Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic DMC-Fz8 tips og tricks
Fra : Søren Bo Christianse~

Dato : 25-06-07 19:54

Hej gruppe.
Jeg har købt ovenståenden kamera, og er godt tilfreds.
Dog syntes jeg at autofocus har det svært, spec. hvis det er lidt mørkt.
Manuel focus er ikke nemt.
Er der en indstilling der letter AF.

M.H.T. til hvidbalance, er det bedst at lade den stå på auto, eller
instiller man den i hvert enkelt tilfælde.

Skal man experimenterer med contrast - saturitation, eller lade det stå på
st.

Jeg har prøvet ovenstående, men jeg syntes ikke, jeg kan finde den bedste
indstilling.
Venligst
Søren

Fra : JJ

Dato : 26-06-07 16:19

"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> st.
>
> Jeg har prøvet ovenstående, men jeg syntes ikke, jeg kan finde den bedste

Hej Søren

Ja-men dog, det er jo hverken Nokia eller Canon du har.

Det skal du ikke være ked af - som allround fotoamatør har du nemlig endnu
større muligheder med dit Panasonic.

Dette fordi du vil opdage, at dette forum næsten kun drejer sig om
spejlrefleks typer, og brugerne tror stadig, at det er det eneste der du'r.
Det tror da fanden, når de engang har købt sig så dyrt og klodset udstyr, og
de derefter ofrer pengene til et digitalt hus.

Jeg har selv et Lumix FZ50, som er storebror, eller storesøster til dit.
Jeg mener at kunne svare dig, da der er tale om nogetlunde samme menuer og
muligheder.

Generelt vil jeg sige, at du skal bare bare bruge automatikken, når du har
normale forhold.
"Normale forhold" - hvad er det.
Det er jo svært at sige noget generelt om - men check billedet straks, og se
om du har fejlbelysninger.
Det kan være en lys genstand sammen med en iøvrigt mørk baggrund. Den vil
bliver overbelyst.

Focuseringen kan snyde, hvis der ikke er tilstrækkeligt med kontraster i
motivet, eller hvis du har overdrevet Zoom.
Husk også, at ved Zoom, bliver det stadig vanskeligere at undgå rystelser -
brug derfor stativ hvis muligt.

Hvidbalancen snyder mest hvis du er i nærheden af kunstigt lys, eller en
kombination af forskellige lysarter.

I sådanne tilfælde skal du bare prøve lidt forskellige manuelle
indstllinger, som du jo har mange muligheder for at bruge.
Hvis du derved får bedre billede end ved auto - ja så har du jo opnået det
du ville.
Hvis du derimod ikke får et bedre resultat - ja så er det jo fordi
automatikken har klaret det godt nok.

Manuelle indstillinger kræver, at du ved gentagne forsøg opnår en vis rutine
i bedømmelsen af de normale og unormale forhold.

Hilsen
Jørgen

Fra : Søren Bo Christianse~

Dato : 26-06-07 21:52

Tak for dine klare svar Jørgen.
Det gav virkelig noget, at skifte lidt i hvidbalancen. Mere nuturlige
billeder. Fokuseringen er stadig et problem.
Men jeg arbejder på sagen (og det er jo sjovt).

Jeg har i mange år haft analog spejlrefleks, og er ikke skuffet over skiftet
til panasonic digital.
Det er en lettelse, at slippe for de tunge objektiver.
Og støv, hvor har jeg renset, børstet og pudset linser og spejle.
Så jeg er MEGET tilfreds.

Hilsen
Søren

Fra : JJ

Dato : 26-06-07 23:23

> [...]
> Det er en lettelse, at slippe for de tunge objektiver.
> Og støv, hvor har jeg renset, børstet og pudset linser og spejle.

Hej igen Søren

Jeg ser nu, at du er vant til fotografering - Jeg bliver derfor endnu mere
forundret over dine problemer med fokuseringen.
Du har vel bemærket indstillingerne med spot, flerpunkter og hvad de nu
hedder. Her bruger jeg spot eller manuel hvis f.eks der sidder en lille fugl
i et træ, ellers vil andre grene forvirre fokuseringen.

