem farvestyrede programmer og
browseren end på min stationære. LP3065 skærmen viser et noget større gamut
end laptoppen, så det er måske en del af forklaringen.

Fra : Michaelbs

Dato : 26-06-07 13:19

> [...]
> og
> Safari viser det på samme måde).
>
> Som du kan se, er farverne i browseren varmere.

Ja og jeg tjekkede også mine egne billeder. Du har fuldstændigt ret.
Billederne får et varmere, mere rødligt skær i webbrowseren.
Det var dog skrækkeligt. Har jeg ikke lagt mærke til før.

> Nej, men et farvestyret program skal åbenbart samle den aktuelle icc
> profil
> op for skærmen og vise billedet under anvendelsen af denne.

Det lyder ikke logisk at det skulle være sådan, det vender, men noget ER
åbenbart galt.

Hvor har du i øvrigt købt din Spyder2pro?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 13:42

Michaelbs wrote:

> [...]
> Det var dog skrækkeligt. Har jeg ikke lagt mærke til før.

> Det lyder ikke logisk at det skulle være sådan, det vender, men noget

Jeg har ikke kunnet finde en forklaring på, hvorfor det er sådan. Der er
tonsvis af meget detaljerede beskrivelser af farvestyring, men mangel på
info om lige det vi diskuterer her. Jeg ville have set på Windows SDK for
farvestyring, men det kræver et abonnement, som jeg selvfølgelig ikke vil
betale for se .... men måske er det noget Mogens har? Min teori er at i
Windows API vil det fremgå hvad ansvar det farvestyrede program har for at
vise et billede korrekt. Der behøver ikke være noget galt. Jeg gad vide,
hvordan dette håndteres på Mac platformen.

En anden metode til at få en forklaring kunne måske være at fejlmelde
Spyder2Pro kalibratoren...

Det kunne jo være sjovt om andre også checker hvordan det ser ud på deres PC
eller Mac. Som sagt er der noget mindre forskel på min laptop end på min
stationære.

Her http://shop.colourconfidence.com/.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 13:55

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> vise et billede korrekt. Der behøver ikke være noget galt. Jeg gad vide,
> hvordan dette håndteres på Mac platformen.

Der er stor forskel på farvestyring i XP og Vista. Vista bruger endelig
en "rigtig" ICC engine til farvestyring. Programmer skal skrives til at
bruge farvestyrings API'en

Det samme på mac'en hvor systemet stiller ColorSync API'er til rådighed
for programmerne.

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 14:02

Thomas von Hassel wrote:

> Der er stor forskel på farvestyring i XP og Vista. Vista bruger
> endelig en "rigtig" ICC engine til farvestyring. Programmer skal
> skrives til at bruge farvestyrings API'en

Det er så konsistent med det jeg oplever. Jeg har godt set at Vista har
taget et skridt fremad
http://www.microsoft.com/whdc/device/display/color/default.mspx, det er
måske den ultimative grund til at opgradere på et tidspunkt. Men som sagt
mit problem er pt. kun på browsersiden, da hele mit workflow fra camera til
print er farvestyret og opfører sig konsistent.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 14:45

> [...]

> mit problem er pt. kun på browsersiden, da hele mit workflow fra camera til
> print er farvestyret og opfører sig konsistent.

browsere er håbløse mht. farver ... ligenu ihvertfald. Safari på mac
opfører sig nogenlunde dog ..

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 15:01

Thomas von Hassel wrote:

> browsere er håbløse mht. farver ... ligenu ihvertfald. Safari på mac
> opfører sig nogenlunde dog ..

Øh, hvad mener du med det? Mener du at Safari på Mac er fuldt farvestyret,
så farver præsenteres på samme måde som f.eks. Photoshop?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 15:03

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Øh, hvad mener du med det? Mener du at Safari på Mac er fuldt farvestyret,
> så farver præsenteres på samme måde som f.eks. Photoshop?

ja ..

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 15:10

Thomas von Hassel wrote:

> ja ..

Og det har du checket meget nøje? Har du et link, der viser at Safari
browseren på Mac er fuldt farvestyret? Så vil jeg nemlig følge op på min
fejlmeddelelse om Safaribrowseren på Windows mht. det. Jeg har ikke fået
nogen reaktion på min fejlmeddelelse endnu.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 15:19

> [...]

