Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lærdom
Fra : JGNI

Dato : 22-06-07 09:53

Hejsa

Jeg fik på et tidspunkt et par hjemmesider med masser af fotolærdom.
Den ene kan jeg huske var www.fotostart.dk.

De andre var engelske. Dem har jeg desværre mistet og kan ikke finde
news-indlægget igen.

Så er der nogen der ligger inde med et par gode sider med fotolærdom?

Gerne fra niveau begynder til øvede.

/Jan

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 22-06-07 11:36

Læs www.kenrockwell.com ... gør som han siger, så tror jeg du når langt.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-07 12:01

Kim Frederiksen wrote:

> Læs www.kenrockwell.com ... gør som han siger, så tror jeg du når
> langt.

Det er tidsspilde, men dog underholdende at læse hans site.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 22-06-07 13:52

Hans Kruse wrote:

> Det er tidsspilde, men dog underholdende at læse hans site.

Tidsspilde, hvorfor?

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-07 14:09

Horatio Elmekvist Hanhjort wrote:
> Tidsspilde, hvorfor?

Læs selv, så vil du se, hvorfor. Hvis du ikke synes det, så vil du gøre det,
når du kommer videre.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-06-07 16:23

Horatio Elmekvist Hanhjort skrev i
467bc5e6$0$90271$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Tidsspilde, hvorfor?

Der er en generelt højrøvet holdning til Kenn Rockwell bland en del
fotografer, specielt dem, der savler, når mærket lyder som et våben. Så vil
du anses for at høre til blandt de 'fine' skal du simpelthen bashe KR.

Ken Rockwell ligger ikke skjul på at han er forudindtaget Nikonmand, hvilket
imo er laaaangt at foretrække for en, der er forudindtaget - hvilket de
fleste i en eller anden grad er - men hævder at være neutral. Så læs du blot
lystigt videre, hav i baghovet at manden selv erklærer sin Nikonpræference,
og der er ganske udmærkede ting at læse på hans side.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-07 17:04

Jan Boegh wrote:

> [...]
> fotografer, specielt dem, der savler, når mærket lyder som et våben.
> Så vil du anses for at høre til blandt de 'fine' skal du simpelthen

Ja, det så nemt at afvise ting ved at sige at det er mærkeprefrence, der er
afgørende. Det har så ikke noget med sagen at gøre.

> [...]
> neutral. Så læs du blot lystigt videre, hav i baghovet at manden selv
> erklærer sin Nikonpræference, og der er ganske udmærkede ting at læse

Jeg har kigget på hans site og han skriver pænt om Canon med mindre du har
ikke har lagt mærke til det. Men, manden er i den grad et vrøvlehovede og
med firkantdede meninger, som ikke giver meget mening, specielt for
nybegyndere at læse. Men som jeg siger, så kan det være underholdende at
læse. Hvis du er tilfreds med at læse der og får udbytte af det, jamen så
læs videre

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 00:30

Jan Boegh wrote:

> [...]
> fotografer, specielt dem, der savler, når mærket lyder som et våben.
> Så vil du anses for at høre til blandt de 'fine' skal du simpelthen

Der tror jeg du rammer helt plet. KR gør foto simplere og skærer ind til
benet og gør op med overdreven tekniksnak. I stedet fokuserer han på det
væsentlige, nemlig hvordan man får taget flere billeder. Han bryder sig ikke
om teknik-liderlighed, hvilket selvfølgelig er en torn i øjet på en stor
portion fotointeresserede, som sandsynligvis er mere interesserede i at rode
med teknik end at tage gode billeder. Der er stadig folk der tror at det er
kameraet der tager billeder, på samme måde som det er en skrivemaskine der
skriver en roman. Dette er i hvert fald min holdning, selvom jeg ikke ved
specielt meget om foto endnu.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 00:32

Denne artikel af KR er især interessant:

http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-07 12:00

JGNI wrote:
> [...]
> news-indlægget igen.
>
> Så er der nogen der ligger inde med et par gode sider med fotolærdom?

Her er nogle links, som du formentlig kan lære en masse af.

http://www.masters-of-photography.com/index.html
http://www.beautiful-landscape.com/
http://www.sjphoto.com/
http://www.naturephotographers.net/index.html
http://www.nationalgeographic.com/photography/
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
http://www.dpreview.com/
http://www.outbackphoto.com/
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
http://www.fredmiranda.com/
http://www.luminous-landscape.com/
http://www.normankoren.com/
http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
http://www.imaging-resource.com/
http://www.dcresource.com/
http://www.computer-darkroom.com/
http://www.thelightsrightstudio.com/tutorials-pdf.htm
http://www.martinbaileyphotography.com/
http://www.bobatkins.com/photography/index.html
http://russellbrown.com/tips_tech.html
http://theonlinephotographer.blogspot.com/
http://www.vividlight.com/
http://www.earthboundlight.com/
http://www.fotocommunity.com/pc/pc/mypics/574065/startpic/11
http://www.the-digital-picture.com/
http://www.jmg-galleries.com/index.html
http://www.clarkvision.com/index.html

Det skulle jo nok holde dig beskæftiget et stykke tid

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-07 12:06

Jeg glemte én site, som du kan lære rigtigt meget af
http://www.photosig.com/

Desuden: Køb nogle fotobøger med billeder i og se dem igennem og se, hvad
det er der gør at et billede virker.

Fra : JGNI

Dato : 23-06-07 11:14

Jamen jeg fik da nogen links :D

Jeg takker.
Så må jeg se om KR og de andre kan lære mig en masse.
Jeg skal nok have jeres kommentarer i bahovedet!

/Jan