Der er ligeledes flere indstillinger med hjælpefunktioner ved manuel
fokusering, hvor jeg mest foretrækker forstørrelse i centrum af billedet.
Ved fokusering i mørke har du også mulighed for indstilling af rødt
hjælpelys.

Jeg kunne godt tænke mig at se nogle eksempler hvor du har problemer.

NB. Ang. fokusering prøv at se et billede jeg har lagt på dk.binaer idag.
Emne Blænde og lukkertid og stilet til Peter.

Hilsen
Jørgen

Fra : Søren Bo Christianse~

Dato : 27-06-07 19:44

> [...]
>
> NB. Ang. fokusering prøv at se et billede jeg har lagt på dk.binaer idag.
> Emne Blænde og lukkertid og stilet til Peter.

Det billede af bien, illustrerer jo rigtigt godt blændens betydning for
dybdeskarphed. Er det taget med fuld blændeåbning ?
Det er jo forholdsvis nemt, at vælge blændeprio, instille til lille
blændeåbning og altid få skarpe billeder.
Noget andet er at lege med dybdeskarpheden. Her savner jeg spejlrefleksens
klare indtryk af det færdige billede.
Men måske skal jeg bare lege med de muligheder der er.
Hilsen
Søren

Fra : Jeroen

Dato : 27-06-07 16:37

Hej Søren

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe dig med de rigtige instillinger, da du
allerede har erfaring spejlrefleks erfaring, men jeg har en Canon S3 (ikke
spejlrefleks), som nok kan samlignes lidt med dit Panasonic kamera. Jeg
bruger den på følgende måde:

Kameraet har jeg med på M (manuel). Jeg prøver at fotografere med den
laveste iso muligt (80 på S3), da det giver mindste støj. Så bedømmer jeg
situationen jeg skal fotografere, om hvilket F tal jeg bruger. Jo lavere F
tallet, jo mere lyst bliver billedet. Når jeg bestemt om disse instillinger,
justerer jeg på lukketiden for at opnå den bedste balance i histogrammet
(som vises hele tiden på skærmen, så jeg kan holde øjne med den).

Da lukketiden sommetider skal ret meget ned for at opnå den rigtige balance
i histogrammet, er der jo stor chance, at billedet bliver sløret (blurry).
Derfor skyder jeg på højeste hastighed flere frames pr. sekunde, for at
bagefter, på komputeren, selektere det mest skarpe billede. Det virker meget
godt.

Hvis lukketiden skal meget ned, og situationen kræver det tydligt, så retter
jeg selvfølgelig på iso indstillingen, men kun hvis det er virklig
nødvendigt.

Hvidbalancen er noget jeg indstiller inden jeg tager mine billeder, og
bedømmer jeg efter situationen der skal fotograferes. Jeg har ikke prøvet så
meget endnu at bruge "custom" hvidbalancen, da jeg stadig er ved at lære at
kende mit kamera, men jeg er sikker på jeg kommer til at bruge det mere i
nærmeste fremtid.

****

Nogle gange er jeg lidt dovn og bruger AV indstillingen på kameraet, men det
sker ikke så tit.

Som sagt, jeg ved ikke om det var en hjælp, men dette er i hvert fald min
erfaring med mit "ikke-spejlrefleks" digital kamera :)

Hilsen
Jeroen

(og undskyld for mit Dansk!)

Fra : Søren Bo Christianse~

Dato : 28-06-07 16:41

"Jeroen" <THXcontactme@jeroen.dk(remove THX)> skrev i en meddelelse
> [...]

> Som sagt, jeg ved ikke om det var en hjælp, men dette er i hvert fald min
> erfaring med mit "ikke-spejlrefleks" digital kamera :)

Tak for den udførlige vejledning, Jeroen. (og du skal ikke undskylde noget)
Jeg er også nybegynder ud i digitalfoto, og syntes der åbnes så mange nye
muligheder med ultrazoom kameraerne.
Så jeg prøver mig frem, men dine råd har hjulpet.

Hilsen
Søren