> fejlmeddelelse om Safaribrowseren på Windows mht. det. Jeg har ikke fået
> nogen reaktion på min fejlmeddelelse endnu.

Fra apple ? .. så kan du vente længe ;)

Her er lidt info:

<http://images.apple.com/pro/pdf/Color_Mgmt_inTiger.pdf>

fra dokumentet:

"When displays are calibrated and profiled correctly, you can share
documents with colleagues using Mac OS X and be assured that they will
see the same colors. For example, you can post images on your web page
and those viewing them will see the correct colors in Safari. You can
email files in Mail with accurate color. Applications that use Quartz
are automatically color-managed using ColorSync for accurate color
soft proofing."

/thomas

Fra : MichaelBS

Dato : 26-06-07 14:08

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bruge farvestyrings API'en
>
> Det samme på mac'en hvor systemet stiller ColorSync API'er til rådighed

Jeg har Vista 64 Ultimate og jeg oplever samme farveforskel på web og PC'en
som Hans beskriver.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 15:08

MichaelBS wrote:

> Jeg har Vista 64 Ultimate og jeg oplever samme farveforskel på web og
> PC'en som Hans beskriver.

Før jeg fik min 30" HP havde jeg ikke lagt mærke til den beskrevne forskel.
Da jeg checkede min gamle 21" HP skærm så jeg at den også havde tilsvarende
forskel, dog ikke samme slags forskydning, som med den nye. Jeg havde nok
ikke lagt mærke til det før. Måske fordi jeg stort set aldrig så samme
billede vist samtidigt, så forskellen sprang i øjnene. Det var ifm. mine
Hornborga billeder at jeg rigtigt så forskellen
http://www.pbase.com/hkruse/image/77059039/original, som jeg tidligere har
postet (btw). Her er så forskellen vist på min laptop
http://www.pbase.com/hkruse/image/77060293.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-06-07 15:44

> Jeg ville have set på Windows SDK for farvestyring, men det kræver et
> abonnement, som jeg selvfølgelig ikke vil betale for se .... men måske er
> det noget Mogens har?

Adgang til MSDN og alle Microsoft SDK'er ? Ja
Hele DSK dokumentationen er vist frit tilgængelig
http://msdn.microsoft.com
og kan frit benyttes med Microsoft Visual C++ Express
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/downloads/default.aspx

Jeg har ikke kigget ret meget på dokumentationen vedr. farve-styring.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-07 21:12

Hans Kruse skrev:

> Og det har du checket meget nøje? Har du et link, der viser at
> Safari browseren på Mac er fuldt farvestyret?

Test den af på denne side:
<http://www.color.org/version4html.html>. Apple kvajede sig i de
første udgaver af Safari 2.0.x, som fulgte med til Tiger, så den
ikke var kompatibel med version 4-profiler, men det er rettet i
den version, jeg pt. sidder med (2.0.4).

IE 7 under Vista viser i øvrigt ikke ovenstående side korrekt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 21:30

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> ikke var kompatibel med version 4-profiler, men det er rettet i
> den version, jeg pt. sidder med (2.0.4).

Som jeg har nævnt før håndterer Safari under Windows icc profiler i jpg
filer korrekt. Det der mangler er hensyntagen til skærmprofilen.

> IE 7 under Vista viser i øvrigt ikke ovenstående side korrekt.

Nej, klart nok, da IE ikke har farvestyring overhovedet. Som nævnt kommer
Firefox med det samme som Safari, men står ikke noget om den er fuldt
farvestyret eller kun håndterer icc profiler for jpg.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 21:34

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Som jeg har nævnt før håndterer Safari under Windows icc profiler i jpg
> filer korrekt. Det der mangler er hensyntagen til skærmprofilen.

Hvis den farvestyrer så tager den jo helt naturlig højde for dit output
device ... ellers giver det jo ingen mening

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 21:54

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis den farvestyrer så tager den jo helt naturlig højde for dit
> output device ... ellers giver det jo ingen mening

Det er jeg såden set enig i, men ikke desto mindre så gør den det ikke
(altså Safari under Windows).

http://www.pbase.com/hkruse/image/80457643/original. De to øverste browsere
er Opera og Safari og forneden er ACDSee Pro, som viser farverne korrekt.

