Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
flash
Fra : Jan Hansen

Dato : 23-06-07 12:28

Hej gruppe

Når jeg fotograferer med flash i av-mode bliver billederne ok men
lukkertiden snyder mig og sniger sig derned hvor det bliver lidt shaky.

I manuel-mode kan jeg selv bestemme,men kamera'et (350D) indikerer vild
underbelysning. Mit ? er så: Vil flashen (380EX) så give det resterende
lys(forudsat den har magten til det).(TT-L)

håber det gav lidt mening

Mopse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-06-07 13:06

"Jan Hansen" <mopse@fjerndettehansen.mail.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Når jeg fotograferer med flash i av-mode bliver billederne ok men
> lukkertiden snyder mig og sniger sig derned hvor det bliver lidt shaky.

Du skal (trivielt) erkende at dit billede belyses af 2 uafhængige kilder:
det eksisterende lys og flashen.
I AV-mode vil kameraet prøve at balancere de 2 kilder ved at justere
lukketiden af hensyn til det eksisterende lys og flash-udladningen.
Det kan så give lange lukketider, hvis der ikke er så meget eksisterende
lys.

> I manuel-mode kan jeg selv bestemme,men kamera'et (350D) indikerer vild
> underbelysning.

Skru op for ISO, hvis du oplever problemer

> Mit ? er så: Vil flashen (380EX) så give det resterende lys(forudsat den
> har magten til det).(TT-L)

Ja.
Men der er naturligvis risiko for kedelig belysning, og lysintensiteten
falder med kvadratet på afstanden, hvilket kan give ujævn belysning over
billedfladen.

Se iøvrigt
http://www.strobist.blogspot.com/
http://www.dg28.com/
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
http://www.kentbovin.com/artikel%20flash.htm

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Hansen

Dato : 23-06-07 13:32

Ok takker for indput

Mopse

Fra : Pico

Dato : 23-06-07 15:43

Jan Hansen wrote:
> Hej gruppe
>
> Når jeg fotograferer med flash i av-mode bliver billederne ok men
> lukkertiden snyder mig og sniger sig derned hvor det bliver lidt
> shaky.

Det er fordi flashen ikke er kraftig nok, du styre blænderen og flashen
lukketiden i overnævnte tilfælde.

> I manuel-mode kan jeg selv bestemme,men kamera'et (350D) indikerer

Hvorfor lader du ikke automatikken bestemme ? Ellers brug
lukketidsprioteret, det er efter min mening det rigtige da flash kræver en
bestemt tid for at "virke" ordentlig, der skal være fuldt åbent til
billedcensoren når flashen fyres af.

> vild underbelysning. Mit ? er så: Vil flashen (380EX) så give det
> resterende lys(forudsat den har magten til det).(TT-L)

Ja, min gør i hvertfald, men kombinationen er selvfølgelig afhængi at
blændetal og flashens rækkevide.
Når du nu har en 380'er (formoder jeg) så prøv at brænd den af op i loftet,
vægen, på en refleksskærm eller lignende, skal selvfølgelig være hvide
--
MVH
Pico

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-06-07 23:16

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er fordi flashen ikke er kraftig nok, du styre blænderen og flashen
> lukketiden i overnævnte tilfælde.

Nej.
Kameraets automatik styrer lukketiden, således at det eksisterende lys
kommer til at passe med blænden (lukketiden skal være længere end sync-tid
eller flashen skal køre på high-speed sync).

> Hvorfor lader du ikke automatikken bestemme ?

Man har ofte nemmest rimelig kontrol med eksponeringen ved at køre lukketid
og blænde manuelt og lade automatikken styre flash-udladningen.

> Ellers brug lukketidsprioteret, det er efter min mening det rigtige da
> flash kræver en bestemt tid for at "virke" ordentlig, der skal være fuldt
> åbent til billedcensoren når flashen fyres af.

Ved flash-sync tiden og længere er hele sensonren synlig på een gang.
Alle automatik programmerne vil sikre at man kører med flash-sync eller
længere, med mindre man bruger high-speed sync - ellers vil billedet få en
sort stribe.
Når det krav er opfyldt, spiller lukketiden _ingen_ rolle for
flash-eksponeringen, idet flashens lysudladninger er meget kortere end
lukketiden.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-06-07 09:58

Hej,

> Man har ofte nemmest rimelig kontrol med eksponeringen ved at køre lukketid
> og blænde manuelt og lade automatikken styre flash-udladningen.

Hvis flashen stilles til ETTL vil er det præcis dette der sker. Kameraet
viser eksponerinern uden blitz, derfor vil den typisk vise
undereksponering. Når su trykker på udløseren vil kameraet forsøge at
stille blitzen så det kommer til at passe. Det virker ganske fint.

> [...]
> længere, med mindre man bruger high-speed sync - ellers vil billedet få en

Du kan slet ikke gøre det forkert - kameraet vil ikke lade dig vælge en
forkert (høj) lukketid, uanset om du er i M eller et auto program.

-Thomas

Fra : Jan Hansen

Dato : 24-06-07 11:42

> [...]
>undereksponering. Når su trykker på udløseren vil kameraet forsøge at
>stille blitzen så det kommer til at passe. Det virker ganske fint.

Takker det var lige det her jeg ville sikre mig

Mopse