Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Digitalcamera, Sony GPS-CS1KA m.fl.
Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 23-06-07 06:38

Er der nogen, der har erfaring med Sonys Gadgett GPS-CS1KA?
Sony skriver på
http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=GPS-CS1KA&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=DCC+Other+Accessories

"Vær opmærksom på, at funktioner og specifikationer kan være
forskellige fra land til land.

Lille GPS-enhed, der registrerer nøjagtigt, hvor billederne er taget
Kompatibelt med stort set alle digitale stillkameraer. (bemærk: gælder
for stillbilleder, som passer til formatet JPEG, Exif Ver. 2.1 eller
senere)"

Skal det forstås bogstaveligt, således at enheden ikke kan anvendes
til billeder optaget i raw format??

Så må man jo hellere afvente Jobos model, som desværre skal sidde på
kameraet; men vidst ikke kræver kabling til kameraet. Så den skriver
vist heller ikke direkte i exif.

http://www.jobo.com/jobo_digital/photogps/gb/index.html

Men igen, det ville være rart at høre andres erfaring.

God fotodag

sk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-07 07:05

<skeptikeren@

> [...]
>
> http://www.jobo.com/jobo_digital/photogps/gb/index.html
>
> Men igen, det ville være rart at høre andres erfaring.

Uhm RAW understøtter Exif ver 2,1, såe den sku da nok funke.
Er det ikke skønt at fotografi handler mere og mere om andet
end at tage billeder, høhø.. Gps blir garanteret indbygget i kameraer
i fremtiden, sammen med en klima sensor, så vi også får temperatur,
luft fugtighed og barometerstanden, måske en finger print læser, uhm
sefølig også trådløs komunikation, måske snupper vi noget musik og
en tv kanal eller to, og en blodsukker måler til diabetikere, en skridt
måler sefølig, en wikepedia om stedets seværdigheder, starbucks,
McDonald - og mon ikke det vil kunne analysere duften i luften og
genskabe det via printeren, som til den tid har 33 farve partroner
og 19 duft partroner. Havde næsten glemt smog måleren og sefølig
anxiety måler, doping, alkohol, uhm det legende menneske..)-max-
http://home1.stofanet.dk/jannetem/sensitive.html

Fra : per f andersen

Dato : 25-06-07 09:52

Selve overslen af GPS-data sker ved software. Raw?
Først registreres position i gps'en og gemmes, derefter overføres gps-data
til computeren, og til sidst flyttes gps-data til exif ved hjælp af et
program.
Uret på gps-enheden og kameraet skal være synkroniseret, da det er
optagelsestidspunktet på fotos, der bruges til at flette data sammen med.
Jeg har selv en Garmin GPSmap 60CSx (en meget dyr sag), som jeg bl.a. bruger
til dette formål.
Jeg bruger Robogeo, som vistnok pt. er det bedste til det formål, til at
danne positionsdata i exif
Og det kan kun klare at gøre det i jpg-filer. Mig bekendt findes ingen
programmer som kan med RAWfiler, men det kan være ændret, men jeg tvivler.

> Gps blir garanteret indbygget i kameraer i fremtiden, sammen med en klima
> sensor, så vi også får temperatur, luft fugtighed og barometerstanden,
> måske en finger print læser, uhm

Jeg er enig i at det sikkert bliver udbredt med GPS især til dyrere
DSLRkameraer, problemet er vist først og fremmest, at det bruger meget strøm
(og opstarthastighed)
Og -max- du dyrker vel også selv dit korn, hvidløg, kardemomme og slagter
dine geder?

mvh per