Fra : Michaelbs

Dato : 26-06-07 22:42

> http://www.pbase.com/hkruse/image/80457643/original. De to øverste
> browsere er Opera og Safari og forneden er ACDSee Pro, som viser farverne
> korrekt.

På min monitor udviser opera og safari farveafvigelser som kvalitativt
forringer billedet til det næsten uspiselige. Synd for et godt godt billede
og meget svært at leve med for fotografen imo.
Noget må kunne gøres. 1000'er af andre må have oplevet det samme og fået
løst det, så vi ikke skal genopfinde den dybe tallerken hver gang.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-06-07 00:16

Michaelbs wrote:
> [...]
> Noget må kunne gøres. 1000'er af andre må have oplevet det samme og
> fået løst det, så vi ikke skal genopfinde den dybe tallerken hver

Nu skal du ikke vurdere det screenshot via din browser, da du så får dobbelt
afvigelser...Hvis du vil se, hvordan det ser ud så download det og vis det i
Photoshop på din skærm.
Jeg kan kun sige at afvigelser har jeg set på alle de tre skærme jeg har
prøvet med. Hvis der var en anden løsning, så har jeg ikke stødt på den
indtil nu.

Fra : Michaelbs

Dato : 27-06-07 09:37

> Nu skal du ikke vurdere det screenshot via din browser, da du så får
> dobbelt afvigelser...Hvis du vil se, hvordan det ser ud så download det og
> vis det i Photoshop på din skærm.

Ups. Ja det kan jeg godt se. Jeg får dobbelt op ved at se det i min browser.
Og faktisk også i Faststone Image viewer. Ud med den også så.
Skal man virkelig have så tungt et program som ACDsee for at se billederne
farvestyret? Med tungt mener jeg så fyldt med funktioner, som er
irrelavante, når man har Lightroom og CS3.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-06-07 11:05

Michaelbs wrote:
> [...]
> billederne farvestyret? Med tungt mener jeg så fyldt med funktioner,
> som er irrelavante, når man har Lightroom og CS3.

Jeg søgte omkring og prøvede også Faststone, da der stod i dokumentation at
den er farvestyret, men det er altså kun dokument icc profiler den tager sig
af og ikke monitorprofilen. Så ud med den. Jeg fandt ikke andre viewere end
ACDSee Pro, der havde farvestyring og viste farver eksakt som i LR og
Photoshop.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-06-07 00:32

"Hans Kruse"

> [...]
> monitorprofilen. Så ud med den. Jeg fandt ikke andre viewere end ACDSee Pro, der havde
> farvestyring og viste farver eksakt som i LR og Photoshop.

Du har prøvet denne..
http://www.camerabits.com/pages/PM4.html
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-06-07 00:25

Michaelbs wrote:
> [...]
> Noget må kunne gøres. 1000'er af andre må have oplevet det samme og
> fået løst det, så vi ikke skal genopfinde den dybe tallerken hver

Forresten, prøv at lave web output fra Lightroom og du få samme kedelige
oplevelse Du kunne jo så fejlmelde det til Adobe

Fra : Michaelbs

Dato : 27-06-07 09:40

> Forresten, prøv at lave web output fra Lightroom og du få samme kedelige
> oplevelse Du kunne jo så fejlmelde det til Adobe

Altså du mener generere et webalbum og preview i browser? For det giver da
præcis samme ulidelige røde skær..og mig der er fuldstændigt hysterisk med
hudtoner. æv æv.

Så vidt jeg erindrer var der i C1 en "output til web destination" eller
sådan noget. Var det bare sRGB der blev ment eller var der mere i det?

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-07 21:53

Hans Kruse skrev:

> Som jeg har nævnt før håndterer Safari under Windows icc
> profiler i jpg filer korrekt. Det der mangler er hensyntagen til
> skærmprofilen.

Hvis ColorSync er klar over, hvad der er den rigtige skærmprofil,
så vil Safari også tage hensyn til den.

Det der muligvis også kan snyde dig er, at ColorSync og Photoshop
ikke nødvendigvis bruger den samme tilstræbte gengivelsesmetode
(Rendering Intent), når der "oversættes" fra billed- til skærmprofil.

> Nej, klart nok, da IE ikke har farvestyring overhovedet.

Nej desværre, men så kan jeg heller ikke få øje på en fordel ved
at skifte til Vista alene ud fra en bedre farvestyringsmotor.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 21:57

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> ikke nødvendigvis bruger den samme tilstræbte gengivelsesmetode
> (Rendering Intent), når der "oversættes" fra billed- til skærmprofil.

Lightroom, Photoshop, Adobe Bridge og ACDSee Pro er enige om
farverne.....jeg kan sige Safari er ikke blandt dem. Se
http://www.pbase.com/hkruse/image/80457643/original

> Nej desværre, men så kan jeg heller ikke få øje på en fordel ved
> at skifte til Vista alene ud fra en bedre farvestyringsmotor.

Heller ikke her endnu, min kommentar gik på en forventning om at få tingene
løst under Vista. Så man kan sige sådan lidt forhåbninger....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 22:03

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Lightroom, Photoshop, Adobe Bridge og ACDSee Pro er enige om
> farverne.....jeg kan sige Safari er ikke blandt dem. Se
> http://www.pbase.com/hkruse/image/80457643/original

Nu er Safari stadig en beta .. så det er jo bare med at få rapporteret
fejlene ... men forvent ikke at Apple svarer ..

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 22:23

Thomas von Hassel wrote:

> Nu er Safari stadig en beta .. så det er jo bare med at få rapporteret
> fejlene ... men forvent ikke at Apple svarer ..

Jeg skal nok melde det igen, da der kom en opdatering nærmest dagen efter
jeg havde rapporteret det. Opdateringen har selvfølgelig ikke løst
problemet. Jeg har for sjovs skyld også lavet det samme hestebillede i
Prophoto RGB, som Lightroom iøvrigt kører med internt. Jeg tænkte at det
kunne være interessant at se om resultatet blev det samme under Safari. Det
gjorde det. ProphotoRGB billedet blev vist eksakt som sRGB billedet af
Safari. Også hvad jeg havde forventet, men skulle lige prøves...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-07 22:07

Hans Kruse skrev:

> Lightroom, Photoshop, Adobe Bridge og ACDSee Pro er enige om
> farverne.....jeg kan sige Safari er ikke blandt dem. Se
> http://www.pbase.com/hkruse/image/80457643/original

Jeg troede, at vi snakkede Safari under OS X.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-07 22:19

> Jeg troede, at vi snakkede Safari under OS X.

ja, det trode jeg faktisk også .. men man bliver klogere..

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 22:40

Thomas von Hassel wrote:

> ja, det trode jeg faktisk også .. men man bliver klogere..

Hvis jeg har bidraget til forvirringen, så beklager jeg Min tanke med en
krydsplatform applikation som Safari var at det blev implementeret ens på de
to platforme, derfor snakken om Safari under OS X.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 22:20

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg troede, at vi snakkede Safari under OS X.

Lidt frem og tilbage. Jeg stillede et spørgmål om Safari under OS X, da jeg
var lidt nysgerrig efter om Safari der håndterer det korrekt. Hvis du ser
tilbage i tråden så handler det om Windows XP for mit vedkommende.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-07 15:56

Hans Kruse skrev:

> Jeg stillede et spørgmål om Safari under OS X, da jeg
> var lidt nysgerrig efter om Safari der håndterer det korrekt.

Under OS X vil Safari honorere en farveprofil i billedet og lave
en konvertering af de numre, som sendes afsted til skærmen. Altså,
fra billede-profilen til den valgte skærmprofil i ColorSync, som
er Apples svar på MS' ICM, som du finder i WinXP.

Er der ingen farveprofil integreret i billedet, vil den regne med
Monitor-RGB (numrene sendes afsted til skærmen uden konvertering).
I sådan en situation, ville det i mine øjne have været smartere,
hvis Safari ville behandle billedet som sRGB, men det mener Apple
altså ikke, at den skal gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-07 15:56

MichaelBS skrev:

> Jeg har Vista 64 Ultimate og jeg oplever samme farveforskel på
> web og PC'en som Hans beskriver.

Det gør de fleste Windows-brugere, som for det første har en
kvalitetsskærm og for det andet har kalibreret og profileret den.

Årsagen er, at de fuldt farvestyrede programmer bruger skærmprofilen
til at korrigere de farvenumre, som sendes afsted til skærmen. Det
gør de ikke-farvestyrede programmer derimod ikke.

Det er derfor man siger, at man kun kan stole på de farver man ser
i et farvestyret program, hvis man da vel at mærke har kalibreret og
profileret den selvfølgelig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole C

Dato : 26-06-07 11:28

"Michaelbs" <mbsDETTEFjerNES@FJERNmichaelbennati.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skønt jeg ikke helt forstår hvordan man kalibrerer en skærm, der ikke har
> OSD eller kan justere RGB individuelt. Det kunne min "gamle" Eizo. ??

Pantone HueyPRO er Vista kompatibel.

Med venlig hilsen
Ole C.
www.condrup.eu

Fra : MichaelBS

Dato : 26-06-07 12:16

"Ole C" <medazzaFJERNCAPS@condrup.dk> skrev i meddelelsen

> Pantone HueyPRO er Vista kompatibel.

Hvor ser du at den er vista x64 kompatibel og certifiseret?

mvh Michael

Fra : Ole C

Dato : 26-06-07 12:31

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> skrev i en
meddelelse news:4680f596$0$25406$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Ole C" <medazzaFJERNCAPS@condrup.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor ser du at den er vista x64 kompatibel og certifiseret?
>
> mvh Michael

På æsken her ved siden af mig... :)

Og her... http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=550&ca=2

Fra : Michaelbs

Dato : 26-06-07 12:51

> "MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> skrev i en
> meddelelse news:4680f596$0$25406$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> På æsken her ved siden af mig... :)

Hvor har du købt den?

> Og her... http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=550&ca=2

Ja, den side har jeg tjekket og der står Vista men ikke Vista x64. Deraf min
tvivl.

Samt dette citat:
System requirements are rather modest. The software runs on Windows 2000/XP
and Mac OS X 10.3 or later. Vista is supported (64-bit version, too) but
huey is not Vista certified.

Sakset fra : http://www.imaging-resource.com/ACCS/HUEY/HUEY.HTM

Mine bange anelser går på, at den nok vil skabe profiler, men Vista 64 bit
ikke vil kendes ved dem ved genstart men vælger sine egne. Det har jeg læst
skulle være et stort problem med Vista 64. Den beskytter sig så effektivt at
den kun vil loade sine egne profiler ved restart. Når der så står "huey is
not Vista certified", så styrker det mine anelser.
Står der noget andet på pakken?

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-06-07 15:44

"Michaelbs" <mbsDETTEFjerNES@FJERNmichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Mine bange anelser går på, at den nok vil skabe profiler, men Vista 64 bit
> ikke vil kendes ved dem ved genstart men vælger sine egne. Det har jeg
> læst skulle være et stort problem med Vista 64.

Vista 64 er i høj grad kompatibel med 32 bit programmer.
Jeg har kalibreret en HP LP3065 med Pantone Huey (ikke Pro - det er samme
hardware men forskellig software) på Windows XP 64. Det virkede fint.
Det er dog ikke præcis dit scenarie.

> Den beskytter sig så effektivt at den kun vil loade sine egne profiler ved
> restart. Når der så står "huey is not Vista certified", så styrker det
> mine anelser.

Certificering er noget som Microsoft gør mod betaling.
Det betyder at softwaren godt kan være Vista kompatibel uden at være
certificeret.

Send eventuelt en mail til Pantone/Gretag McBeth (eller lån min Huey og
prøv)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 26-06-07 16:37

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg har kalibreret en HP LP3065 med Pantone Huey (ikke Pro - det er samme
> hardware men forskellig software) på Windows XP 64. Det virkede fint.

Nej det er slet ikke det samme.

> Certificering er noget som Microsoft gør mod betaling.
> Det betyder at softwaren godt kan være Vista kompatibel uden at være
> certificeret.

Så er jeg rolig.
Jeg bestiller en spyder2pro. Lidt dyrere end Huey Pro men pyt.

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-06-07 14:13

"Michaelbs" <mbsDETTEFjerNES@FJERNmichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Nej det er slet ikke det samme.

Det har du ret i.
Problematikkerne omkring
XP32 -> XP64
XP -> Vista
er stort set ortogonale.
Det betyder at de problemer man oplever ved overgangen XP32->XP64 langt hen
af vejen svarer til Vista32->Vista64.
I løbet af et par dage prøver jeg den på Vista64.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-06-07 10:08

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> I løbet af et par dage prøver jeg den på Vista64.

Nu har jeg kalibreret en HP LP3065 skærm med Pantone Huey (ikke Pro) på en
HP XW8400 Workstation med 2 stk. Xeon Quad 2.66 GHz (X5355), 16 GB RAM,
NVIDIA Quadro FX 1500 (256 MB) som kører Microsoft Windows Vista Enterprise
64.

Det virkede umiddelbart med den nyeste software version (1.0.5), som er
angivet til at være Vista kompatibelt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 28-06-07 11:38

> [...]
> Enterprise 64.
>
> Det virkede umiddelbart med den nyeste software version (1.0.5), som er

Ok, det lyder da godt.
Jeg har lige modtaget min Spyder2pro og har problemer med at få Vista 64 til
at finde en driver på cd-en. Den skulle ellers være kompatibel. Altid
problemer..øv øv.

mvh Michael

Fra : Michaelbs

Dato : 28-06-07 16:24

"Michaelbs" <mbsDETTEFjerNES@FJERNmichaelbennati.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> til at finde en driver på cd-en. Den skulle ellers være kompatibel. Altid

Og det var så en opdatering fra spyder2pro hjemmesiden, der skulle til.
Nu funker det.

På HP lp3065 er der jo kun en brightness regulerings mulighed.
Spyder2pro skriver så under kalibreringen, at hvis der kun er en brightness
indstilling er det som regel ikke brightness men backlit regulator.
Hvem har ret? Det har nemlig afgørende betydning for kalibreringen.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-06-07 17:04

Michaelbs wrote:
> [...]
> brightness indstilling er det som regel ikke brightness men backlit
> regulator. Hvem har ret? Det har nemlig afgørende betydning for

Hvordan det? Det afgørende er vel at når du har kalibreret må du ikke stille
på brightness knappen.

Fra : Michaelbs

Dato : 28-06-07 18:14

> Hvordan det? Det afgørende er vel at når du har kalibreret må du ikke
> stille på brightness knappen.

Jo, når hvis man afkrydser brightness i kalibreringsforløbet skal man stille
efter hvide felter, afkrydser man backlit får man nogle mørke felter at
indstille efter (eller er det omvendt)?
Sætter du kryds i brightness eller backlit?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-06-07 18:24

Michaelbs wrote:
> [...]
> felter at indstille efter (eller er det omvendt)?
> Sætter du kryds i brightness eller backlit?

Hvilken version kører du med? Min version er SpyderPro 2.2 og jeg ser ikke
sådan noget i forløbet.

Fra : Michaelbs

Dato : 28-06-07 19:31

> Hvilken version kører du med? Min version er SpyderPro 2.2 og jeg ser ikke
> sådan noget i forløbet.

Spyder2PRO 2.3.5 som understøtter 64 bit Vista.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-06-07 20:36

Michaelbs wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Spyder2PRO 2.3.5 som understøtter 64 bit Vista.

Tak for det. Og har du et link, der viser hvilken måledims, der er med til
din? Jeg gad vide om det er den samme som min.

Fra : Michaelbs

Dato : 28-06-07 21:05

> Tak for det. Og har du et link, der viser hvilken måledims, der er med til
> din? Jeg gad vide om det er den samme som min.

Jamen du gav mig selv linket. Jeg købte denne her:
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1551&xSec=210

Men du kan jo opdatere softwaren gratis.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-06-07 22:34

Michaelbs wrote:

> Jamen du gav mig selv linket. Jeg købte denne her:
> http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1551&xSec=210

Jeg har opdateret til sidste version og ser ikke nogen forskel. Jeg
kalibrerer normalt uden hensyn til ambient light. Hvis jeg tager hensyn til
det, så bedes jeg om at justere på brightness (det har jeg krydset af), men
det var ikke nødvendigt, da den var spot on. Jeg genkender ikke hvad du
taler om. Har ikke prøvet backlit of ambient light også, men uden ambient
light kører den igennem uden noget.

Fra : Frandsen

Dato : 26-06-07 12:54

"Ole C" <medazzaFJERNCAPS@condrup.dk> skrev i meddelelsen
> På æsken her ved siden af mig... :)

Kan man købe den et sted, som ikke forudsætter "For U.S. and Canadian
Residents Onlt" ?